Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Ekstremt høy hovedkort temperatur!?! 115 C

Anbefalte innlegg

For et par dager siden checket jeg temperaturen på pcen og alt virket fint bortsett fra hovedkortet som hadde en temperatur på 115 som æ synes hva meget merkelig med tanke på at alt anna hadde en temp på 30-50. æ støvsuga pcen og etter en times tid hva temperaturen nede på 30.

Plutselig idag slo pcen sæ av og den ville ikke på igjen før æ hadde slått av og på strømforsyninga..

æ ser ser igjen: 

https://gyazo.com/e592ba5de22e6477125729815177a3df

Ka i huleste skyldes dette? kan det være en feil? noen måte å teste det på?

Spill osv kjøre fint og har ikke hatt noen problema ellers bortsett fra at pcen logga sæ av hvis æ duplisere flatskjermen med gaming skjermen min. (slik at æ kan ligg i senga å se på tven) (tror dog ikke at dette har en sammenheng).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvd å ta på hovedkortet, så merker du vel fort om tempraturen er så høy.

Hvordan måler du hardware monitor?

Da slike program har kjent feil som måler feil tempratur på enkelte hovedkort, ville ikke stolt på dette.

Støvsuge pcen er vel kanskje ikke så lurt, kan i verstefall være en tempratursensor som er skadet.

Ellers vil luften fra støvsugeren gjøre pcen kaldere et lite øyeblikk.

Lenke til kommentar

Støvsuging inni PC er noe av det dummeste man kan gjøre.

Mengden statisk elektrisitet som genereres da er veldig høy, skal ikke se bort fra at noen komponenter har blitt skadet av det.

Sånn ellers, det er ikke en vifte eller noe på northbridge (på hovedkortet) som er ødelagt?

Er det god luftstrømming over hovedkort?

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar

Yo! slo på pcen i dag mårres etter å latt den vært avslått for 7-8 timer

og den hadde økt til 119 grader:

https://gyazo.com/1b5b5fbdca5a19ae431ba536d9d354ee

Vil bare poengter at dette skjedde FØR æ gjorde noe som helst inni pcen, og æ bruka kun støvsugeren til å fjærn hunde hår nederst i kabinett. 

Prøvd å ta på hovedkortet, så merker du vel fort om tempraturen er så høy.

Hvordan måler du hardware monitor?

Da slike program har kjent feil som måler feil tempratur på enkelte hovedkort, ville ikke stolt på dette.

Støvsuge pcen er vel kanskje ikke så lurt, kan i verstefall være en tempratursensor som er skadet.

Ellers vil luften fra støvsugeren gjøre pcen kaldere et lite øyeblikk.

som du ser hete dette programet speccy, og sjekka også et program som hete open hardware monitor:

https://gyazo.com/eabe006e74bb058dd6f569229df6af6d

Endret av igxx
Lenke til kommentar

Anbefaler at du begynner med å finne ut hvor denne temp-transmitteren sitter. Er det på VRM? Er det på chipset? Er det ifm PCIE portene? Du kan sikkert google dette, eller spørre Asus.

Deretter setter du en egen temp sensor på dette området. Hva du bruker her skal jeg ikke blande meg borti, men jeg kan lett anbefale alle å ha et Fluke multimeter (/m tempsensor) i verktøykassa :)

Mest sansynlig snakker vi om feil avlesning av software - eller feil på transmitter. Jeg tviler sterkt på at det blir 120 grader.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Anbefaler at du begynner med å finne ut hvor denne temp-transmitteren sitter. Er det på VRM? Er det på chipset? Er det ifm PCIE portene? Du kan sikkert google dette, eller spørre Asus.

Deretter setter du en egen temp sensor på dette området. Hva du bruker her skal jeg ikke blande meg borti, men jeg kan lett anbefale alle å ha et Fluke multimeter (/m tempsensor) i verktøykassa :)

Mest sansynlig snakker vi om feil avlesning av software - eller feil på transmitter. Jeg tviler sterkt på at det blir 120 grader.

lot pcen stå på i 10 min og no er den tilbake på 30 grader?

https://gyazo.com/eaad51228fae2f9478ec648b034f7778

æ skjønn virkelig ikke ka som skjer, om den læs helt feil, eller switcha hvis det kommer et støvkorn i nærheten.

burde æ fortsatt prøv å finn ut det ang hvor "temp-transmitteren sitter." ?

Lenke til kommentar

Gammel hardware + Windows 10 = Feil avmålinger.

Med min gamle hardware sa Win 10 at jeg brukte 100% RAM hele tiden.

Mener også på at enkelte andre temp programmer målte feil.

Tips: Prøv et annet program for avlesning, men mest trolig er det feil.

Uansett om du tar hånda borti merker du nok fort om noe produserer 100+ grader.

Lenke til kommentar

https://forum.piriform.com/?showtopic=39866

Asus har her en egen sensor chip som piriform ikke avleser riktig.

Bruker man flere programmer parallelt for sensors får man også ofte feil data. Det går bort ved restart off/on og uten igjen å launche 3'de parts utility programmer som poller på sensorer.

Bruk avlesning i bios eller bruk Asus sitt eget for hovedkortet det gjelder.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...