AnonymDiskusjon Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 Hei, Arbeidsplassen min gikk konkurs i juli og jeg har fått lønn fra lønnsgarantiordningen for perioden før konkursåpning. Nå har jeg fått enda et brev fra bostyrer med et A-skjema som jeg skal søke om lønnsgaranti for perioden fra konkursåpning og ut oppsigelsestiden (1 måned). På punkt 8 (lønnskrav, feriepenger mv.) i søknadsblanketten står det "fast bruttolønn". Jeg har timelønn og ikke fastlønn, så jeg lurer på, fordi jeg ikke jobbet i oppsigelsestiden, om jeg har rett på lønn for denne perioden i det hele tatt? Hvis jeg har det, skal jeg skrive timelønnen min + antall timer jeg har jobbet (som forsåvidt er lik 0 timer)? Setter stor pris på all hjelp! Jeg får ikke tak i bostyrer. Anonymous poster hash: 23069...76f Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 Jeg tror det enkleste her er å vente til du faktisk får kontakt med bostyrer, alternativt kontakt NAV Lønnsgaranti direkte. Du har i utgangspunktet krav på avtalt lønn i oppsigelsesperioden, men dette skal avregnes mot den lønn eller trygdeytelser du har mottatt i perioden. Hvis du har hatt timelønn og jobber utelukkende på tilkallingsbasis har du krav på betalt for de vaktene du faktisk har blitt satt opp på,. Hvis du har hatt faste vakter har du krav på betalt for disse. Men som sagt, det skal avregnes mot de penger du faktisk har tjent i perioden (lønn fra annen arbeidsgiver eller dagpenger). Lenke til kommentar
guest_anon Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 Du kan også be arbeidsgiver om et estimat for hvor mange timer du ville ha jobbet. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 Du kan også be arbeidsgiver om et estimat for hvor mange timer du ville ha jobbet. I utgangspunktet har han ikke krav på lønn hvis han bare "ville ha jobbet" i perioden, om det ikke allerede var avtalt at han skulle jobbe i perioden. Dessuten er det ikke gitt at bostyrer tror på arbeidsgiver. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 Utgangspunktet etter lønnsgarantiloven er at den gir krav på forfalt lønn, altså den lønn du har krav på. Faste vakter kan derfor regnes inn selv om du ikke har arbeidet vakten. Det samme kan avtalte vakter. Forventede eller tilfeldige vakter kan ikke regnes inn. Lenke til kommentar
h2233 Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 Jeg tror det enkleste her er å vente til du faktisk får kontakt med bostyrer, alternativt kontakt NAV Lønnsgaranti direkte. Du har i utgangspunktet krav på avtalt lønn i oppsigelsesperioden, men dette skal avregnes mot den lønn eller trygdeytelser du har mottatt i perioden. Hvis du har hatt timelønn og jobber utelukkende på tilkallingsbasis har du krav på betalt for de vaktene du faktisk har blitt satt opp på,. Hvis du har hatt faste vakter har du krav på betalt for disse. Men som sagt, det skal avregnes mot de penger du faktisk har tjent i perioden (lønn fra annen arbeidsgiver eller dagpenger). Takk! Ja, jeg venter med å sende skjemaet før jeg har fått tak i bostyrer. Så du mener at jeg skal gå etter timene som står i arbeidsplanen som ble laget for måneden etter konkursåpning? I arbeidskontrakten min står det at jeg har "prøvetid" som butikkansvarlig i 6 måneder. Kan dette har noe å si på utfallet av søknaden? Jeg har ikke hatt faste vakter. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 Dessuten er det ikke gitt at bostyrer tror på arbeidsgiver. Lønnsgarantiordningen trer inn i kravet mot arbeidsgiver, og dersom en representant for arbeidsgiver lyver kan vedkommende bli personlig ansvarlig for det feilaktige kravet... Lenke til kommentar
h2233 Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 Utgangspunktet etter lønnsgarantiloven er at den gir krav på forfalt lønn, altså den lønn du har krav på. Faste vakter kan derfor regnes inn selv om du ikke har arbeidet vakten. Det samme kan avtalte vakter. Forventede eller tilfeldige vakter kan ikke regnes inn. Jeg har ikke hatt faste vakter. Jeg var butikkansvarlig, så det var jeg som satte opp vakter for de ansatte, inkl meg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 Sett opp kravet med bakgrunn i hva du kunne ha arbeidet i denne perioden, og legg på litt til. Dette er den eneste sjansen du har til å kreve pengene, og hvis du har krevet mer enn du hadde rett på, så får heller bobestyrer redusere kravet ditt. Lenke til kommentar
h2233 Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 Dessuten er det ikke gitt at bostyrer tror på arbeidsgiver. Lønnsgarantiordningen trer inn i kravet mot arbeidsgiver, og dersom en representant for arbeidsgiver lyver kan vedkommende bli personlig ansvarlig for det feilaktige kravet... Jeg har arbeidsplanen med timene jeg skulle jobbet, og denne har også arbeidsgiver godkjent. Da må vel timene være gyldig? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 Sett opp kravet med bakgrunn i hva du kunne ha arbeidet i denne perioden, og legg på litt til. Dette er den eneste sjansen du har til å kreve pengene, og hvis du har krevet mer enn du hadde rett på, så får heller bobestyrer redusere kravet ditt. Det vil være bedrageri, og er ikke en spesielt god idé. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 Sett opp kravet med bakgrunn i hva du kunne ha arbeidet i denne perioden, og legg på litt til. Dette er den eneste sjansen du har til å kreve pengene, og hvis du har krevet mer enn du hadde rett på, så får heller bobestyrer redusere kravet ditt. Det vil være bedrageri, og er ikke en spesielt god idé. Jeg snakker ikke om tredobling, men å legge på litt fordi "det normalt er mer å gjøre i denne perioden", elns. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 Sett opp kravet med bakgrunn i hva du kunne ha arbeidet i denne perioden, og legg på litt til. Dette er den eneste sjansen du har til å kreve pengene, og hvis du har krevet mer enn du hadde rett på, så får heller bobestyrer redusere kravet ditt. Det vil være bedrageri, og er ikke en spesielt god idé. Jeg snakker ikke om tredobling, men å legge på litt fordi "det normalt er mer å gjøre i denne perioden", elns. Det er ikke lovlig å svindle "bare litt". 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 Jeg har ikke hatt faste vakter. Jeg var butikkansvarlig, så det var jeg som satte opp vakter for de ansatte, inkl meg. Har du hatt en fast avtalt arbeidstid, eller i alle fall en klart forutsatt arbeidstid i form av hvor mange vakter det ble forventet at du arbeidet? Sett opp kravet med bakgrunn i hva du kunne ha arbeidet i denne perioden, og legg på litt til. Dette er den eneste sjansen du har til å kreve pengene, og hvis du har krevet mer enn du hadde rett på, så får heller bobestyrer redusere kravet ditt. Dette kalles forsøk på bedrageri, og vil være straffbart (betinget fengsel for de beløp det her er snakk om). Forsøk kan straffes fra kravet er sendt. Lenke til kommentar
h2233 Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 Har du hatt en fast avtalt arbeidstid, eller i alle fall en klart forutsatt arbeidstid i form av hvor mange vakter det ble forventet at du arbeidet? I arbeidskontrakten min står det at arbeidstiden er 37,5timer per uke. Kan jeg legge ved arbeidskontraten min og bruke dette? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 Dersom arbeidskontrakten din sier 37,5 timer per uke (og du faktisk har jobbet 37,5 timer per uke, dvs. at du og arbeidsgiver ikke har avtalt noe annet senere) er du berettiget til lønn tilsvarende full stilling (37,5 timer per uke), uavhengig av om du er timelønnet eller fastlønnet. Årsaken til at "faste vakter" kom opp er at de fleste timelønnede ikke har noen avtalt arbeidstid - de er tilkallingsvikarer ("0-timerskontrakter"). For disse gjelder reglene om faste og avtalte vakter mv. Lenke til kommentar
h2233 Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 Dersom arbeidskontrakten din sier 37,5 timer per uke (og du faktisk har jobbet 37,5 timer per uke, dvs. at du og arbeidsgiver ikke har avtalt noe annet senere) er du berettiget til lønn tilsvarende full stilling (37,5 timer per uke), uavhengig av om du er timelønnet eller fastlønnet. Årsaken til at "faste vakter" kom opp er at de fleste timelønnede ikke har noen avtalt arbeidstid - de er tilkallingsvikarer ("0-timerskontrakter"). For disse gjelder reglene om faste og avtalte vakter mv. Flotters!! Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå