Gå til innhold

Hamster klatrer og faller ned

Anbefalte innlegg

Hei!

For rundt en mnd siden kjøpte jeg og samboeren min en hamster. Hun er snill og glad i å leke. For noen uker siden begynte hun å klatre opp veggene på buret (vi har sprinkelbur), og faller ofte ned fra "taket" i buret. Det jeg lurer på er: hvorfor gjør hun dette? Og kan hun få noen betydelige skader av det? For meg virker det som hun klatrer opp og slipper seg selv ned (snakk om 35 cm.)

Vi er flinke med å aktivisere henne flere timer hver dag/kveld, enten i løpeball eller i sofaen/på gulvet. Begynner virkelig å bli bekymret for at hun skal falle så mange ganger at hun får skader av det. Å skaffe nytt bur uten sprinkler er ikke et alternativ da vi begge er studenter med dårlig råd.

Hva kan jeg gjøre??

Hilsen bekymret hamstermamma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klarer seg fint. Min hamster stikker av støtt og stadig og faller da ned fra kommoden og finner veien inn til ett av skapene mine. Han har til og med møtt på alle mine tre katter samtidig og skrek etter hjelp (jeg hjalp han selvsagt, stakkars lille tøffe gutten min). Jeg visste ikke hamstere kunne skrike, ikke visste jeg heller at de kan leve opp til 15 år, noe min selvsagt kommer til å nærme seg med mitt hell :p

Forresten de gjør som tarantellaer og slanger og ''skifter ham'' også, så hvis hamsteren din begynner å bli skallet så vil det mest sannsynlig gro inn igjen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja, det er farlig for en hamster å falle. Bur med horisontale sprinkler er ikke ideelt for hamster og mange av burene dyrebutikker selger er ikke ideelt for annet enn lekedyr.

Etasjene i buret bør være plassert slik at den ikke kan falle særlig langt. Hvor langt den tåler å falle kommer ann på hva slags hamster det er. Hamstere er energiske små dyr og har stort behov for å bevege seg. Har den løpehjul? Det kan hjelpe mye, men klatring er i min erfaring uunngåelig i bur med horisontale sprinkler.

Klarer seg fint. Min hamster stikker av støtt og stadig og faller da ned fra kommoden og finner veien inn til ett av skapene mine. Han har til og med møtt på alle mine tre katter samtidig og skrek etter hjelp (jeg hjalp han selvsagt, stakkars lille tøffe gutten min). Jeg visste ikke hamstere kunne skrike, ikke visste jeg heller at de kan leve opp til 15 år, noe min selvsagt kommer til å nærme seg med mitt hell :p

Forresten de gjør som tarantellaer og slanger og ''skifter ham'' også, så hvis hamsteren din begynner å bli skallet så vil det mest sannsynlig gro inn igjen.

Det du påstår om at de fint tåler fall, at de kan leve opp til 15 år og at de "skifter ham" må du rett og slett gi meg kilder på!

Indre blødninger etter fall er en av de vanligste dødsårsakene hos hamster!

Tidligere har Guinness World Records omtalt verdens eldste hamster, som angivelig ble 4,5 år. Vanlig levealder hos hamster er 2 - 3 år. En hamster røyter litt 1 - 2 ganger i året eller hvis den ellers opplever større endringer i temperaturen. Mister den pels utover det er den syk, stresset eller feilernært.

Lenke til kommentar

Du har rett i levetiden! Aner ikke hvor jeg leste at det var 15 år, for det stemmer ikke. 

Men hamstere ''moulter'', noe som betyr å skifte ham, som slanger og tarantellaer gjør, så det at hårtap alltid skyldes sykdom, stress eller feilernæring stemmer ikke.
http://www.petwebsite.com/hamsters/hamster_fur_loss.asp

''Hamsters moult throughout the summer and autumn and at this time many hamsters may have periods where their coats are sparse or may have areas of fur loss. During times of sudden and extreme temperature changes fur loss resulting in large bald patches can also occur. This is usually nothing to be concerned about and the hamster's fur will usually start to regrow within a few weeks. All species of hamsters moult but the Chinese and Roborovski hamsters are generally less affected than the Russian species and the Syrian Hamster.''

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Selv om ordet ham og kan inkludere pels så bruker man ikke det i dagligtale om pels på den måten. Fellingen til pelskledde dyr som katt, hund, hamster og marsvin kaller røyting og foregår på en ganske annen måte enn når slanger, taranteller og kreps kaster hele eller store deler av det ytterste beskyttende laget hud/skall/skjell på en gang. Og som du kan se så har jeg nevnt temperatur- og sesongrelatert røyting i min første post.

Lenke til kommentar

Moulting blir direkte oversatt til skifting av ham, beklager om du trodde at jeg grupperte amfibier med pelsdyr for det var ikke meningen, men jeg ville påpeke at de kaster av seg store deler av pelsen, og er ikke slik som katter og hunder overhodet da katter og hunder røyter som regel på høsten og våren for å bytte fra sommerpels til vinterpels og omvendt. Hamstere trives ikke så godt på steder som blir kjempekaldt og kan gå i dvale hvis det blir for kaldt, de hadde rett og slett ikke overlevd i norsk natur, så de har ikke noen grunn til å røyte som hunder og katter.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Selv om ordet ham og kan inkludere pels så bruker man ikke det i dagligtale om pels på den måten. Fellingen til pelskledde dyr som katt, hund, hamster og marsvin kaller røyting og foregår på en ganske annen måte enn når slanger, taranteller og kreps kaster hele eller store deler av det ytterste beskyttende laget hud/skall/skjell på en gang. Og som du kan se så har jeg nevnt temperatur- og sesongrelatert røyting i min første post.

Jeg vet ikke noe om hamster. Du har rett i at fellingen til pelskledte dyr som hund og katt stort sett foregår som røyting, som er noe helt annet enn engelsk "molting". Men noen katter kan skifte ham slik et ekorn eller en hare gjør om våren. Vi hadde en norsk skogkatt som var født på våren 1970. De tre neste vårene felte han pelsen. Det vil si at det meste av pelsen falt av som et eneste stort flak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...