Gå til innhold

Bør vi legalisere rusmidler, og hvilke?


  

48 stemmer

  1. 1. Hvilke rusmidler (eller ingen) bør vi legalisere/holde lovlige?

    • Cannabis
      24
    • Psilocybin/Fleinsopp
      17
    • LSD
      12
    • MDMA/Ecstasy
      13
    • DMT
      7
    • Khat
      15
    • GHB
      3
    • Alkohol
      21
    • Tobakk/Nikotin
      19
    • Heroin
      3
    • Crack
      3
    • Kokain
      4
    • "Svak" Amfetamin (slik som Ritalin)
      6
    • Metamfetamin
      3
    • Morfin
      5
    • Opium (ikke like potent om morfin, heroin, osv...)
      5
    • Alle bør legaliseres
      11
    • Alle som ikke øker risikoen for at brukeren skader andre bør legaliseres
      15
    • Alle bør dekriminaliseres
      20
    • Ingen
      4


Anbefalte innlegg

Du har forutsetningen av virkningen er like god, det er den ikke. Det er meningsløst å diskutere på et slikt falsk premiss.

 

AtW

Har jeg aldri skrevet og det tror jeg ikke men jeg vet at i flere tilfeller kan man unngå (uavhengig av cannabisdebatten) å medisinere med så sterke preparater å finne en snillere mellomvei. Paracetamol er f.eks. også farligfor lever i store mengder men langt mindre problematisk en f.eks. opiater.

 

Hvis pasienten mener det holder så blir det jo å dope ned noen uten grunn. Morfin er definitivt mer smertelindrene under f.eks en operasjon men det betyr ikke at det er en allroundmedisin for smerte... Har hatt så vondt at jeg grein av blinedtarmssmerter og det gikk bort av voltaren. Jeg kunne fått morfin men det trengtes ikke og da ser jeg ikke faren ved å bruke cannabis.

 

Hoste eller kolera. Ikke pest i mine øyne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Du har forutsetningen av virkningen er like god, det er den ikke. Det er meningsløst å diskutere på et slikt falsk premiss.

 

AtW

Har jeg aldri skrevet og det tror jeg ikke men jeg vet at i flere tilfeller kan man unngå (uavhengig av cannabisdebatten) å medisinere med så sterke preparater å finne en snillere mellomvei. Paracetamol er f.eks. også farligfor lever i store mengder men langt mindre problematisk en f.eks. opiater.

 

Hvis pasienten mener det holder så blir det jo å dope ned noen uten grunn. Morfin er definitivt mer smertelindrene under f.eks en operasjon men det betyr ikke at det er en allroundmedisin for smerte... Har hatt så vondt at jeg grein av blinedtarmssmerter og det gikk bort av voltaren. Jeg kunne fått morfin men det trengtes ikke og da ser jeg ikke faren ved å bruke cannabis.

 

Hoste eller kolera. Ikke pest i mine øyne.

 

 

Du framstiller det som man kaster morfin etter folk for den minste lille ting i norge, det gjør man definitivt ikke, man er ganske restriktiv, og det gis "snille preparater" hele tiden i norge.  Det illustreres godt av at du fikk voltaren.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Du har forutsetningen av virkningen er like god, det er den ikke. Det er meningsløst å diskutere på et slikt falsk premiss.

 

AtW

Har jeg aldri skrevet og det tror jeg ikke men jeg vet at i flere tilfeller kan man unngå (uavhengig av cannabisdebatten) å medisinere med så sterke preparater å finne en snillere mellomvei. Paracetamol er f.eks. også farligfor lever i store mengder men langt mindre problematisk en f.eks. opiater.

 

Hvis pasienten mener det holder så blir det jo å dope ned noen uten grunn. Morfin er definitivt mer smertelindrene under f.eks en operasjon men det betyr ikke at det er en allroundmedisin for smerte... Har hatt så vondt at jeg grein av blinedtarmssmerter og det gikk bort av voltaren. Jeg kunne fått morfin men det trengtes ikke og da ser jeg ikke faren ved å bruke cannabis.

 

Hoste eller kolera. Ikke pest i mine øyne.

 

 

Du framstiller det som man kaster morfin etter folk for den minste lille ting i norge, det gjør man definitivt ikke, man er ganske restriktiv, og det gis "snille preparater" hele tiden i norge.  Det illustreres godt av at du fikk voltaren.

 

AtW

 

Så hvorfor er dette problematisk med cannabis?

 

Du gir meg meninger hele tiden som jeg ikke har skrevet.

Lenke til kommentar

 

 

 

Du har forutsetningen av virkningen er like god, det er den ikke. Det er meningsløst å diskutere på et slikt falsk premiss.

 

AtW

Har jeg aldri skrevet og det tror jeg ikke men jeg vet at i flere tilfeller kan man unngå (uavhengig av cannabisdebatten) å medisinere med så sterke preparater å finne en snillere mellomvei. Paracetamol er f.eks. også farligfor lever i store mengder men langt mindre problematisk en f.eks. opiater.

 

Hvis pasienten mener det holder så blir det jo å dope ned noen uten grunn. Morfin er definitivt mer smertelindrene under f.eks en operasjon men det betyr ikke at det er en allroundmedisin for smerte... Har hatt så vondt at jeg grein av blinedtarmssmerter og det gikk bort av voltaren. Jeg kunne fått morfin men det trengtes ikke og da ser jeg ikke faren ved å bruke cannabis.

 

Hoste eller kolera. Ikke pest i mine øyne.

 

 

Du framstiller det som man kaster morfin etter folk for den minste lille ting i norge, det gjør man definitivt ikke, man er ganske restriktiv, og det gis "snille preparater" hele tiden i norge.  Det illustreres godt av at du fikk voltaren.

 

AtW

 

Så hvorfor er dette problematisk med cannabis?

 

Du gir meg meninger hele tiden som jeg ikke har skrevet.

 

 

Nei, det gjør jeg ikke, du skriver ting som:

 

"Men hvis man får lik eller bedre virkning av cannabioder. Hvorfor i alle dager gi til de som ikke trenger det"

 

"Hvis pasienten mener det holder så blir det jo å dope ned noen uten grunn. Morfin er definitivt mer smertelindrene under f.eks en operasjon men det betyr ikke at det er en allroundmedisin for smerte... "

 

"Har jeg aldri skrevet og det tror jeg ikke men jeg vet at i flere tilfeller kan man unngå (uavhengig av cannabisdebatten) å medisinere med så sterke preparater å finne en snillere mellomvei."

 

Du både setter det som premiss at det er like effektivt som morfin, og framstiller det som man får sterke smertestillende for alt mulig rart uten å finne en "mellomvei". 

 

Jeg har vært ganske "snill", og latt det gli fordi jeg har antatt du bare formulerer det klumsete, men ikke kom her og lat som jeg putter ord i munnen på deg, det er det du selv som gjør.

 

AtW

Lenke til kommentar

Flaks at den samme gruppen forskere har studert skadepotensialet av morfin også, da. Morfin er "enkelt" å få tak i, og injiseres primært under oppsyn av spesialistleger for sykehuspasienter med behov. OG, heroin omdannes til morfin i kroppen din, så virkningene på organer og hjerne burde være relativt like, og derfor bør også stoffene kunne sammenlignes. 

Link fra samme studie:

Drug_danger_and_dependence.png

 

Jeg er forsåvidt helt enig med deg i at kriminaliseringen gjør heroin til et farligere stoff enn det egentlig er, men nå påsto du/reiste du tvil rundt det at heroin er farligere enn LSD.

 

LSD er minst farlig. 

Morfin og heroin (og alkohol) er mest farlig. 

Her er ikke sosiale faktorer inkludert, synd og skam. Men LSD er også listet opp som det minst farlige stoffet for omgivelsene, så det vil neppe påvirke denne charten.

 

 

Savner amfetamin her, det er vel det mest brukte dopet i Norge etter cannabis ettersom jeg har skjønt og hadde vært interessant å se hvor det hadde blitt plassert i skjemaet.

 

Jeg mistenker en avhengighet på linje med cannabis og ett skadepotensiale langt under alkohol, og med det at det burde de-kriminaliseres her etterhvert som alt annet man kan spise/drikke/røyke.

Lenke til kommentar

 

 

Nei, det gjør jeg ikke, du skriver ting som:

 

"Men hvis man får lik eller bedre virkning av cannabioder. Hvorfor i alle dager gi til de som ikke trenger det"

 

"Hvis pasienten mener det holder så blir det jo å dope ned noen uten grunn. Morfin er definitivt mer smertelindrene under f.eks en operasjon men det betyr ikke at det er en allroundmedisin for smerte... "

 

"Har jeg aldri skrevet og det tror jeg ikke men jeg vet at i flere tilfeller kan man unngå (uavhengig av cannabisdebatten) å medisinere med så sterke preparater å finne en snillere mellomvei."

 

Du både setter det som premiss at det er like effektivt som morfin, og framstiller det som man får sterke smertestillende for alt mulig rart uten å finne en "mellomvei". 

 

Jeg har vært ganske "snill", og latt det gli fordi jeg har antatt du bare formulerer det klumsete, men ikke kom her og lat som jeg putter ord i munnen på deg, det er det du selv som gjør.

 

 

 

 

 

"Men hvis man får lik eller bedre virkning av cannabioder. Hvorfor i alle dager gi til de som ikke trenger det" - var et scenario og ikke noe utsagn

 

"Har jeg aldri skrevet og det tror jeg ikke men jeg vet at i flere tilfeller kan man unngå (uavhengig av cannabisdebatten) å medisinere med så sterke preparater å finne en snillere mellomvei." - Denne mellomveien finnes i dag allerede men ikke i  form av cannabis (f.eks. vallergang osv) - føler jeg har redegjort for denne og morfin brukes ikke til alt.

 

"Hvis pasienten mener det holder så blir det jo å dope ned noen uten grunn. Morfin er definitivt mer smertelindrene under f.eks en operasjon men det betyr ikke at det er en allroundmedisin for smerte... "

 

Beklager hvis jeg har fremstått uklar. Men jeg ønsker at man bruker morfin når det er en rasjonell løsning og andre preparater når de er mest hennsiktigsmessige. Kan en pasient klare seg bra med cannabis og ikke opiater er det en "no brainer" fra mitt ståsted.

Endret av Clarus
Lenke til kommentar

 

 

Jeg er forsåvidt helt enig med deg i at kriminaliseringen gjør heroin til et farligere stoff enn det egentlig er, men nå påsto du/reiste du tvil rundt det at heroin er farligere enn LSD.

 

LSD er minst farlig. 

Morfin og heroin (og alkohol) er mest farlig. 

Her er ikke sosiale faktorer inkludert, synd og skam. Men LSD er også listet opp som det minst farlige stoffet for omgivelsene, så det vil neppe påvirke denne charten.

 

Savner amfetamin her, det er vel det mest brukte dopet i Norge etter cannabis ettersom jeg har skjønt og hadde vært interessant å se hvor det hadde blitt plassert i skjemaet.

 

Jeg mistenker en avhengighet på linje med cannabis og ett skadepotensiale langt under alkohol, og med det at det burde de-kriminaliseres her etterhvert som alt annet man kan spise/drikke/røyke.

 

Bør kanskje deles opp i meta/amf? Har prøvd begge deler og antar det er en grunn til at elevene til kona mi med ADHD får amfetamin og ikke "Meth"? Mener jeg har lest ca 60% av speedbeslag er "meth".

 

Både leger og militæret som har skrevet ut eller eksprimentert dette har vel brukt amfetamin?

 

Trist at de som prøver dette ikke har noe annet referansepunkt en hva andre tar hvis de faktisk prøver å selvmedisinere seg... Rusavhengige pleier ikke å dosere som en konservativ lege for å si det sånn.

 

Med sopp og LSD bør man være obs på at ved mye bruk uten å "lande" så mister man fort hodet litt og ikke alltid finner det igjen. Ellers brukes LSD og virkestoffet til flein nå i avvending av alkoholikkere med vanvittige resultater(kortsiktig. Ikke et veldig gammelt prosjekt hvis jeg tar rett) hvis man sammenligner med det meste. Da naturligvis i mindre doser en Amy Winehouse eller Charlie Sheen antar jeg.

 

aEdit: Irriterende drittquotescript her. Kan man ikke ha en automatisk spoiler eller noe så det ikke ser ut som en avhandling før innleggene??

Endret av Clarus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...