Orojaskabaena Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 (endret) Hei og god kveld! Jeg er en 18 år gammel gutt som er interessert i biler og å tjene penger. Har jobb på siden samtidig som at jeg går på vgs, men tenkte at det ville være gøy å prøve noe nytt. Kom derfor på ideen om å starte å selge biler. Altså kjøpe biler som er i vesentlig grei standard, så fikse de opp. Det jeg trenger hjelp av forumet av er om det er noen som har drevet med dette tidligere som kan komme med noen tips. Med tips mener jeg alt om informasjon jeg kan få. (Lovverk, hvilke type biler, ting som bør unngås, hvordan få mest mulig profit, etc.) Har tenkt til å starte med å kjøpe en bil til rundt 50 000 så bygge meg oppover til dyrere biler slik at det blir høyere profit per salg. Har laget en liste jeg tenker kan fungere for å gå frem med dette prosjektet mitt, men har ikke gjort det tidligere så hadde vært bra med innspill. 1. -Finne prisklasse 2. -Finne merke 3. -Finne modell på bil 4. -Finne lignende prisklasse på modellen 5. -Prute ned til pris under markedet 6. -Kjøp Hadde satt stor pris på innspill, evt negative kommentarer som gir null vesentlig informasjon settes ikke pris på God kveld! Endret 3. oktober 2016 av Orojaskabaena Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 Har du penger? Hva jobber du som og hvilken linje går du på? Kan du noe om bil? Har du et sted å reparere eventuelle feil? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 (endret) Du trenger kapital og mye kompetanse. Et bomkjøp så sitter du med stort tap, og det er mange lurendreiere der ute. Profittmarginene er også rimelig små, og du kommer nok til å bruke det meste av profitt på å investere tilbake i bedriften din. Endret 3. oktober 2016 av Gavekort Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 (endret) Når man hører om "folk" som driver kjøp og salg av "bruktbiler" så unnlater de fleste sikkert å nevne at en god del bilsalg skjer med narkotika i dører og vegger på bilen... Da er man jo garantert salg med god profitt... for de som kjøper har man jo avtalt med... Hvitvasking og overlevering i samme operasjon, med plausibel uvitenhet Endret 3. oktober 2016 av medlem-329093 Lenke til kommentar
Orojaskabaena Skrevet 3. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2016 Har du penger? Hva jobber du som og hvilken linje går du på? Kan du noe om bil? Har du et sted å reparere eventuelle feil? Ja, har nok penger til å kjøpe første bilen til rundt 50k og fortsatt sitte igjen med en del, er deltidsansatt og går studiespesialisering. Kan en god del om bil og har noen kamerater med nødvendig verktøy/verksted. Saken er ikke at jeg skal fikse en bil som er en skrothaug, så få den fiks ny. Skal kjøpe en bil som ser shabby ut, men som går greit, for å så legge ut slik at det blir noe profit. Regner ikke mer enn 5k i profit, men jeg ser på selve prosjektet som en måte å lære om kjøpslov, drive kjøp og salg i tillegg til å bli bedre kjent med biler. Målet er ikke å bli rik på dette, men heller ha et lite prosjekt på si som kan gi meg erfaring + noen ekstra kroner i lomma. Lenke til kommentar
Orojaskabaena Skrevet 3. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2016 Du trenger kapital og mye kompetanse. Et bomkjøp så sitter du med stort tap, og det er mange lurendreiere der ute. Profittmarginene er også rimelig små, og du kommer nok til å bruke det meste av profitt på å investere tilbake i bedriften din. Oppløftende! Lenke til kommentar
Orojaskabaena Skrevet 3. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2016 Når man hører om "folk" som driver kjøp og salg av "bruktbiler" så unnlater de fleste sikkert å nevne at en god del bilsalg skjer med narkotika i dører og vegger på bilen... Da er man jo garantert salg med god profitt... for de som kjøper har man jo avtalt med... Hvitvasking og overlevering i samme operasjon, med plausibel uvitenhet Haha! Lenke til kommentar
Gamle ørn Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 For å være helt ærlig så er 50 tusen veldig lite penger for å tjene noe særlig på en bil. I denne prisklassen slår døra fort andre veien, og eventuell profitt vil være veldig marginal. Ettersom du har jobb så får du sikkert lånt nok penger til å kjøpe en bil til 150-200 000kr. Likevel tør jeg å påstå at det er i prissjiktet +/- 400 000kr at man har mulighet til å tjene noe særlig penger. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 Det er absolutt mulig, og du kan fint flippe en 50k bil med gåen toppakning f.eks. Men faren for å brenne seg er stor, ihvertfall når hele kapitalen din blir lagt inn i én bil om gangen, og du må etter 10 kjøp fortsatt håpe at du ikke har gjort et enormt bomkjøp som sluker all kapital. Du bør ha god peiling på bil, og god peiling på de modellene du skal kjøpe. Første ferdighet du må lære deg er ordentlig inspisering av aktuelle biler. Det nytter ikke å sparke litt i dekkene og finne ut at "noe rust" i annonsen betydde at hele gulvet i bilen faller ut, eller at "mindre kollisjon" betyr at hele rammen er skjev. Når du kjøper reparasjonsobjekter med mange halvsannheter så kan du slite med å heve kjøpet. Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 Ingen problem å tjene penger på bil hvis du er kynisk (les: aldri stol på noen som skal selge deg bil og lær deg å prute uten å være redd for å reise hjem uten kjøp) og har nok peiling på bil. Jeg har ikke dette som noe "mål" selv men har tjent penger på en mengde bilkjøp. I fjor kjøpte jeg en toyota hiace for 15.000, la ut 3000 i deler før EU-kontroll og solgte den for 30.000. I år kjøpte jeg en annen ikke eu-godkjent toyota hiace for 6000kr og har akkurat fått den godkjent for en selvkost av nøyaktig 450kr for 4 gummiforinger. Tror ikke jeg trenger å forklare at det blir profitt av den også.Det blir mindre profitt av biler som ligger på finn enn biler du kan finne gjennom facebook eller bekjente. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå