Gå til innhold

Full forvirring etter outsourcing: Ansatte trodde de ble tilbudt jobb i India


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"De IT-ansatte i NSB har blitt forespeilet noe annet enn hva som skjedde."

Hæ?

 

"At de ansatte ble tilbudt stillinger i India og Polen medfører ikke riktighet, men er nok hva de oppfattet i disse enkeltsamtalene."

 

Hvis 34 ansatte i enkeltsamtaler med Wipro alle oppfattet dette, medfører det nok riktighet. Så er heller spørsmålet om det er Wipro som ikke er ærlig med Østby Dahl eller om det Østby Dahl som ikke er ærlig med digi.no. Eller begge deler.

 

Uansett starten på et produktivt samarbeid der alle kan skylde på hverandre og ingen behøver å påta seg skyld...

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Lykke til med outsourcing av disse tjenestene. Mange bransjer har funnet ut at det faktisk koster mer å outsorce enn å ha tjenestene i nærheten av brukerene. Kostnaden må ikke bare ses i sammenheng med kjøpet av tjenesten på et gitt tidspunkt (kontraktsinngåelse), men kostnaden over en gitt tid. Denne saken sier vel en hel del mer om ledelsen enn noe annet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Lykke til med outsourcing av disse tjenestene. Mange bransjer har funnet ut at det faktisk koster mer å outsorce enn å ha tjenestene i nærheten av brukerene. Kostnaden må ikke bare ses i sammenheng med kjøpet av tjenesten på et gitt tidspunkt (kontraktsinngåelse), men kostnaden over en gitt tid. Denne saken sier vel en hel del mer om ledelsen enn noe annet.

 

Siden dette er et statlig selskap så syntes jeg de burde kunne delt disse kostnadstallene de neste årene slik at media kunne ha vist oss hva resultatet ble. I følge artikkelen så sparer de 30% hvis alt går på skinner. Så hvis vi nå tar med kostnad av dobbel bemanning (opplæring) i et års tid, sluttpakker og overheaden som skapes gjennom arbeid mot tredjepart / utenlandske ressurser så er jeg spent på hvilket år de planlegger å gå i pluss.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Skattedirektoratet nevnes som en av kundene, men er de fortsatt kunder? Jeg kan ikke se at det er skrevet noe om at de bruker de etter 2004 så jeg synes det virker litt rart om de fremdeles er leverandører uten at de reklamerer noe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Utrolig kortsiktig og trist at det offentlige Norge leder an i flyttingen av norske arbeidsplasser til utlandet. Kanskje NSB sparer litt på IT-drift, isolert sett. Nærhet til brukeren og kjennskap til lokale forhold er vanskelig å erstatte med systemer og prosesser. Hvor mye koster det NSB hvis brukerne må gå omveien om en indisk callcenteragent med et langt skript for hver minste filleting?

 

Men verre: Veldig mange av de som nå kastes ut fra driftsjobber i det offentlige Norge kommer dessverre ikke til å jobbe igjen. Hvor stor er den kostnaden?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Utrolig kortsiktig og trist at det offentlige Norge leder an i flyttingen av norske arbeidsplasser til utlandet.

 

Enig. Helt idiotisk. Selv om NSB sparer 30% i kostander på dette, så taper den norske stat store summer i f.eks. arbeidsgiveravgift, inntektsskatt, større utgifter til NAV (som følge at folk mister jobben) osv. osv. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Utrolig kortsiktig og trist at det offentlige Norge leder an i flyttingen av norske arbeidsplasser til utlandet.

 

Enig. Helt idiotisk. Selv om NSB sparer 30% i kostander på dette, så taper den norske stat store summer i f.eks. arbeidsgiveravgift, inntektsskatt, større utgifter til NAV (som følge at folk mister jobben) osv. osv. 

 

 

Ja, forutsatt at disse aldri får jobb igjen, men er det en realistisk forutsetning?

 

AtW

Lenke til kommentar

Da spår jeg fullt kaos i april og innflagging av ressursene om 5-10 år når lederne som har bestemt dette ikke lenger er i sine stillinger.

 

Hvis man "har lært seg" å tenke på ansatte som utskiftbare ressurser i stedet for hjernekraft, så er en nylig utskiftet ressurs å foretrekke framfor en som har jobbet lenge i bedriften. Om man outsourcer, mislykkes, og insourcer, så har man med god sannsynlighet både fått nullstilt lønnsnivået og kunnskapsnivået. 

 

Det kan være et mål i seg selv å legge ned virksomheten, og dersom det fungerer i et lavkostland så er det nesten en bonus. 

 

Hvis man i stedet tenker på ansatte som akkumulerende kunnskapsbaser, så får man en vanskelig kvantifiserbar verdi i selskapes arbeidsstokk som ikke vises for budsjettlesere. Og ikke-kvantifiserbare verdier er ikke verdier for noen mennesker. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da spår jeg fullt kaos i april og innflagging av ressursene om 5-10 år når lederne som har bestemt dette ikke lenger er i sine stillinger.

 

Jeps. Må dra en lille 'Nostradamus' her og tenke høylydt: Haha, Så sitter dem uten lokale 'vikariater' med knowhow i rett etter/i jule/påskesesongen. Bra eksempel på dårlig outsourcing/planlegging.

Lykke til NSB. -Detta kommer dere til å spare mye penger på.

Lenke til kommentar

 

 

Utrolig kortsiktig og trist at det offentlige Norge leder an i flyttingen av norske arbeidsplasser til utlandet.

 

Enig. Helt idiotisk. Selv om NSB sparer 30% i kostander på dette, så taper den norske stat store summer i f.eks. arbeidsgiveravgift, inntektsskatt, større utgifter til NAV (som følge at folk mister jobben) osv. osv. 

 

 

Ja, forutsatt at disse aldri får jobb igjen, men er det en realistisk forutsetning?

 

AtW

 

 

Kanskje ikke her, hvor man snakker om IT-avdelingen, men definitivt innenfor driftsorganisasjonene. Tar du utgangspunkt i alder på den gjennomsnittlige ansatte i NSB, og videre ser på hvor lenge de har jobbet for en og samme arbeidsgiver, så tror jeg plutselig den forutsetningen er ganske realistisk.

 

NSB er en arbeidsplass hvor svært mange har jobbet hele livet, og foreldrene deres før dem. En jeg kjente jobbet på jernbanen hele livet, og hans far igjen hele livet før han. Og jeg lurer jammen på om ikke det gjaldt hans farfar også. Han ville vært 61 år gammel nå, og de fleste som jobbet rundt han er rundt den alderen også.

 

Om man sparker ut alle femti- og sekstiåringene som jobber i det norske samfunnet, vil gjennomsnittlig lønnstrinn gå kraftig ned, og bedriftene kan spare store penger på lønninger og pensjonsordninger. Desto flere som har jobbet i bedriften i en mannsalder, desto mer kan man kutte i kostnadene med å legge ut på anbud eller outsource. Hvis man i tillegg kan kutte i offentlige pensjonsordninger, uføreordninger, arbeidsledighetsperioder og bli tøffere med å kreve at folk må flytte for å beholde NAV-tjenester, kan man kutte i selskapsbeskatning og gi det norske næringslivet ytterligere forbedrede konkurransevilkår. 

 

Eldre, syke og uføre mennesker er dyre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Da spår jeg fullt kaos i april og innflagging av ressursene om 5-10 år når lederne som har bestemt dette ikke lenger er i sine stillinger.

 

Hvis man "har lært seg" å tenke på ansatte som utskiftbare ressurser i stedet for hjernekraft, så er en nylig utskiftet ressurs å foretrekke framfor en som har jobbet lenge i bedriften. Om man outsourcer, mislykkes, og insourcer, så har man med god sannsynlighet både fått nullstilt lønnsnivået og kunnskapsnivået. 

 

Det kan være et mål i seg selv å legge ned virksomheten, og dersom det fungerer i et lavkostland så er det nesten en bonus. 

 

Hvis man i stedet tenker på ansatte som akkumulerende kunnskapsbaser, så får man en vanskelig kvantifiserbar verdi i selskapes arbeidsstokk som ikke vises for budsjettlesere. Og ikke-kvantifiserbare verdier er ikke verdier for noen mennesker. 

-Er en grunn til at man har 1. og 2. styrmann. Ingen kan gå direkte fra dekksgutt tilkaptein. Om et halvt år står ledelsen i NSB med kun dekksgutter på telefon som snakker indisk-engelsk. -Går bra detta.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
 

 

-Er en grunn til at man har 1. og 2. styrmann. Ingen kan gå direkte fra dekksgutt tilkaptein. Om et halvt år står ledelsen i NSB med kun dekksgutter på telefon som snakker indisk-engelsk. -Går bra detta.

 

 

I eksemplet har man krav til kvantifiserbar erfaring, og når erfaring er gjort om til et godkjenningspapir og i tillegg er et myndighetskrav, så blir det plutselig lettere for budsjettlesere å velge å forholde seg til erfaringen og vanskeligere å bytte ut ressursen. Alt man trenger for å kunne gå direkte fra dekksgutt til kaptein er litt markedsliberalisme, gjør myndighetskravene om til anbefalinger. La de som vil bruke dekksgutter som kaptein få prøve seg på oljetankere, så ordner markedskreftene resten. Oljesand er jo så populært i disse dager, oljesvaberg kan bli det nye store.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...