donto Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 Har nettopp funnet noen gamle høytallere og en forsterker som min far kjøpte på 70-tallet. Disse har stått ubrukt i ca 20 år. Har testet høytallerne og sjekket om de fungerer, noe de gjør. Men den ene høytalleren har en liten ulyd i seg. Etter å ha hørt etter så høres det ut som lyden kommer fra subben og det er en svak vibrerende lyd som går i takt med musikken. Subben spiller tonene helt fint men har i tillegg en ulyd. Har prøvd blant annet å bytte om på kanalene på forsterkeren, og det er den samme høytalleren som lager ulyden. likte høytallerne ganske godt, og håper det er mulighet for å få reparert den på en enkel måte. Høytallere og forsterker: 2 stykk Canton gle 100 2 stykk b&o beomaster 4000 Har ikke noe kabel enda for tilkobling av aux, så får ikke testet lyden på forskjellige frekvenser. Men her er et utdrag fra en sang som ble spilt på radio: https://www.dropbox.com/s/m9epju73tfm6cuv/Subwoofer%20Ulyd%202.m4a?dl=0 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 Det er ingen sub men en vanlig bass. Tipper gummien har gått i oppløsning med alderen. Enten rundt membranen eller i spider-opphenget bak. Hvis du kan skru ut basselementet kan du se etter. Evt presse membranen forsiktig inn og ut og kjenne etter om spolen går inntil noe. Lenke til kommentar
donto Skrevet 3. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2016 (endret) Det er ingen sub men en vanlig bass. Tipper gummien har gått i oppløsning med alderen. Enten rundt membranen eller i spider-opphenget bak. Hvis du kan skru ut basselementet kan du se etter. Evt presse membranen forsiktig inn og ut og kjenne etter om spolen går inntil noe. Men er dette noe man kan reparere på noe som helst vis selv? Eller kan man ikke gjøre noe med det? Endret 3. oktober 2016 av donto Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 (endret) Vil tro det neppe lønner seg. Du kan evt. bestille erstatningselement fra en eller annen hifi-butikk. ljudia.no f.eks. Finne noe av ca. samme type (bass/bassmellomtone) og med samme baffelhulldiameter. Vil tro dette er lukkede kabinetter. Da er det ikke så kritisk med nøyaktig samme element. Bare husk du skal ha bass. Ikke sub-element. Edit: men sjekk først at det ikke er noen ledninger eller noe som ligger inntil elementet i kassa som lager lyd. Endret 3. oktober 2016 av sedsberg Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 4. oktober 2016 Del Skrevet 4. oktober 2016 Jeg syns det hører ut som sedsberg sier at spolen skraper intil. Prøv å forsiktig presse membran inn og ut uten musikk og hør etter skrapelyd. Du kan også med musikk presse membran sideveis og høre om skrapingen forsvinner. Da må membran sentreres. Noen elementer siger ned og da må element snues 180 grader. Så siger det på plass. Siste løsning er: Skjære ut en sektorer i spider helt til membran er sentrert. Spider kan også løsnes med varme / løsemidler for å sentrere membran på nytt. Spolen kan også å slått i bunn og blitt derformert. Lenke til kommentar
donto Skrevet 4. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2016 Jeg syns det hører ut som sedsberg sier at spolen skraper intil. Prøv å forsiktig presse membran inn og ut uten musikk og hør etter skrapelyd. Du kan også med musikk presse membran sideveis og høre om skrapingen forsvinner. Da må membran sentreres. Noen elementer siger ned og da må element snues 180 grader. Så siger det på plass. Siste løsning er: Skjære ut en sektorer i spider helt til membran er sentrert. Spider kan også løsnes med varme / løsemidler for å sentrere membran på nytt. Spolen kan også å slått i bunn og blitt derformert. Takk sedsberg og luske_ludvig. Skal prøve å se etter når jeg kommer hjem fra jobb. Da er det bare å finne ut hvordan jeg skal få av gitteret på den, så ingen synlige skruer da jeg holdt på sist Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå