Gå til innhold

Slik er det å kjøre buss uten sjåfør


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ifølge konsulentselskapet Acondo har bussene en prislapp på omkring 1,8 til to millioner kroner, med vedlikeholdskostander på rundt 270.000 kroner i året. 

 

 

 

 

Regner med prisen kommer ned ganske fort på disse. Ikke mye grunn til at prisen skal være så høy hvis man ser på råmatrialene som er brukt.
Lenke til kommentar

Jeg reagerer mer på vedlikeholdskostnadene enn prisen. Om bussen skal gå 24/7 må den være lagd av kvalitetsmaterialer, og det koster. Men er den lagd av kvalitetsmaterialer, burde det ikke være så dyrt vedlikehold. ;)

Spørs om det ikke er priset inn litt R&D der også ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

det der er et skap med hjul og ikke en buss....

busser er gigantiske.

 

I følge vegtrafikkloven er den muligens en buss, da den er registrert for 12 passasjerer, men bare har 6 sitteplasser.

 

"a) Bil gruppe M 1 (personbil): Bil for persontransport med høyst 8 sitteplasser i tillegg til førersetet.

b) Bil gruppe M 2 (buss): Bil for persontransport med over 8 sitteplasser i tillegg til førersetet og tillatt totalvekt ikke over 5000 kg."

Lenke til kommentar

LiFePo4 er vel Lithium-jernfosfat.

 

Syns det virket litt rart at de har gått for dette. Jeg trodde Lithium-jernfosfat bare ble brukt i spesielle applikasjoner fordi det er raskere å lade opp? Men hvis denne går i 14 timer mellom hver lading (og kunne sikkert gått enda en del lenger med litium-ion) så burde det vel ikke være noe behov for veldig hurtig lading?

Lenke til kommentar

 

LiFePo4 er vel Lithium-jernfosfat.

 

Syns det virket litt rart at de har gått for dette. Jeg trodde Lithium-jernfosfat bare ble brukt i spesielle applikasjoner fordi det er raskere å lade opp? Men hvis denne går i 14 timer mellom hver lading (og kunne sikkert gått enda en del lenger med litium-ion) så burde det vel ikke være noe behov for veldig hurtig lading?

LiFePo4 er også et litium ion batteri. Det er bare en av flere kjemiske måter å lage de på. Kjemi, ytelse, kostnader og sikkerhetskarakteristikk variere på litium-ion batterier.

Ser du på mye håndholdt elektronikk, så bruker de ofte litium kobolt oksid, pga pris og høy energitetthet, men kan være mindre sikre. Spesielt om de er skadet.

 

I biler brukes gjerne litium jernfosfat, litium ion manganoksid, og litium nikkel mangan cobolt oksid. Lavere energitetthet, lengre liv og sikrere.

Bilprodusentene bygger vel av og til inn batteriene inn i forskjellige rom, for at en skade og brann ikke så lett skal ta seg videre fra en del til en annen. Forutsatt (trolig) at brannfolk ikke står å se det brenne, men slukker den delen som brenner.

 

De jobber vel med litium batterier med svovel også, for å øke energitettheten enda mer.

 

Andre bruksområder kan ha behov for annen kjemi. Det være seg militære applikasjoner eller innen medisinsk utstyr.

 

Det er jo varierende grader av risiko siden elektrolytten er brennbar og batteriet er under trykk. Men fordelene er så mange, at de ofte oppveier for risikoen.

Lenke til kommentar

Matebussene kommer og de er batteridrevne, men jeg registrerer at som så mye annet elektrisk virker det som det er konstruert for å minne om "den grimme elling"! Det geniale med elektrisk er at man kan plassere batteriet i bunn og gi lavt tyngdepunkt. Elmotorene forsvinner mer eller mindre inn i hjulnavet, men dikterer da naturlovene at det som plasseres oppå må ha formen av en brødboks?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...