Jallarhorn Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 En kort (?) historie om NSBs ferd mot outsourcing: Dette hadde vært noe for Digi å følge opp.. 9 Lenke til kommentar
Sandormen Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 -Er en grunn til at man har 1. og 2. styrmann. Ingen kan gå direkte fra dekksgutt tilkaptein. Om et halvt år står ledelsen i NSB med kun dekksgutter på telefon som snakker indisk-engelsk. -Går bra detta. I eksemplet har man krav til kvantifiserbar erfaring, og når erfaring er gjort om til et godkjenningspapir og i tillegg er et myndighetskrav, så blir det plutselig lettere for budsjettlesere å velge å forholde seg til erfaringen og vanskeligere å bytte ut ressursen. Alt man trenger for å kunne gå direkte fra dekksgutt til kaptein er litt markedsliberalisme, gjør myndighetskravene om til anbefalinger. La de som vil bruke dekksgutter som kaptein få prøve seg på oljetankere, så ordner markedskreftene resten. Oljesand er jo så populært i disse dager, oljesvaberg kan bli det nye store. Teori og praktikl er to forskjellige ting. -Ikke nødvendigvis overførbart fra den ene til den andre. -Dog er hands-on erfaring nødvendig for å overføre teori. Man kan lese om hjernekirurgi, men sjelden hoppe rett på en ekte menneskehjerne uten tilsyn av en med lang erfaring. -Kvantifiser den... 1 Lenke til kommentar
jenstf Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 Som det står på en av de første sidene i mange økonomibøker. Det er forskjell på utgift og kostnad, men allikevel tas mange beslutninger basert på utgiftsnivået i stedet for den faktiske kostnad 5 Lenke til kommentar
Big Data Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 (endret) En kort (?) historie om NSBs ferd mot outsourcing: For en tid tilbake ble det bestemt høyt oppe i NSB at det må kuttes og spares. En av områdene som skulle gjennomgås var IT. Konsulenter ble leid inn/ansatt, av det outsourcingskåte slaget, og kostnadsanslag ved outsourcing ble laget. I kostnadsanslagene, som også ble utgangspunktet for anbudene som kom inn fra de ulike aktørene, ble det påstått at man hadde 300 servere. Et godt stykke ute i anbudsprosessen, når man satt igjen med to aktører (Tata og en til. Ikke Wipro, de var ute), så oppdaget man at "oj, vi har jo 600 servere til". Hvis x antall ansatte driftet 900 servere, og ikke 300 servere, så var det ikke så dyrt med intern drift som de først trodde. Men, avgjørelsen om outsourcing var allerede tatt, så det var uaktuelt å stoppe prosessen. For Tata hadde det ikke noe å si at det var 900 istedenfor 300 servere, men den andre aktøren ville gå gjennom ting på nytt. Da ble Tata valgt. Så, litt senere fikk en av de høyere herrer i NSB høre om at IT-divisjonen hadde valgt Tata. Han hadde faktisk hørt litt om Tata, i disse plagsomme artiklene som NRK skrev om dem for noen mnd siden. Han ga IT streng beskjed om at det var totalt uaktuelt at NSB skulle assosieres med Tata. På det tidspunktet hadde den andre leverandøren trukket seg, men Wipro hadde blitt koblet inn igjen, mest for å få Tata til å se best mulig ut når anbudene skulle sammenlignes. Og da hadde man ikke lenger noe valg. Det var bare ett alternativ: Wipro. Til de som fortsatt jobber i NSB IT: Si opp jobben nå og kom dere ut før opplæringen starter. Det kan garanteres at tradisjonen tro så vil det indiske selskapet si opp alle resterende nordmenn ett år etter overtakelse. Sånn gikk det med de aller fleste i for eksempel Norgesgruppen. Kilder til alt dette: to ansatte i NSB som ikke selv er direkte berørt av endringene. Utrolig triste saker, alt sammen. Hvordan dette gikk for seg er rett og slett skremmende og sier egentlig alt om "ledelsen" i NSB. Dilbert faktoren er åpenbart svært høy der. Endret 3. oktober 2016 av Big Data 3 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 (endret) Om man sparker ut alle femti- og sekstiåringene som jobber i det norske samfunnet, vil gjennomsnittlig lønnstrinn gå kraftig ned, og bedriftene kan spare store penger på lønninger og pensjonsordninger.Hvis 50- og 60-åringer er produktive i forhold til lønnen så burde bedrifter være interessert i å ha dem ansatt. Hvis ikke, så er kanskje lønna deres for høy. Det er ikke noen naturlov at lønn skal starte lavt som nyutdannet, for så å flate ut midt i 40-åra og fram til pensjon. Tungtveiende grunner kan gjøre at "vi" ønsker å behandle grupper av arbeidstakere spesielt, f.eks foreldrepermisjon. I slike tilfeller bør vi (dvs staten) ta mesteparten av utgiftene. Hvis det er spesielt dyrt å ha en 60-åring ansatt pga pensjon så burde pensjonssystemet endres. Det kan være dumt å legge ned en kritisk intern funksjon som gjør mye skreddersøm og har mye kommunikasjon med resten av organisasjonen og kunder/leverandører. Det kan også være dumt å beholde en sirompa avdeling som har pådratt seg dyre vaner. Hva som er tilfellet her er vanskelig å vurdere for oss på utsida. Jeg er enig i de som etterspør historisk og ufarget info på hvordan slike outsourcing-prosjekter faktisk har gått 5 og 10 år etter. Hvilke insentiver har ledere i staten til å outsource avdelinger når det faktisk er lite lurt? Hvilke insentiver har de til å unngå å outsource når det faktisk hadde vært lurt? I hvor stor grad påvirker (det som i ettertid viste seg å være) dårlige beslutninger deres videre karriere? -k Endret 3. oktober 2016 av knutinh 4 Lenke til kommentar
emva Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 De må ha gitt de dette spørsmålet på intervjurunden ... 2 Lenke til kommentar
oppat Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 Det virker som IT-sjefen ikke har forstått prioritet #1 rundt organisasjonsforandringer - HA KONTROLL PÅ KOMMUNIKASJONEN UT MOT ANSATTE Dette er amatørmessig. 2 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 Teori og praktikl er to forskjellige ting. -Ikke nødvendigvis overførbart fra den ene til den andre. -Dog er hands-on erfaring nødvendig for å overføre teori. Man kan lese om hjernekirurgi, men sjelden hoppe rett på en ekte menneskehjerne uten tilsyn av en med lang erfaring. -Kvantifiser den... Jeg vil tro at i likhet med sjekk av sertifikater i maritim sektor, så har man sjekk av kvalifikasjoner i helsesektoren. Man kan f.eks. måle med antall eller tid hvor lenge en person har vært under tilsyn av en med lang erfaring. Det er ikke riktig like lett å kvantifisere kvaliteten på arbeidet, så der trenker jeg det er "fortsatt godkjent" og "suspendert" som teller. Det går an å kvantifisere både kvalifikasjonene og kvaliteten på arbeidet til IT-arbeidere i India også, men det er ikke påkrevd. Og da blir det gjerne til at kutt-sentrerte økonomer går etter lønningsnivået først. Merk at jeg mener å slippe kutt-sentrerte økonomer til er beviset på at en organisasjon er på vei ut i irrelevansen. 2 Lenke til kommentar
Frank Høvin Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 En kort (?) historie om NSBs ferd mot outsourcing: Dette hadde vært noe for Digi å følge opp.. Nå er det vel ikke akkurat så mye kompetanse innenfor gravende journalistikk å finne hos digi.no... Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 Hva gjør en god leder når intern IT-organisasjon ikke er bra nok? Jo, han gjør den bedre. Det er kanskje vanskelig å få til, men det skal være en grunn til at ledere får bra betalt og det er at de ikke alltid velger de lettvinte løsningene. Hva gjør en dårlig leder med det samme? Leser en brosjyre om sky og offshoring og finner ut at dette er populære greier. Og uansett så gjør han bare det som alle andre gjør og da trenger man neppe å tenke så mye sjæl. Alle er nå på denne trenden. Skal bli spennende å gjøre opp status om noen år. Vedder på at de gode lederne står igjen på toppen av haugen med fornøyde brukere og en fungerende IT-organisasjon. 3 Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 Virkelig et fantastisk jobbmarked vi kommer til å få om 10-20 år, ettersom roboter og billige firma i lavkostland tar over flere og flere av jobbene.... Ingeniørstillinger, ol. er faktisk ganske billig i Norge relativt sett. Det er fagarbeidere, ol. som er dyrt her. Så det er først og fremst arbeiderne "på gulvet" som blir outsourced. Lenke til kommentar
ryback Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 Til de som fortsatt jobber i NSB IT: Si opp jobben nå og kom dere ut før opplæringen starter. Det kan garanteres at tradisjonen tro så vil det indiske selskapet si opp alle resterende nordmenn ett år etter overtakelse. Sånn gikk det med de aller fleste i for eksempel Norgesgruppen. Som tidligere ansatt i Norgesgruppen og TCS må jeg bare stille meg bak dette. 1 Lenke til kommentar
Mozzad Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 Skulle bare si som tidligere ansatt som fikk ny jobb et annet sted, er det mye mer dritt en hva artikkelen sier. Det er ikke bare IT-ledelsen, men også fagforeningen som har vært ubrukelige her. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QVZmonLc Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 Den blå-blå katastrofen fortsetter å outsource og outsource. Selger hele landet til billigste utenlandske tilbyder. NSB, Helsevesenet og gudene veit hva. Gruver og oljebransjen får meske seg fritt, næringslivet har fått av Høyre og FRP hva de betale for. Og med TISA og andre avtaler blir det jo ulovelig å reverse prosessen også. Må ha kostet mer en 30 sølvpenger, eller hva Ærna og Siv? Politisk styrt, kjøpt og betalt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QVZmonLc Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 En kort (?) historie om NSBs ferd mot outsourcing: Dette hadde vært noe for Digi å følge opp.. Nå er det vel ikke akkurat så mye kompetanse innenfor gravende journalistikk å finne hos digi.no... Nesten bare Dagens Næringsliv som står igjen med litt skikkelig journalistikk. Lenke til kommentar
BKF6905Y Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 Til de som fortsatt jobber i NSB IT: Si opp jobben nå og kom dere ut før opplæringen starter. Det kan garanteres at tradisjonen tro så vil det indiske selskapet si opp alle resterende nordmenn ett år etter overtakelse. Sånn gikk det med de aller fleste i for eksempel Norgesgruppen. Som tidligere ansatt i Norgesgruppen og TCS må jeg bare stille meg bak dette. Var i samme situasjon i Norgesgruppen og TCS. Jeg var naiv for lenge, i etterpåklokskapens navn burde jeg ha sluttet med jeg skjønte hvor dette bar. Men jeg ble og det fikk jeg og andre lide for 2 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 Hvorfor skal heleide statlige selskaper outsource? Er ikke litt av poenget med statlig eierskap at arbeidsplassene forblir i landet? 7 Lenke til kommentar
Populært innlegg Kjell Jørgen Skrevet 3. oktober 2016 Populært innlegg Del Skrevet 3. oktober 2016 Trist at direktørsyken har rammet NSB her også. Dette er småpenger i NSB sitt regnskap, men det er vanskelig for alle de som er rammet. 34 ansatte er ca 34 millioner i kostnader, de skal spare 30% og da er det menneskelige innsatsfaktoren det er snakk om. Maskiner og software er en kost som er upåvirket av arbeidskosten. Det er 10,2 mill årlig som skal spares og det har ikke NSB og Norge råd til! Disse millionene brennes fort opp av ekstra kostnader til å følge opp Indiske ressurser, ekstra ressurser for å ivareta datasikkerheten, svikt i kommunikasjon, ekstra løsningstid på feil grunnet språkproblemer, ting som ikke utenfor kontrakt etc.. Dette var en elendig beslutning NSB og jeg er skremt at samferdselsdepartementet godtar dette. 11 Lenke til kommentar
Nator Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 Statlige selskaper er visst unntaket fra regelen, da private selskaper av en viss størrelse må vise frem samfunnsregnskap og bes om å ansette flere hjemme. Samtidig bes befolkningen om å bruke pengene hjemme i stedet for i utlandet. Dobbeltmoralsk, forkastelig og til syvende og sist dyrere for alle. Noe kan outsources eller effektiviseres, men man bør se nøye på ufargede erfaringer som allerede er gjort innen samme felt før man går videre. Her feiler NSB totalt. 2 Lenke til kommentar
7WJAXWUQ Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 Kraftige reaksjoner på at Norwegian ønsker å bruke utenlandsk arbeidskraft(http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2016/10/02/2044/Luftfart/vil-tvinge-kjos-til-a-snu - betalbar side). Men hvorfor kommer det ikke reaksjoner når statsselskaper vil bytte ut norsk arbeidskraft med indisk arbeidskraft? 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå