Gå til innhold

Hvordan si "takk" i trafikken? Lys eller lyd?


Sheldon C

Anbefalte innlegg

Ett blink til hver side - gjorde det idag også når en traktor slapp meg forbi nesten umiddelbart når jeg nådde han igjen. Ellers prøver jeg å takke med hånden opp der det er mulig.

Men er ikke alt for opptatt av å takke eller bli takket når det gjelder å slippe forbi/ bli sluppet forbi.
Slapp selv forbi 5-6 biler idag, kjørte meg av på busslomme - ingen takket og det syns jeg er helt greit.
Signaler kan bli missoppfattet av andre, så man skal ikke på død og liv signalisere. Satt på spissen så bryter man jo loven når man gjør dette også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når vi kjører renovasjonsbil og en annen yrkessjåfør slipper oss inn, eller vi slipper dem foran oss, eller de hiver seg halvveis inn at vi må bremse, så bruker vi og dem nødblinken et blink for å si "takk for lommen" eller "beklager det der". Et eksempel er der en buss skulle ut fra lomma der vi hadde vikeplikt, men han stoppa fordi han så vi var ganske nærme og høy fart, men vi hev oss halvveis på bremsen med renovasjonsbilen og han kjørte ut. Da fikk vi et nødblink fra han der han indikerte både "takk foe at dere bremset" og "beklager at jeg fikk dere til å bråbremse"

Lenke til kommentar

Opplevde en tid tilbake at jeg hadde plassert meg litt vel langt ut i et kryss. En bil jeg hadde vikeplikt for blinket med langlysa til meg, jeg antok han prøvde å si "kjør du, jeg bremser". Det han mente å si var visst "din tosk, snuta di står halvveis uti veien". Det ble ingen kollisjon, men det kunne fort gått galt. Og for all del, det ville vært min egen skyld. 

 

Selv sier jeg bare takk ved å hilse/vise håndflata. Føler å blinke med lys kan feiltolkes, og lydhorn er enda mer aggressivt.

Endret av Vegard#
Lenke til kommentar

Raske blink med langlys er et internasjonalt tegn på at du må gjøre deg obs på noe, eller at du slipper noen forbi. Kontekst er selvsagt veldig viktig, så om du står midt i en rundkjøring og blinker så er det i de aller fleste tilfeller for å la noen slippe inn i rundkjøringen.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke vi skal legge for mye i antall blink og hastigheten på blinkene, det blir fort bare rot. Når vi her inne gjør så mye forskjellig kan man bare tenke seg hva resten av landet (og verden) gjør.

 

Jeg bruker fjernlysene for å si ifra til biler som kjører uten lys (de gangene jeg gidder), når jeg vil slippe inn/ut/forbi andre, for å varsle om potensielt farlige situasjoner, for å gjøre sjåføren foran oppmerksom på at hun kjører langt saktere enn fartsgrensen, og lignende. Jeg tenker som regel ikke over hvor mange ganger eller hvor raskt jeg blinker.

 

For å si takk blinker jeg en eller to ganger med nødblinken (hvis noen blinker til siden for å la meg kjøre forbi), evt. hilser med hånden (hvis noen slipper meg inn/ut/forbi i et kryss).

Lenke til kommentar

 

Tror heller jeg går for tipsene med lys som takk. Lydhornet tror jeg kan misforstås.

 

LANGT tut, ja, ett eller to KORTE, nei. (Men jeg har bare kjørt bil i 45 år, så mulig jeg ikke er erfaren nok..)

 

Håper du tuller, ellers er du tydeligvis ikke erfaren nok. Mener det er et spørsmål på teoriprøven som er noe ala ''når skal du bruke lydhornet?'' og det riktige svaret er for å varsle om fare, og du kan risikere bot om du bruker det i andre tilfeller.

Lenke til kommentar

Som syklist takker jeg bilister som slipper meg over gangfelt slik at jeg slipper å leie sykkelen over, ved å hilse med hånda mot hjelmen, altså omtrent som en slapp militær honnørhilsen. I Australia takker syklistene medtrafikkanter ved å strekke den ene arma fremover og håndhilse i lufta.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg blir sprø av syklister som går av sykkelen etter jeg tydelig har markert at jeg stopper for dem. Da hadde det sikkert passet med et langt og vennlig hils med lydhornet...

Dette gjelder selvsagt bare voksne folk. Barn må gjøre som dem vil - det viktigste er uansett at de signaliserer tydelig hvilke hensikt dem har.

Lenke til kommentar

Jeg blir sprø av syklister som går av sykkelen etter jeg tydelig har markert at jeg stopper for dem.

De tenker bare på sin egen sikkerhet. Mye bedre oversikt og kontroll på situasjonen når man går over fotgjengerfelt.

Husk at selv om du stopper for syklisten er det ikke sikkert motgående bil gjør det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg blir sprø av syklister som går av sykkelen etter jeg tydelig har markert at jeg stopper for dem. Da hadde det sikkert passet med et langt og vennlig hils med lydhornet...

 

Jeg har opplevd aggressiv tuting om jeg har syklet over fortau når en bil har stoppet for meg, så her er det tydeligvis ikke mulig å gjøre alle fornøyd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...