Brølaren Skrevet 2. oktober 2016 Del Skrevet 2. oktober 2016 Jeg satt å tenkte på en ting her ikveld. Jeg har ofte lurt på hvordan det ville være å flytte til skogs, dyrke min egen mat og leve av landet, leve fullstendig uavhengig. Enda bedre om dette hadde vært et samfunn, et lukket samfunn, noe lignende amish, bare ikke like tungt religiøst og trangsynt. Men, man må jo være realistisk. Realisme, ja, det er et fengslende ord. Jeg er jo tross alt norsk statsborger, dette innebærer jo tung beskattning på alt jeg skal foreta meg. Jeg må jo skatte på det jeg får for hardt arbeid, alt jeg kjøper skal skattes, altså, jeg forstår prinsippet med skatt, og jeg har full oversikt over godene ved dette. Men hva om jeg ikke helt tror på den livstilen? Hva om jeg ønsker å ikke bli integrert i dagens samfunn, men alikevel leve et sosialt liv? Hvor mulig ville det være å isolere seg fra samfundet? Hvor mulig ville det være å erklære seg selv som borte for godt, men alikevel eksistere? Lenke til kommentar
Captain Kuijt Skrevet 2. oktober 2016 Del Skrevet 2. oktober 2016 Jeg har hørt at det er ett fåtall i Alaska som lever slik som du beskriver. Hvis du ikke har noe imot å flytte så kan det være verdt å sjekke ut? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 2. oktober 2016 Del Skrevet 2. oktober 2016 Jeg "kjenner" en, han er fetteren til en gammel kompis av meg, som lever som tømmerhogger/jeger og lever for seg selv inni skauen oppi Rjukan traktene. Han sto den siste gangen jeg så ham, for ca ti år siden, oppført uten inntekt og uten jobb og betaler ingen skatt eller annet, han har heller ikke bil, men han eier en snøscooter og motorsag selvsagt og får litt penger og slikt for å drive hogst i vanskelig terreng og annet småtteri, som utsetting og inntagning av sau samt holde et øye med dem i løpet av sommeren. Han får selvsagt lov av grunneieren(e) å bo i den koia han bor i faanivold inni skauen, da han ikke hverken plager noen eller ødelegger noe. Han lager sin egen kok (tro meg når jeg sier at trollpiss antagelig smaker som fløte i forhold...) og klarer seg utmerket uti ødemarken for seg selv. Noe kvinnfolk er det sikkert langt i mellom, men har har faktisk hatt noen, utrolig nok... Han har bodd slik de siste 35 årene og gjør det enda, så vidt jeg vet ihvertfall.. Så det er mulig å "melde" seg ut av samfunnet med norsk pass og leve uten å være avhengig av andre... Spør du litt rundt omkring så finner du helt sikkert grunneiere som ville vært villige til å la deg slå deg ned inni skauen deres... Som en slags skogvokter liksom... Lykke til... 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 4. oktober 2016 Del Skrevet 4. oktober 2016 (endret) Om de vil eller ikke er irrelevant. Ellers anbefale å lese Endret 4. oktober 2016 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. oktober 2016 Del Skrevet 4. oktober 2016 Som en slags feriekoloni for kortere eller lengre tid er det sikkert praktisk mulig om man kan ta med seg en del saker og ikke melder seg helt ut av samfunnet. Men å lage et bærekraftig uavhengig samfunn på permanent basis tror jeg blir uhyre vanskelig: 1. Man kan ikke melde seg som statsløs og forvente å få myndighetenes godkjennelse til å bo i Norge uten statsborgerskap. Ei heller føde unger uten at myndighetene bryr seg med alt fra navnelov og folkeregistrering til helseoppfølging og pålagt skolegang. 2. For å være bærekraftig må man ikke ta med seg ting fra dette samfunnet. Alt man skal ha må produseres på egenhånd, med de begrensninger lokale naturressurser byr på. Det vil blant annet si at man skal slite med å få lagd seg redskaper som igjen kan bidra til en viss levestandard. Noe så enkelt som en kniv krever en hel del kunnskap og ressurser som ikke nødvendigvis er lett å få tak i. Man ville praktisk talt satt seg selv minst 1000 år tilbake i tid, selv om man klarer å opprette et slikt vikingsamfunn etter beste evne. Med den levestandarden kan man også forvente en snittalder på rundt 50 år, svært tungt arbeid og en hel del helserisiko. Alt fra tannråte til enkle infeksjoner kan bli livstruende og ta livet av deler av befolkningen om de ikke finner opp penicillinet på nytt. Eller bryter prinsippet om uavhengighet. Det kan godt hende at deler av vikingsamfunnet mister motet og troen på uavhengigheten når de skjønner at man må føde 10 barn for å ende opp med 3 voksne. Personlig vil jeg mye heller ha noe slikt i en virtuell verden, et sim-type dataspill som prøver å bygge opp et fungerende samfunn fra null, med realistiske betingelser og realistiske konsekvenser av spillerens diktatoriske valg. Alt fra satsing på ulike oppfinnelser til religiøsitet, politiske valg og håndtering av konflikter med tilstøtende land/spillere som har gjort helt andre valg i spillets gang. Det er forsåvidt ingen ukjent spillsjanger, men konseptet kan selvsagt videreutvikles til å bli mer realistisk (da tenker jeg funksjonelt realistisk og ikke grafikkmessig) Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 4. oktober 2016 Del Skrevet 4. oktober 2016 Og gitt at man faktisk kunne "meldt seg ut" av staten. Hva med alle godene man får av å bo her.. Tilgang på sykehus f.eks. Prinsipielt bør man jo gi opp det og? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 4. oktober 2016 Del Skrevet 4. oktober 2016 Og gitt at man faktisk kunne "meldt seg ut" av staten. Hva med alle godene man får av å bo her.. Tilgang på sykehus f.eks. Prinsipielt bør man jo gi opp det og? Nei, men man må vel betale, som seg hør og bør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå