ilpostino Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 Neste helg skal jeg stenge hytten. Den ligger på en liten øy langt fra noen steder så det er liten lysforurensing hvis noe i det hele tatt. Jeg har såvidt testet det å ta bilder av stjernehimmelen på hytten før men ikke fått til de helt "magiske" bildene. Jeg har prøvd å å ha så vidviklet objektiv som mulig, lang lukketid (cirka 30 sekunder) og høy ISO. Har dere noen andre tips? Lenke til kommentar
Captain Kuijt Skrevet 2. oktober 2016 Del Skrevet 2. oktober 2016 (endret) Bare så du vet; 30 sekunder kan være for lenge. I mitt tilfelle endte jeg opp med ett bilde der en kan se at stjernene hadde flyttet seg over de 30 sekundene bildet ble tatt. Etter at jeg da endret lukkertiden til 15 sekunder funket det fint. Anngående "magiske" bilder av stjernehimmel; det trenger du nok Photoshop/Lightroom til: Endret 2. oktober 2016 av Captain Kuijt Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. oktober 2016 Del Skrevet 2. oktober 2016 - Les tester for å finne ut hvilket av vidvinkelobjektivene dine som har minst "coma" og finn en blender som gir passe skarpt resultat. Det er ikke nødvendig med kjempestor blender for det kommer du rundt på andre måter. f/4 eller deromkring kan være helt ok. - Vent til et godt stykke utpå natta siden "airglow" avtar. - Prøv å finn noe lysforurensning i horisonten som du kan fokusere på. Eventuelt lys opp et tre eller en stein med lommelykt et stykke unna. Avstanden bør være større enn hyperfokal-avstanden, helst mye mer. Fokuser manuelt med live view og ~10x forstørrelse. Sett en teip over fokusringen så den ikke sklir ut av posisjon. - Bruk helst lav ISO (100-800) og juster opp eksponeringen i etterbehandlingen med en kurve. Da bevarer du kontrastomfanget mellom stjerner og bakgrunn mye bedre enn om du bruker høy ISO. Det letter videre etterbehandling og gir et mye bedre sluttresultat. - Med ISO 100 og for eksempel f/4 får man normalt alt for lite lys, men det fikser man elegant ved å ta lange eksponeringer. Normalt vil det gir stjernestriper (som kan være fint nok) men det går også an å komme rundt det problemet. Tar man mange halvkorte eksponeringer (f.eks 10s) så får man stjernene skarpe for hvert bilde. Stjernene flytter seg litt fra bilde til bilde. Programvare som deep sky tracker kan justere posisjonen til bildene stable de sammen så man får lite støy uten stjernestriper. Det tilsvarer å ha et stativ med tracking og lang eksponeringstid. Eventuell forgrunn vil bli smurt utover, men det kan jukses til ved å ta "to" bilder, et av bakgrunnen og et av forgrunnen og så lime de sammen etterpå. Sjekk her hvordan det kan gjøres. Desto flere bilder du stacker jo bedre blir resultatet. Total eksponeringstid kan gjerne bli 10 minutter eller mer per bilde. (60 stk a 10s) 1 Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 (endret) Simen1 har mange gode poeng, men personlig foretrekker jeg heller å bruke lyssterke objektiver og 1 eksponering pr bilde. For meg blir det da ETT ekte fotografi. Men om jeg må så stacker jeg rundt 15 bilder og bruker et median filter for å fjerne støy. Om du ønsker å ta gode bilder er lysforurensning det aller viktigste å unngå. Atmosfæriske forstyrrelser slik som temperaturforskjeller og fuktighet er også viktig å unngå (ta bilder når det er høytrykk). Og sist, men ikke minst, ta høyde for månesyklusen der du bor, da månen naturligvis skaper mye lysforurensning. 30 sekunder fungerer flott på 13-15mm brennvidde (ff). Her er et bilde jeg tok i helgen av Melkeveien. Brukte ISO 3200, 25sek og F2.8. Har tegnet et merke på forhånd på fokusringen for stjerner slik at jeg slipper å styre med fokusering om natten. http://www.tek.no/bildekritikk/bilde/melk/1917316 Endret 3. oktober 2016 av IceBlitz 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå