Yopaz Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Jeg har ikke sakt at det er kjempemessig og greit at arbeidet forsvinner. Jeg sier at det ligger mekanismer bak hvordan dette fungerer, og at det burde være mulig for alle å leve med WU uten at slike ting skjer. Problemet er at jeg får inntrykk av at folk kjemper mot WU fremfor å finne en god rutine for å leve med WU. Windows Update er i utgangspunktet bra, det tetter sikkerhetshull. Det at det skjer automatisk enten vi starter det eller ikke er også i teorien bra fordi mange vil ikke oppdatere selv noe som gjør at sikkerhetshull vil sitte igjen lenge etter at de har blitt fikset. Det at det skjer en omstart er også helt greit om dette er nødvendig. Problemet jeg snakket om er at omstarten skjer uten samtykke, uten forvarsel, uten informasjon om hvor lenge den kommer til å ta. Om en omstart tar over en halvtime og starter uten forvarsel på ett tidspunkt der brukeren har dårlig tid er dette dårlig design. Jeg nevnte at det skjedde omstart da jeg forlot rommet i noen få minutter og arbeid som ikke var lagret ble slettet. En advarsel om at dette kom til å skje bør være obligatorisk, tidspunktet bør være informert om og dersom det finnes filer med endringer som ikke er lagret bør omstarten settes på vent eller gjenopprettes etter omstart. Rutiner er vel og greit, men da må det faktisk være mulighet å planlegge rundt dette. Hadde en omstart i dag på grunn av oppdatering. Det ble varslet om at denne kom til å komme av seg selv. Jeg startet derfor maskinen på nytt der og da etter at jeg hadde lagret alle filene mine. Så enkelt kan det gjøres. De kunne ha bedret det med å ha gitt ett konkret tidspunkt, men varslingen gjorde dette til en mild irritasjon i stedet for ett problem. Mulig jeg er ekstremt sær, men jeg har til dags dato aldri opplevd at Windows har restartet helt random uten at jeg har visst om det slik at jeg har mistet data. Når det er nødvendig får jeg beskjed om at må gjøres innen x tid. Men som regel har jeg da mulighet til å velge å kjøre oppdatering når jeg slår av maskinen i god tid før det skjer. Nå skal det sies at jeg ikke har en hjemme-pc som står påslått dag ut og dag inn uten at jeg er innom å kikker på den, men jeg tror kanskje det scenarioet heller ikke gjelder folk flest. Med rutiner mener jeg at man faktisk er bevisst på å kjøre oppdateringene når de dukker opp, jeg kan ikke se at man ikke skal klare å finne et passende tidspunkt innenfor de tidsrammene man har. Og er man en bruker med helt sære behov, så må man tilpasse seg rutiner. Dette er ikke nødvendig for folk flest. Jeg sier ikke at WU ikke kan forbedres, jeg ser bare ikke at det er et slikt enormt problem som jeg får inntrykk av at mange mener dette er. Så stort at de mener man bør disable WU. Da er man så sær at man bør kjøpe en LTSB lisens. Men som jeg skrev, mulig jeg er sær. Som sagt, jeg var ute av rommet i noen få minutter. Jeg hadde ikke fått beskjed om at de kom til å skje en omstart, men da jeg kom tilbake var den midt i en omstart. Filer gikk tapt. Du sier gjentatte ganger at det kun kreves rutiner, ett ekstremt generelt svar på ett konkret problem. Om du cirkelig har løsningen kan du ikke fortelle meg akkurat hvordan man skal planlegge for noe som skjer ved tilfeldige tidspunkter uten forvarsel? Du kan også enkelt og greit inrømme at selv om ideen er god så må de ta noen grep med hvordan de gjennomfører den. Det er kanskje ikke ett enormt problem, men det er utrolig frustrerende hvordan de holder på. Aktivitetsperioden kan kun begrenses til ett tidsrom på 12 timer og jeg har flere ganger hatt arbeidsøkter som går over dette og jeg har ikke faste tidspunkter fordi jeg gjør ting som krever fleksibilitet. Det at det ikke er ett problem for deg betyr ikke at det ikke er ett problem for andre. Om det er ett problem for noen bør det vurderes om det bør skje en endring. Uenig? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 I dag skjedde det igjen. Patch tuesday er ikke mange timene siden men Windows mente tydeligvis at jeg hadde ventet lenge nok for i natt våknet hjemmemaskinen fra sleep-mode og fullførte oppdateringene med en reboot. Med tre brukere innlogget.. Problemet blir verre av at Windows update har blitt veldig diskre, den laster ned og oppdater uten at jeg legger merke til noe som helst. At en reboot venter flagges heller ikke i særlig grad. Hvor vanskelig kan det være å gi et skikkelig varsel, eller gi oss tilbake kontrollen over maskinen? Gjør MS dette på pur F? Jeg har søkt en del etter løsninger, fant mange forslag som ikke virket(win10 overstyrer lokal policy på dette punktet) men denne her virker lovende: https://superuser.com/questions/973009/conclusively-stop-wake-timers-from-waking-windows-10-desktop/973029#973029 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 I dag skjedde det igjen. Patch tuesday er ikke mange timene siden men Windows mente tydeligvis at jeg hadde ventet lenge nok for i natt våknet hjemmemaskinen fra sleep-mode og fullførte oppdateringene med en reboot. Med tre brukere innlogget.. Problemet blir verre av at Windows update har blitt veldig diskre, den laster ned og oppdater uten at jeg legger merke til noe som helst. At en reboot venter flagges heller ikke i særlig grad. Hvor vanskelig kan det være å gi et skikkelig varsel, eller gi oss tilbake kontrollen over maskinen? Gjør MS dette på pur F? Jeg har søkt en del etter løsninger, fant mange forslag som ikke virket(win10 overstyrer lokal policy på dette punktet) men denne her virker lovende: https://superuser.com/questions/973009/conclusively-stop-wake-timers-from-waking-windows-10-desktop/973029#973029 Ja, det er som nevnt en totalt meningsløs oppførsel, og det er enda mer spesielt at så mange synes det er helt supert at dette er nesten umulig å slå av, noe jeg ikke kan fatte. Det kan jo nesten virker som MS gjør det for å være jævlige, men jeg tror bare de er inkompetente dessverre. AtW 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. oktober 2016 Del Skrevet 14. oktober 2016 Samme skjedde med meg i natt, til tross for iherdige forsøk på å hindre det (group policy, hindre reboot-task osv), så insisterer windows10 på å restarte PCen min. Nå må MS begynne å ta seg sammen. AtW 2 Lenke til kommentar
Occi Skrevet 14. oktober 2016 Del Skrevet 14. oktober 2016 Kjører kun Windows 10 i VM (med PCI passthrough for gaming), så slipper heldigvis at den starter av seg selv i hytt og pine. Dog er det om mulig enda mer irriterende når tvugne oppdateringer faktisk kommer igjennom og knekker oppsett av virtuelle maskiner.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå