Gå til innhold

ANNONSE: Derfor bør din neste drill ha anti-håndleddsbrekk-funksjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personlig skjønner jeg ikke helt hvorfor ikke "alle" driller har sånt, hvor vanskelig er det å implementere en slippclutch? Nå er ikke jeg håndverker, og som oftest er det ikke noe problem, men skal man bruke hullkopp, og/eller drive å bore på et lite tilgjengelig sted så man får en krøkkete stilling er det skummelt, har selv forstuet en lillefinger i en slik situasjon.

AtW

Lenke til kommentar

Kan ikke så mye om driller og sånn, men hvorfor er denne funksjonen kun på utgavene uten børsteløs motor?

AtW

På akkurat batteridrevne bore/skrumaskiner så har så godt som alle innstilling for "moment" for skruetrekking. ("moment" og moment, sånn give-or-take funksjon). Så kan man kjempefint bruke den hvis man borer til akkurat samme formål.

Nå viste videoen boremaskiner med ekstra håndtak... så med mindre man er usannsynlig svak eller man ikke holder maskinen skikkelig er ikke "kickback" no problem. Er nok et større issue på maskiner som tilkobles 230 direkte, er lavt giret og/eller har kraftige motorer over 500w. Men uansett klarer ingen elektronisk sikkerhetsfunksjon å stoppe rotoren fort nok slik at selv da maskinen skrues av så vil den fortsette å rotere til den stopper, så ja, slipper clutch er nok den rette veien å gå siden den slipper momemntant.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan ikke så mye om driller og sånn, men hvorfor er denne funksjonen kun på utgavene uten børsteløs motor?

AtW

På akkurat batteridrevne bore/skrumaskiner så har så godt som alle innstilling for "moment" for skruetrekking. ("moment" og moment, sånn give-or-take funksjon). Så kan man kjempefint bruke den hvis man borer til akkurat samme formål.

Nå viste videoen boremaskiner med ekstra håndtak... så med mindre man er usannsynlig svak eller man ikke holder maskinen skikkelig er ikke "kickback" no problem. Er nok et større issue på maskiner som tilkobles 230 direkte, er lavt giret og/eller har kraftige motorer over 500w. Men uansett klarer ingen elektronisk sikkerhetsfunksjon å stoppe rotoren fort nok slik at selv da maskinen skrues av så vil den fortsette å rotere til den stopper, så ja, slipper clutch er nok den rette veien å gå siden den slipper momemntant.

Sette ned momentet funker ofte ikke så bra på tyngre oppgaver, og at det ikke er noe problem når maskinen har håndtak er jeg uenig i. Det er ikke alltid du kan bruke det, og det er ikke alltid posisjonen gjør det effektivt. Jeg vet om man som har fått seg en "karamell" selv om de er profesjonelle.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har aldri hatt behov for dette på batteridrill, og jeg bruker den mye.

Når det kommer til batteridrill er det ett tips som gjelder, og det er å kjøpe den letteste drillen som du kan utføre jobben din med. Bruker du mye drill og har lyst på betennelser, kjøp en tung en.

Til tyngre oppgaver, sånn som f.eks. hullsaging gjennom kjøl- og fryseromsvegger eller boring i stål, bruker man 230v-drill.

Endret av RRhoads
  • Liker 1
Lenke til kommentar

AtW

Sette ned momentet funker ofte ikke så bra på tyngre oppgaver, og at det ikke er noe problem når maskinen har håndtak er jeg uenig i. Det er ikke alltid du kan bruke det, og det er ikke alltid posisjonen gjør det effektivt. Jeg vet om man som har fått seg en "karamell" selv om de er profesjonelle.

AtW

Jeg har enda ikke brukt noe batteridrill som er "for kraftig" at man ikke klare å holde den som den er, for å ikke nevne de som har ekstra håndtak, så det blir nok som jeg sa at man må være usannsynlig svak eller noe. Dette er ikke for å si at jeg er noe usedvanlig sterk men det jeg sier er først og fremst så har ikke batteridriller kraftige motorer og de er heller ikke giret ned lavt nok til å kunne ha så stor moment.

Ang moment er ikke nok - ja, stemmer det, men med mindre du borer i tjukk stål eller borer feil i tre med noen usannsynlig store borer er det ikke noe problem. Hold maskinen rett, ha godt fotfeste etc og det går bra.

Hadde nok vært en helt annen historie hvis dette var som jeg sa 230v maskiner som er 500w +++ eller luftdriller. Spesielt luftdriller de kan være livsfarlige, og på 230 har man problemet med at man bruker DC motor med store omdreininger som kan ikke stoppes fort nok og som er giret ganske lavt ned (fra ca 8000-12000 rpm ned til kanskje 1500-2000 eller noe), så den VIL gi fra seg all energi før den stopper.

Men som jeg sa - de idiotsikre tiltakene er slipper clutch og/eller momentregulering. Og ikke minst bruke rett verktøy og vite hvordan den brukes rett.

Lenke til kommentar

Du kan komme til meg og bore med et større hullbor, og treffe noe i veggen kombinert med en krøkkete arbeidsstilling, så får vi se hvordan den sterke hånda di klarer seg.

AtW

Jeg har, mange ganger, både på jobb og privat, og jeg har klart meg. Jeg sier IKKE at slike innebygde sikkerhetstiltak i verktøy er meningsløse, tvert imot, men at å bruke verktøy RIKTIG fikser 90++++ prosent av alle problemene.

For eksempel: det finnes folk som har klart å skade seg med vinkelslipere ved bruk av kuttseskive for metall. Jeg har brukt vinkelslipere (on and off) siden jeg var 16. Ikke en eneste gang har dette skjedd meg, og for meg personlig er det et mysterium hvordan folk får slike ting til i det hele tatt. Samme gjelder de som klarer nærmest å begå suppukü med vanlige kniver, de finnes det mange av, selv "erfarne" folk. Ja, faren er der. Ja, man kan "tette sikkerhetshull" med tekniske tiltak (kuttsikre hansker, kniver med modifisert blad etc). Eller så bruker man sitt eget hode og/eller får de som kan det til å forklare hvordan det skal gjøres skikkelig.

Lenke til kommentar

Har aldri hatt behov for dette på batteridrill, og jeg bruker den mye.

Når det kommer til batteridrill er det ett tips som gjelder, og det er å kjøpe den letteste drillen som du kan utføre jobben din med. Bruker du mye drill og har lyst på betennelser, kjøp en tung en.

Til tyngre oppgaver, sånn som f.eks. hullsaging gjennom kjøl- og fryseromsvegger eller boring i stål, bruker man 230v-drill.

18 Volt Dewalt har en svært liten børsteløs motor. Helt fantastisk til bruk hjemme. Tenker på Proffutgaven og ikke Hjemmesnekkerutgaven (for hjemmeutgaven har jeg ikke, og heller ingen erfaring med).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...