Gå til innhold

Pause fra / utsette studie?...

Guru Blå

Anbefalte innlegg

Gjør dere klare, dette blir langt... :rofl: 

Er 18 år og har nylig begynt å studere, nærmere sagt en bachelor i økonomi (på NTNU). Jeg føler egentlig jeg har valgt riktig studie, og kjenner at det er denne veien jeg vil gå. Men...

Jeg har virkelig null motivasjon når det gjelder skole og teoretiske fag for øyeblikket. Slik har det vært helt siden studiestart, og jeg kjenner at jeg angrer på at jeg ikke tok et jobbår eller et år på folkehøyskole eller lignende. Er bare 1,5mnd inn i studiet, men ligger allerede langt bak, og blir kvalm bere jeg åpner boka. Jeg har alltid hatt gode karakterer og god motivasjon når det gjelder skole, men føler virkelig at jeg er i feil situasjon her. Jeg var bestemt på å gå direkte fra videregående til høyere utdanning, uten noe spesielt pause, men her har jeg da tydeligvis tatt en dårlig beslutning.  

Det jeg ser for meg er å fullføre dette semesteret (noe jeg skal kunne få til, til tross for totalt manglende motivasjon) , og deretter ta pause kalenderåret 2017. Da hopper inn igjen på studiet vårsemesteret 2018. Men om dette i det hele tatt er mulig, veit jeg ikke. Er det mulig å ta pause etter bare første semester, for å så hoppe inn igjen senere? eller må jeg slutte på hele studiet, og deretter søke på ny høsten 2017(og da ikke ha noe som helst fag før 2018 mtp. at jeg har allerede fullført fagene i det første semesteret)? 

Noe som gjør dette ønsket enda sterkere er at jeg nylig fått tilbud om en veldig interessant stilling hos en bedrift hvor jeg har jobbet på deltid de siste tre årene. Dette blir da i utgangspunktet fra nyttår til midten av april. Deretter har jeg andre jobbmuligheter. Og har lyst til å reise litt høsten 2018.. Kanskje ta et halvår på folkehøyskole.

Venner som har studert litt lenger en meg har anbefalt meg å slutte (og begynne på nytt etter et pauseår), siden jeg egentlig ikke har kommet langt inn i studiet, men kjenner jeg har lite lyst til å hoppe ut før etter dette semesteret, da jeg ikke får begynne å jobbe før nyttår, og jeg har kontrakt på leiligheten et halvt år om gangen, i tillegg til litt andre praktiske komplikasjoner..

Så var det lånekassen, da... og så var det hvordan dette eventuelt vil se ut på cv'en etter endt bachelor, da...

Har en studieveiledningstime om en uke, hvor jeg tenker å høre ang. dette.

Men folkens.. hva f*** skal jeg gjøre  :hmm: Noen som har erfaringer, råd, eller kunnskap om dette? 

På forhånd takk! 

Endret av Guru Blå
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+921324

Veldig bra du tenker å fullføre semesteret. Så blir du ikke liggende så langt etter, studiepoengmessig. Er du plutselig over 60 poeng bakpå med studiepoeng, mister du retten til studielån i fremtida. Og så må en ta opp fag, komme seg innafor den 60-poenggrensa, uten støtte fra lånekassa. Det suger!

Tja, du vil nok ikke ha en CV som oser av erfaringer etter bare et semester, men du kan nå søke permisjon fra studiet og heller gjenoppta når motivasjonen har kommet seg. På studiestedet jeg gikk, fikk man innvilget ett års permisjon uten å måtte oppgi grunn.

Wow, jobbtilbud allerede! Dæven! Kanskje ikke dumt å takke ja til det, særlig siden du er interessert i arbeidet. Men et halvår på folkehøgskole vil jeg ikke anbefale. Det er bedre å fullføre hele skoleåret. Har du fravær over 10 prosent på FHS mister du stipend og må betale for hele året; om du har nok tilstedeværelse blir 40 prosent av lånet gjort om til stipend. Free money = good.

Lenke til kommentar

Takk for godt svar, Svein! 

Tenkte mer på om pauseåret under utdanningen vil påvirke CV'en etter bachelorgraden, som jeg har alle intensjoner om å fullføre  :) Om det i det hele tatt har betydning? 

Veit du om det har noe å si at jeg bare har tatt et semester mtp. permisjon? Må det gjøres innimellom studieårene, eller kan man får så vidt ta permisjon midt i et semester? 

Et halvår på FHS er vell ikke det beste, nei..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Ifølge NRK er det under halvparten som fullfører en bachelor til normert tid. Så om det står at du brukte fire år på en bachelor istedet for tre, er det ikke sikkert det har så mye å si, ettersom det er veldig mange som bruker lenger tid enn normert. Men jeg er ikke arbeidsgiver selv, så kan ikke akkurat uttale meg hvorvidt det har noe å si for CV'n din i jobbsammenheng.

Artikkel fra NRK: Isaksen til studentene: Det er altfor dårlig
https://www.nrk.no/norge/isaksen-til-studentene_-_-det-er-altfor-darlig-1.12343550

Lenke til kommentar

Takk for godt svar, Svein! 

Tenkte mer på om pauseåret under utdanningen vil påvirke CV'en etter bachelorgraden, som jeg har alle intensjoner om å fullføre  :) Om det i det hele tatt har betydning?

Stort sett irrrelevant, dog du kan bli spurt under intervju senere.

Si det da som det er. Mye bedre at noen tar litt tid til å motivere seg selv, enn å gå umotivert og få dårlige resultater.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...