Eirik Helland Urke / TU Skrevet 2. oktober 2016 Del Skrevet 2. oktober 2016 Bli med på turen i 360/VR.Slik er det å kjøre buss uten sjåfør Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. oktober 2016 Del Skrevet 2. oktober 2016 LiFePo4 er vel Lithium-jernfosfat. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 2. oktober 2016 Del Skrevet 2. oktober 2016 Ifølge konsulentselskapet Acondo har bussene en prislapp på omkring 1,8 til to millioner kroner, med vedlikeholdskostander på rundt 270.000 kroner i året. Regner med prisen kommer ned ganske fort på disse. Ikke mye grunn til at prisen skal være så høy hvis man ser på råmatrialene som er brukt. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 2. oktober 2016 Del Skrevet 2. oktober 2016 Jeg reagerer mer på vedlikeholdskostnadene enn prisen. Om bussen skal gå 24/7 må den være lagd av kvalitetsmaterialer, og det koster. Men er den lagd av kvalitetsmaterialer, burde det ikke være så dyrt vedlikehold. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 2. oktober 2016 Del Skrevet 2. oktober 2016 Jeg reagerer mer på vedlikeholdskostnadene enn prisen. Om bussen skal gå 24/7 må den være lagd av kvalitetsmaterialer, og det koster. Men er den lagd av kvalitetsmaterialer, burde det ikke være så dyrt vedlikehold. Spørs om det ikke er priset inn litt R&D der også 1 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 2. oktober 2016 Del Skrevet 2. oktober 2016 Er vedlikehold inkludert strøm til lading? Lenke til kommentar
Superprofessor X Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 det der er et skap med hjul og ikke en buss.... busser er gigantiske. Lenke til kommentar
ovstebo Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 det der er et skap med hjul og ikke en buss.... busser er gigantiske. I følge vegtrafikkloven er den muligens en buss, da den er registrert for 12 passasjerer, men bare har 6 sitteplasser. "a) Bil gruppe M 1 (personbil): Bil for persontransport med høyst 8 sitteplasser i tillegg til førersetet. b) Bil gruppe M 2 (buss): Bil for persontransport med over 8 sitteplasser i tillegg til førersetet og tillatt totalvekt ikke over 5000 kg." Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 LiFePo4 er vel Lithium-jernfosfat. Syns det virket litt rart at de har gått for dette. Jeg trodde Lithium-jernfosfat bare ble brukt i spesielle applikasjoner fordi det er raskere å lade opp? Men hvis denne går i 14 timer mellom hver lading (og kunne sikkert gått enda en del lenger med litium-ion) så burde det vel ikke være noe behov for veldig hurtig lading? Lenke til kommentar
Lotec Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 LiFePo4 er vel Lithium-jernfosfat. Syns det virket litt rart at de har gått for dette. Jeg trodde Lithium-jernfosfat bare ble brukt i spesielle applikasjoner fordi det er raskere å lade opp? Men hvis denne går i 14 timer mellom hver lading (og kunne sikkert gått enda en del lenger med litium-ion) så burde det vel ikke være noe behov for veldig hurtig lading? LiFePo4 er også et litium ion batteri. Det er bare en av flere kjemiske måter å lage de på. Kjemi, ytelse, kostnader og sikkerhetskarakteristikk variere på litium-ion batterier. Ser du på mye håndholdt elektronikk, så bruker de ofte litium kobolt oksid, pga pris og høy energitetthet, men kan være mindre sikre. Spesielt om de er skadet. I biler brukes gjerne litium jernfosfat, litium ion manganoksid, og litium nikkel mangan cobolt oksid. Lavere energitetthet, lengre liv og sikrere. Bilprodusentene bygger vel av og til inn batteriene inn i forskjellige rom, for at en skade og brann ikke så lett skal ta seg videre fra en del til en annen. Forutsatt (trolig) at brannfolk ikke står å se det brenne, men slukker den delen som brenner. De jobber vel med litium batterier med svovel også, for å øke energitettheten enda mer. Andre bruksområder kan ha behov for annen kjemi. Det være seg militære applikasjoner eller innen medisinsk utstyr. Det er jo varierende grader av risiko siden elektrolytten er brennbar og batteriet er under trykk. Men fordelene er så mange, at de ofte oppveier for risikoen. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 Sitat: Den er 393 cm høy, 199 cm bred og 275 cm høy. Spenstig med alternativ geometri på denne doningen. Lenke til kommentar
0AAVKDA1 Skrevet 4. oktober 2016 Del Skrevet 4. oktober 2016 Matebussene kommer og de er batteridrevne, men jeg registrerer at som så mye annet elektrisk virker det som det er konstruert for å minne om "den grimme elling"! Det geniale med elektrisk er at man kan plassere batteriet i bunn og gi lavt tyngdepunkt. Elmotorene forsvinner mer eller mindre inn i hjulnavet, men dikterer da naturlovene at det som plasseres oppå må ha formen av en brødboks? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå