pynting Skrevet 26. februar 2002 Del Skrevet 26. februar 2002 starter med å si at jeg er helt grønn på overklokking. Jeg har en pentium II 350mhz prosessor og har frykelig lyst til å forbedre ytelsen litt... I bios kan jeg klokke den opp til 500mhz(100mhz X 5) og jeg lurer på om det kan være farlig å gjøre dette? Jeg har nylig innstalert tre vifter i kabinettet, to av dem rimelig ammatørmessig innstalert rettet mot prosessoren. Er det hovedsaklig varmen jeg skal frykte, eller kan hele maskinen "krasje" som et resultat av overklokkingen?? I tilfellet, er det da mulighet for å utføre en mindre drastisk overklokking? Er som sagt helt grønn, så vis forståelse for min uviten... Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 26. februar 2002 Del Skrevet 26. februar 2002 Klokk opp litt og litt til maskinen oppfører seg merkverdig, klokk så da et hakk ned :smile: Lenke til kommentar
Kamerat Skrevet 26. februar 2002 Del Skrevet 26. februar 2002 Du kan kun overklokke med bussen (som kjører på 100MHz normalt i ditt tilfelle). Klokkedoblern på 3,5x kan ikke stilles på siden den er låst. Lenke til kommentar
Methcal Skrevet 26. februar 2002 Del Skrevet 26. februar 2002 Jeg har en p2 350 liggenes her som kjører på 112Mhz*3,5=392 Mhz helt stabilt. Tviler sterkt på at du klarer å kjøre prosessoren på 100Mhz*5 fordi P2 prosessorene skal være låst, og jeg har enda ikke funnet ut hvordan det går ann å låse dem opp, om det går ann. Men om du klarer å klokke med multiplieren er det en stor fordel. Siden du da ikke trenger å tenke på økt pciagp hastighet som kan føre til ustabilitet. Når du øker fsb, så øker pciagp hastigheten. Tror du kan klokke en del før du trenger å tenke på varme med p2, men først og fremst om de andre komponentene takler høyere fsb. Lenke til kommentar
pynting Skrevet 26. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2002 Hva skjer hvis de andre komponentene ikke takler høyere "fsb"(hva betyr det?)? Setter stor pris på hjelpsomheten :smile: Lenke til kommentar
TRAM Skrevet 27. februar 2002 Del Skrevet 27. februar 2002 Quote: On 2002-02-27 00:35, Myskja skrev:Hva skjer hvis de andre komponentene ikke takler høyere "fsb"(hva betyr det?)?Setter stor pris på hjelpsomheten :smile: FSB: Front Side Bus - systemet tåler ikke trafikken til/fra prosessoren ( f.eks. 350 MHz ) uendret til enhetene på hovedkortet - derfor blir denne avstemt og fraktet pr. bus = trafikkåre/kobberbane. http://www.pcworld.no/dataguiden/maskinvar...jonsbusser.shtm Back Side Bus = banen fra L2 cache ( hurtigminne ) til Prosessor kjernen. Med for høy fsb får du kanskje ikke starta, men hører en 'beep code' som skal fortelle hva + hvilken enhet som feiler. Er du uheldig, kan varmen gå i været så fort at enheten 'steiker' - stiller du ikke volten for høyt, er det lite fare for dèt. Sjekk om det finnes en ny Bios fra hovedkort produsenten - kan gi flere innstillinger og bedre mulighet for overklokking. [ Denne Melding var redigert av: TRAM på 2002-02-27 02:00 ] Lenke til kommentar
dagatle Skrevet 27. februar 2002 Del Skrevet 27. februar 2002 Men er det noen måte å få fjerna multiplier lock'en på ? Sitter selv og har 2 P2 350 som er montert på et dual 440LX kort dermed egentlig 66Mhz bus men er nå overklokka til 83 MEN det kjipe er multiplier lock'en denne gjør at jeg kun kjører på 292Mhz Jeg har boxed 350 om det har noe å si ?? Noen som kan hjelpe meg ?? Lenke til kommentar
TRAM Skrevet 27. februar 2002 Del Skrevet 27. februar 2002 Hvilket h-kort ? LX-chipet skulle støtte PII 350, så da kan det være jumper-plasseringer. Det går ikke og unlocke denne CPU'n så langt jeg vet. B21-trikset går på å 'unlocke' Celeron/ P2 fra 66 MHz til å kjøre 100 MHz fsb. Mulig hovedkortet er en 'tidlig' LX, som rett&slett ikke støtter CPU'n fullt ut ? Noe mer kuriøst, er hvis CPU'ene dine er produsert høsten 1998 ( SL2W8 - har en her, bare bygget blir ferdig engang... ), så presterer disse ekstremt bra - men da på bx-chip: http://www.tomshardware.com/cpu/98q4/98121...5/sl2w8-03.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå