Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Planer om å ta MC-lappen (tung)


yosraz

Anbefalte innlegg

Vurdert elektrisk motorsykkel, slik som jeg har?

 

zero-ds-2016.jpg

Registrert som mellomtung, så du trenger ikke egentlig å ta tung-lappen for å kjøre denne. Jeg vil likevel anbefale tung, så det er gjort.

 

Zero er en produsent av kun elektriske motorsykler fra USA. De har flere forhandlere i Norge. Å handle der er null problem.

Jeg kjøpte min hos Carpoint på østlandet før min region fikk forhandler. Anbefales!

Takk for tipset. Ante ikke at slike også fantes :D Hvor lenge må den lades og hvor lenge kan den kjøre? Pris?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Jepp. De kan fortsatt se utrolig bra ut, selv som nybegynnersykler, og lyden er flott også.

 

300cc er forøvrig mer enn nok på en såpass lett og liten sykkel, så du må ikke tro at du blir en sinke i trafikken. Problemet med 600cc- og 1000cc-modellene er at du har mer kraft enn det du trenger, og den kraften kan være alt for mye for en som ikke er dreven med motorsykkelkjøring.

 

Jeg anbefaler ihvertfall at du kjøper en brukt mellomtung sykkel til å begynne med, så kan du heller angre i ettertid slik som Sampson sier. Når du først begynner på lappen så får du jo en mulighet til å kjenne litt på kraften i en sykkel, så kan du selv vurdere om du har lyst på større motor.

Nå kommer et skikkelig noob-spørsmål, men hva menes med kraft? 300cc, 600 cc og 1000cc - hvordan kan disse sammenliknes med en bil? 

 

 

300cc = 0,3L motor 600 = 0,6L 1000= 1L 

 

Jeg mener det ikke har mye å si, du klarer fint å kjøre deg ihjel på en lettsykkel også. Har selv 650cc

 

edit: motorstørrelsen har ikke alt å si for antall hk / 0-100 fart heller.

 

Og bare for å nevne det innlysende; høyere cc betyr større og raskere sykkel som igjen innebærer at den er dyr og forbruker mye drivstoff?

 

 

Det er ikke så innlysende nei, la inn en snik-edit i forrige post litt for sent. 

Mer CC betyr ikke mer krefer, eller at den er kjappere 0-100. Dette er noe som går igjen i bil også. Veldig mye faktorer som bestemmer slikt.

Drivstoff er generelt ikke et problem på MC uansett hva du kjøper. 

Pris er heller ikke så relevant her, prisene på MC virker å være mer knyttet til rykte, utseende og spesielt forsikring.

Forsikring er noe som er knallviktig, her kan du ha en prisforskjell på 1 år opptil 30 tusen (!)

Lenke til kommentar

Min kostet ca. 140.000 ny med litt ekstrautstyr. Du kan lese spesifikasjoner her:

Zero DS http://www.zeromotorcycles.com/zero-ds/specs.php

 

De har andre modeller enn DS, men etter mitt syn er det den som ser best ut, og har god batterirekkevidde.

 

Rekkevidden avhenger veldig av hastighet, så den angis i ulike scenario:

range ZERO DS zf9.8 ZERO DS zf13.0 ZERO DS ZF13.0 +Power Tank Cityzmtip-trans.png 110 miles (177 km) 147 miles (237 km) 179 miles (288 km) Highway, 55 mph (89 km/h)zmtip-trans.png 66 miles (106 km) 88 miles (142 km) 107 miles (172 km)  » Combinedzmtip-trans.png 83 miles (134 km) 110 miles (177 km) 134 miles (216 km) Highway, 70 mph (113 km/h)zmtip-trans.png 53 miles (85 km) 70 miles (113 km) 86 miles (138 km)  » Combinedzmtip-trans.png 71 miles (114 km) 95 miles (153 km) 116 miles (187 km)

 

Jeg har ZERO DS ZF13.0 +Power Tank. Det kan kanskje realistisk gi ca 200 kilometer, som er mer enn nok for en passende tur om jeg ikke bevisst går inn for å tømme batteriet.

Det kan være et problem om du skal langt.

 

Lading skjer med vanlig stikkontakt, sånn som brødristere har.

Den trekker bare 10 ampere, selv om norske stikkontakter er i stand til å levere 16.

Derfor kan det ta ca. 9 - 12 timer å lade et rimelig tomt batteri helt opp.

Det passer godt med en god natts søvn.

 

Batteriet er litium-basert.

Derfor er det fullt mulig å "klattlade".

Altså, du slipper å tømme og lade det fullstendig hver gang. Fyll og tøm når det passer deg, innen visse grenser.

 

Jeg anbefaler min Youtube-kanal. Den heter Crazycatbiker, og har foreløpig to videoer.

Den ene er en unboxing-video der jeg pakker opp motorsykkelen slik den ankom i transportkassa.

Den andre er en naturskjønn tur i dramatisk, norsk natur. Hjelm-kamera og cinematisk musikk.

https://www.youtube.com/results?search_query=crazycatbiker

 

Håper flest mulig seriøst vurderer el-motorsykkel.

Jeg slipper å føle meg som en drittsekk som kjører gjennom et boligfelt om natten på Harley.

Zero er like stille som en trøsykkel.

Rekkevidden er mer enn nok for de fleste turer, men det kan være en utfordring når jeg tar skikkelig lange turer.

 

EDIT:

Tabellen jeg kopierte fra Zero sin hjemmside så veldig bra ut i redigeringsverktøyet, men helt forferdelig i foruminnlegget. Vennligst trykk på linken og sjekk tabellen på Zero Motorcycles sin hjemmeside selv.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg smuglåner tråden bittelitt jeg. Går også rundt med planer om å kjøre opp, men i første omgang skal jeg ikke ha noe mer enn en 125cc Vespa -- og på sikt kanskje en av de med 300cc. Er 25 år nå, og har noen timer med motorsykkelerfaring fra fjellveier i Burma og Indonesia, samt litt scooter i Vietnam; så stiller i praksis med helt blanke ark bortsett fra sertifikat for bil.

 

Hvordan er vanskelighetsgraden på oppkjøring, teori o.l. mellom tung og mellomtung? Er det slik at det generelt anbefales å ta tung når man først er i gang? 

Lenke til kommentar

Jeg smuglåner tråden bittelitt jeg. Går også rundt med planer om å kjøre opp, men i første omgang skal jeg ikke ha noe mer enn en 125cc Vespa -- og på sikt kanskje en av de med 300cc. Er 25 år nå, og har noen timer med motorsykkelerfaring fra fjellveier i Burma og Indonesia, samt litt scooter i Vietnam; så stiller i praksis med helt blanke ark bortsett fra sertifikat for bil.

 

Hvordan er vanskelighetsgraden på oppkjøring, teori o.l. mellom tung og mellomtung? Er det slik at det generelt anbefales å ta tung når man først er i gang? 

 

Det er ikke noe forskjell i vanskelighetsgrad for lett MC, mellomtung eller tung. 

Lenke til kommentar

 

Jeg smuglåner tråden bittelitt jeg. Går også rundt med planer om å kjøre opp, men i første omgang skal jeg ikke ha noe mer enn en 125cc Vespa -- og på sikt kanskje en av de med 300cc. Er 25 år nå, og har noen timer med motorsykkelerfaring fra fjellveier i Burma og Indonesia, samt litt scooter i Vietnam; så stiller i praksis med helt blanke ark bortsett fra sertifikat for bil.

 

Hvordan er vanskelighetsgraden på oppkjøring, teori o.l. mellom tung og mellomtung? Er det slik at det generelt anbefales å ta tung når man først er i gang? 

 

Det er ikke noe forskjell i vanskelighetsgrad for lett MC, mellomtung eller tung. 

 

Har du tips til videoer på YouTube der man viser alt fra oppstart av motorsykkelen til kjøreteknikk osv?

Lenke til kommentar

 

Jeg smuglåner tråden bittelitt jeg. Går også rundt med planer om å kjøre opp, men i første omgang skal jeg ikke ha noe mer enn en 125cc Vespa -- og på sikt kanskje en av de med 300cc. Er 25 år nå, og har noen timer med motorsykkelerfaring fra fjellveier i Burma og Indonesia, samt litt scooter i Vietnam; så stiller i praksis med helt blanke ark bortsett fra sertifikat for bil.

 

Hvordan er vanskelighetsgraden på oppkjøring, teori o.l. mellom tung og mellomtung? Er det slik at det generelt anbefales å ta tung når man først er i gang? 

 

Det er ikke noe forskjell i vanskelighetsgrad for lett MC, mellomtung eller tung. 

 

Du må ta de fem øvelsene i "kjøregården" på en relevant motorsykkel.

Det er sikkert enklere på en lett motorsykkell enn en tung, men jeg tror øvelsen er den samme. Den lette motorsyklen er bare mer manøvrerbar og derfor enklere å bestå med.

 

Uansett skal ikke folk over 25 kaste bort tiden sin med lett og mellomtung.

Om jeg kan bestå, kan du det også.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

 

 

Jeg smuglåner tråden bittelitt jeg. Går også rundt med planer om å kjøre opp, men i første omgang skal jeg ikke ha noe mer enn en 125cc Vespa -- og på sikt kanskje en av de med 300cc. Er 25 år nå, og har noen timer med motorsykkelerfaring fra fjellveier i Burma og Indonesia, samt litt scooter i Vietnam; så stiller i praksis med helt blanke ark bortsett fra sertifikat for bil.

 

Hvordan er vanskelighetsgraden på oppkjøring, teori o.l. mellom tung og mellomtung? Er det slik at det generelt anbefales å ta tung når man først er i gang? 

 

Det er ikke noe forskjell i vanskelighetsgrad for lett MC, mellomtung eller tung. 

 

Du må ta de fem øvelsene i "kjøregården" på en relevant motorsykkel.

Det er sikkert enklere på en lett motorsykkell enn en tung, men jeg tror øvelsen er den samme. Den lette motorsyklen er bare mer manøvrerbarl og derfor enklere å bestå med.

 

Uansett skal ikke folk over 25 kaste bort tiden sin med lett og mellomtung.

Om jeg kan bestå, kan du det også.

 

Nå spør jeg sikkert dumt, men er tunge motorsykler nettopp tunge og lette motorsykler mindre tunge?

Endret av yosraz
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg smuglåner tråden bittelitt jeg. Går også rundt med planer om å kjøre opp, men i første omgang skal jeg ikke ha noe mer enn en 125cc Vespa -- og på sikt kanskje en av de med 300cc. Er 25 år nå, og har noen timer med motorsykkelerfaring fra fjellveier i Burma og Indonesia, samt litt scooter i Vietnam; så stiller i praksis med helt blanke ark bortsett fra sertifikat for bil.

 

Hvordan er vanskelighetsgraden på oppkjøring, teori o.l. mellom tung og mellomtung? Er det slik at det generelt anbefales å ta tung når man først er i gang? 

 

Det er ikke noe forskjell i vanskelighetsgrad for lett MC, mellomtung eller tung. 

 

Du må ta de fem øvelsene i "kjøregården" på en relevant motorsykkel.

Det er sikkert enklere på en lett motorsykkell enn en tung, men jeg tror øvelsen er den samme. Den lette motorsyklen er bare mer manøvrerbarl og derfor enklere å bestå med.

 

Uansett skal ikke folk over 25 kaste bort tiden sin med lett og mellomtung.

Om jeg kan bestå, kan du det også.

 

Nå spør jeg sikkert dumt, men er tunge motorsykler nettopp tunge og lette motorsykler mindre tunger?

 

 

Nei, tung er ikke knyttet til vekt, men motorstørrelse.

Lenke til kommentar

Det er motorsykkelens sylindervolum som avgjør hvor "tung" den er.

Altså størrelsen på sylinderen som stempelet beveger seg i.

Da jeg forsikret min MC måtte jeg snakke med en mer erfaren ansatt, for den nyansatte funksjonæren visste ikke hvordan man forsikrer en MC som mangler sylinder.

Det var dog null problem. Elektrisk MC måles i watt, som lyspærer.

 

Ta alltid lappen for tung MC om din alder tillater det.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...