Redaksjonen. Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 Full forvirring etter outsourcing: Ansatte trodde de ble tilbudt jobb i India Lenke til kommentar
Populært innlegg ButterScotch Skrevet 3. oktober 2016 Populært innlegg Del Skrevet 3. oktober 2016 Da spår jeg fullt kaos i april og innflagging av ressursene om 5-10 år når lederne som har bestemt dette ikke lenger er i sine stillinger. 10 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 Når jeg leser dette og andre nyheter om NSB så er jeg glad jeg slipper å være avhengig av NSB for å forflytte meg. Man trenger ikke være spåmann for å se at alt ikke vil gå på skinner for NSB de neste par årene... 2 Lenke til kommentar
Øystein Jakobsen Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 Man trenger ikke være spåmann for å se at alt ikke vil gå på skinner for NSB de neste par årene... Jeg tror nok at NSB vil "gå på skinner" - jeg tror bare at det uttrykket vil få en noe annen betydning snart =) 3 Lenke til kommentar
TomasF Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 "De IT-ansatte i NSB har blitt forespeilet noe annet enn hva som skjedde." Hæ? "At de ansatte ble tilbudt stillinger i India og Polen medfører ikke riktighet, men er nok hva de oppfattet i disse enkeltsamtalene." Hvis 34 ansatte i enkeltsamtaler med Wipro alle oppfattet dette, medfører det nok riktighet. Så er heller spørsmålet om det er Wipro som ikke er ærlig med Østby Dahl eller om det Østby Dahl som ikke er ærlig med digi.no. Eller begge deler. Uansett starten på et produktivt samarbeid der alle kan skylde på hverandre og ingen behøver å påta seg skyld... 8 Lenke til kommentar
HildrandeDu Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 Virkelig et fantastisk jobbmarked vi kommer til å få om 10-20 år, ettersom roboter og billige firma i lavkostland tar over flere og flere av jobbene.... 5 Lenke til kommentar
Happydaydreamer669 Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 Lykke til med outsourcing av disse tjenestene. Mange bransjer har funnet ut at det faktisk koster mer å outsorce enn å ha tjenestene i nærheten av brukerene. Kostnaden må ikke bare ses i sammenheng med kjøpet av tjenesten på et gitt tidspunkt (kontraktsinngåelse), men kostnaden over en gitt tid. Denne saken sier vel en hel del mer om ledelsen enn noe annet. 6 Lenke til kommentar
joppzter Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 Lykke til med outsourcing av disse tjenestene. Mange bransjer har funnet ut at det faktisk koster mer å outsorce enn å ha tjenestene i nærheten av brukerene. Kostnaden må ikke bare ses i sammenheng med kjøpet av tjenesten på et gitt tidspunkt (kontraktsinngåelse), men kostnaden over en gitt tid. Denne saken sier vel en hel del mer om ledelsen enn noe annet. Siden dette er et statlig selskap så syntes jeg de burde kunne delt disse kostnadstallene de neste årene slik at media kunne ha vist oss hva resultatet ble. I følge artikkelen så sparer de 30% hvis alt går på skinner. Så hvis vi nå tar med kostnad av dobbel bemanning (opplæring) i et års tid, sluttpakker og overheaden som skapes gjennom arbeid mot tredjepart / utenlandske ressurser så er jeg spent på hvilket år de planlegger å gå i pluss. 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg FP0C0CAK Skrevet 3. oktober 2016 Populært innlegg Del Skrevet 3. oktober 2016 INGEN ansatte ble tilbudt noen form for jobb i Wipro, og ledelsen i prosjektet la seg flate og innrømmet at de hadde gjort en stor feil og at nye samtaler med Wipro vil bli gjennomført for de som ønsker det. Det er ren løgn å si at det beror på misforståelser. Man kunne til nød få jobb med prosjekter i Wipro om man valgte å reise mye i Norden. Det er en skam for NSB som statlig selskap å komme slike løgner i media. Her har NSBs IT-ledelse gjort en elendig jobb, de burde ta sin hatt og gå! 10 Lenke til kommentar
MiniX Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 Skattedirektoratet nevnes som en av kundene, men er de fortsatt kunder? Jeg kan ikke se at det er skrevet noe om at de bruker de etter 2004 så jeg synes det virker litt rart om de fremdeles er leverandører uten at de reklamerer noe. 3 Lenke til kommentar
inside_499566 Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 Utrolig kortsiktig og trist at det offentlige Norge leder an i flyttingen av norske arbeidsplasser til utlandet. Kanskje NSB sparer litt på IT-drift, isolert sett. Nærhet til brukeren og kjennskap til lokale forhold er vanskelig å erstatte med systemer og prosesser. Hvor mye koster det NSB hvis brukerne må gå omveien om en indisk callcenteragent med et langt skript for hver minste filleting? Men verre: Veldig mange av de som nå kastes ut fra driftsjobber i det offentlige Norge kommer dessverre ikke til å jobbe igjen. Hvor stor er den kostnaden? 5 Lenke til kommentar
HildrandeDu Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 Utrolig kortsiktig og trist at det offentlige Norge leder an i flyttingen av norske arbeidsplasser til utlandet. Enig. Helt idiotisk. Selv om NSB sparer 30% i kostander på dette, så taper den norske stat store summer i f.eks. arbeidsgiveravgift, inntektsskatt, større utgifter til NAV (som følge at folk mister jobben) osv. osv. 6 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 Utrolig kortsiktig og trist at det offentlige Norge leder an i flyttingen av norske arbeidsplasser til utlandet. Enig. Helt idiotisk. Selv om NSB sparer 30% i kostander på dette, så taper den norske stat store summer i f.eks. arbeidsgiveravgift, inntektsskatt, større utgifter til NAV (som følge at folk mister jobben) osv. osv. Ja, forutsatt at disse aldri får jobb igjen, men er det en realistisk forutsetning? AtW Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 Da spår jeg fullt kaos i april og innflagging av ressursene om 5-10 år når lederne som har bestemt dette ikke lenger er i sine stillinger. Hvis man "har lært seg" å tenke på ansatte som utskiftbare ressurser i stedet for hjernekraft, så er en nylig utskiftet ressurs å foretrekke framfor en som har jobbet lenge i bedriften. Om man outsourcer, mislykkes, og insourcer, så har man med god sannsynlighet både fått nullstilt lønnsnivået og kunnskapsnivået. Det kan være et mål i seg selv å legge ned virksomheten, og dersom det fungerer i et lavkostland så er det nesten en bonus. Hvis man i stedet tenker på ansatte som akkumulerende kunnskapsbaser, så får man en vanskelig kvantifiserbar verdi i selskapes arbeidsstokk som ikke vises for budsjettlesere. Og ikke-kvantifiserbare verdier er ikke verdier for noen mennesker. 3 Lenke til kommentar
Sandormen Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 Da spår jeg fullt kaos i april og innflagging av ressursene om 5-10 år når lederne som har bestemt dette ikke lenger er i sine stillinger. Jeps. Må dra en lille 'Nostradamus' her og tenke høylydt: Haha, Så sitter dem uten lokale 'vikariater' med knowhow i rett etter/i jule/påskesesongen. Bra eksempel på dårlig outsourcing/planlegging.Lykke til NSB. -Detta kommer dere til å spare mye penger på. Lenke til kommentar
Populært innlegg Rekkart Gløshaug Skrevet 3. oktober 2016 Populært innlegg Del Skrevet 3. oktober 2016 En kort (?) historie om NSBs ferd mot outsourcing: For en tid tilbake ble det bestemt høyt oppe i NSB at det må kuttes og spares. En av områdene som skulle gjennomgås var IT. Konsulenter ble leid inn/ansatt, av det outsourcingskåte slaget, og kostnadsanslag ved outsourcing ble laget. I kostnadsanslagene, som også ble utgangspunktet for anbudene som kom inn fra de ulike aktørene, ble det påstått at man hadde 300 servere. Et godt stykke ute i anbudsprosessen, når man satt igjen med to aktører (Tata og en til. Ikke Wipro, de var ute), så oppdaget man at "oj, vi har jo 600 servere til". Hvis x antall ansatte driftet 900 servere, og ikke 300 servere, så var det ikke så dyrt med intern drift som de først trodde. Men, avgjørelsen om outsourcing var allerede tatt, så det var uaktuelt å stoppe prosessen. For Tata hadde det ikke noe å si at det var 900 istedenfor 300 servere, men den andre aktøren ville gå gjennom ting på nytt. Da ble Tata valgt. Så, litt senere fikk en av de høyere herrer i NSB høre om at IT-divisjonen hadde valgt Tata. Han hadde faktisk hørt litt om Tata, i disse plagsomme artiklene som NRK skrev om dem for noen mnd siden. Han ga IT streng beskjed om at det var totalt uaktuelt at NSB skulle assosieres med Tata. På det tidspunktet hadde den andre leverandøren trukket seg, men Wipro hadde blitt koblet inn igjen, mest for å få Tata til å se best mulig ut når anbudene skulle sammenlignes. Og da hadde man ikke lenger noe valg. Det var bare ett alternativ: Wipro. Til de som fortsatt jobber i NSB IT: Si opp jobben nå og kom dere ut før opplæringen starter. Det kan garanteres at tradisjonen tro så vil det indiske selskapet si opp alle resterende nordmenn ett år etter overtakelse. Sånn gikk det med de aller fleste i for eksempel Norgesgruppen. Kilder til alt dette: to ansatte i NSB som ikke selv er direkte berørt av endringene. 17 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 Utrolig kortsiktig og trist at det offentlige Norge leder an i flyttingen av norske arbeidsplasser til utlandet. Enig. Helt idiotisk. Selv om NSB sparer 30% i kostander på dette, så taper den norske stat store summer i f.eks. arbeidsgiveravgift, inntektsskatt, større utgifter til NAV (som følge at folk mister jobben) osv. osv. Ja, forutsatt at disse aldri får jobb igjen, men er det en realistisk forutsetning? AtW Kanskje ikke her, hvor man snakker om IT-avdelingen, men definitivt innenfor driftsorganisasjonene. Tar du utgangspunkt i alder på den gjennomsnittlige ansatte i NSB, og videre ser på hvor lenge de har jobbet for en og samme arbeidsgiver, så tror jeg plutselig den forutsetningen er ganske realistisk. NSB er en arbeidsplass hvor svært mange har jobbet hele livet, og foreldrene deres før dem. En jeg kjente jobbet på jernbanen hele livet, og hans far igjen hele livet før han. Og jeg lurer jammen på om ikke det gjaldt hans farfar også. Han ville vært 61 år gammel nå, og de fleste som jobbet rundt han er rundt den alderen også. Om man sparker ut alle femti- og sekstiåringene som jobber i det norske samfunnet, vil gjennomsnittlig lønnstrinn gå kraftig ned, og bedriftene kan spare store penger på lønninger og pensjonsordninger. Desto flere som har jobbet i bedriften i en mannsalder, desto mer kan man kutte i kostnadene med å legge ut på anbud eller outsource. Hvis man i tillegg kan kutte i offentlige pensjonsordninger, uføreordninger, arbeidsledighetsperioder og bli tøffere med å kreve at folk må flytte for å beholde NAV-tjenester, kan man kutte i selskapsbeskatning og gi det norske næringslivet ytterligere forbedrede konkurransevilkår. Eldre, syke og uføre mennesker er dyre. 2 Lenke til kommentar
Sandormen Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 Da spår jeg fullt kaos i april og innflagging av ressursene om 5-10 år når lederne som har bestemt dette ikke lenger er i sine stillinger. Hvis man "har lært seg" å tenke på ansatte som utskiftbare ressurser i stedet for hjernekraft, så er en nylig utskiftet ressurs å foretrekke framfor en som har jobbet lenge i bedriften. Om man outsourcer, mislykkes, og insourcer, så har man med god sannsynlighet både fått nullstilt lønnsnivået og kunnskapsnivået. Det kan være et mål i seg selv å legge ned virksomheten, og dersom det fungerer i et lavkostland så er det nesten en bonus. Hvis man i stedet tenker på ansatte som akkumulerende kunnskapsbaser, så får man en vanskelig kvantifiserbar verdi i selskapes arbeidsstokk som ikke vises for budsjettlesere. Og ikke-kvantifiserbare verdier er ikke verdier for noen mennesker. -Er en grunn til at man har 1. og 2. styrmann. Ingen kan gå direkte fra dekksgutt tilkaptein. Om et halvt år står ledelsen i NSB med kun dekksgutter på telefon som snakker indisk-engelsk. -Går bra detta. 2 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 -Er en grunn til at man har 1. og 2. styrmann. Ingen kan gå direkte fra dekksgutt tilkaptein. Om et halvt år står ledelsen i NSB med kun dekksgutter på telefon som snakker indisk-engelsk. -Går bra detta. I eksemplet har man krav til kvantifiserbar erfaring, og når erfaring er gjort om til et godkjenningspapir og i tillegg er et myndighetskrav, så blir det plutselig lettere for budsjettlesere å velge å forholde seg til erfaringen og vanskeligere å bytte ut ressursen. Alt man trenger for å kunne gå direkte fra dekksgutt til kaptein er litt markedsliberalisme, gjør myndighetskravene om til anbefalinger. La de som vil bruke dekksgutter som kaptein få prøve seg på oljetankere, så ordner markedskreftene resten. Oljesand er jo så populært i disse dager, oljesvaberg kan bli det nye store. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå