Gå til innhold

High

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kult bilde tross styrtede linjer som preger bildet ditt. Pluss for den luftige åpningen rundt "Cliffhanger". Jeg brukte 14mm på mitt fullformatkamera på et lignende motiv, men synes ditt ble vel så bra tross dobbel brennvidde.

Mvh Gunnar

Takk for kommentar :)

Det eneste jeg fortsatt savner med fullformatskamera er mer vidvinkel, og de som finnes er for tunge å bære rundt på. Styrtende linjer får man ikke rettet opp når de går i så mange retninger, men det hører med på vidvinkel synes jeg.

Lenke til kommentar

Fint utsnitt og komp.

De styrtende linjene her er jo det som skaper mye av spenningen i bildet.

Nå forstår jeg ikke helt hva du mener med kamera med mer vidvinkel for det er vel objektivet som gir vidvinkelen. Dermed er det kanskje heller objektivet som ikke er tilpasset fullformatkameraene.

Jeg bruker Tamron 16-300 mm som mitt permanente på Canon 7D Mrk.ll og har Sigma 8-16 mm. sittende på Canon 7D. Men ingen av disse er fullformat. Canon 5D Mrk.ll var en skuffelse så jeg har gitt opp fullformat. Fordelen med fullformat er jo at du kan bl.a. croppe mer uten å få så mye støy. Men jeg som lager bilder og ikke nødvendigvis perfekt foto bryr meg ikke så mye om det. Ser du reagerer på at jeg ligger på kanten av skarphet på gårsdagens presentasjon og det vil du nok se mer av for jeg lever på kanten både med skarphet og farger., men så er jeg da også litt mer maler enn fotograf selv om jeg vanligvis sier at du skal gjøre som jeg sier - ikke som jeg gjør. Men du kan gjerne bytte ut skal med kan. Som kommentator holder jeg meg til rene fotoregler - kanskje med litt tillegg av hva jeg har hentet i maleriet som jo er forløperen som fotografiske bilder bygger på.

Derfor nevner pirkepinnen her linjer direkte ut i hjørner som ikke gir beste spenning. Men ikke så mye å hente her hvis man ikke er pirkete nok og saumfarer kanter og hjørner etter de små ting som kanskje kan rettes.

Noen ganger er jeg litt "snill" i så måte mot egne bilder, men opplever likevel svært sjelden å bli korrigert for det hvilket det burde vært mer av.

Roar

Lenke til kommentar

Likte dette. Minner mye om min tur til Rotterdam.Er det samme by? Linjene er ,slik jeg ser det ,en del av vidvinkelens vesen og man må ta den effekten den også forsterker inkludert. Flott. Mvh ibn

Dette er gode "gamle" Oslo, Barcode området. Artig å kunne ta slike bilder i hovedstaden

Lenke til kommentar

Fint utsnitt og komp.

De styrtende linjene her er jo det som skaper mye av spenningen i bildet.

Nå forstår jeg ikke helt hva du mener med kamera med mer vidvinkel for det er vel objektivet som gir vidvinkelen. Dermed er det kanskje heller objektivet som ikke er tilpasset fullformatkameraene.

Jeg bruker Tamron 16-300 mm som mitt permanente på Canon 7D Mrk.ll og har Sigma 8-16 mm. sittende på Canon 7D. Men ingen av disse er fullformat. Canon 5D Mrk.ll var en skuffelse så jeg har gitt opp fullformat. Fordelen med fullformat er jo at du kan bl.a. croppe mer uten å få så mye støy. Men jeg som lager bilder og ikke nødvendigvis perfekt foto bryr meg ikke så mye om det. Ser du reagerer på at jeg ligger på kanten av skarphet på gårsdagens presentasjon og det vil du nok se mer av for jeg lever på kanten både med skarphet og farger., men så er jeg da også litt mer maler enn fotograf selv om jeg vanligvis sier at du skal gjøre som jeg sier - ikke som jeg gjør. Men du kan gjerne bytte ut skal med kan. Som kommentator holder jeg meg til rene fotoregler - kanskje med litt tillegg av hva jeg har hentet i maleriet som jo er forløperen som fotografiske bilder bygger på.

Derfor nevner pirkepinnen her linjer direkte ut i hjørner som ikke gir beste spenning. Men ikke så mye å hente her hvis man ikke er pirkete nok og saumfarer kanter og hjørner etter de små ting som kanskje kan rettes.

Noen ganger er jeg litt "snill" i så måte mot egne bilder, men opplever likevel svært sjelden å bli korrigert for det hvilket det burde vært mer av.

Roar

Takk for lang kommentar, hyggelig at noen tar seg tid til det. Jeg mener selvfølgelig objektivet. Med min gamle 7D brukte jeg 10-22 veldig mye og det ga mer vidvinkel. På fullformat re 24 mm laveste brennvidde, om man ikke kjøper et relativt tungt vidvinkelobjektiv. Jeg kommenterte skarpheten, da jeg synes det "ødelegger" litt, men så var det den smaken da, den er forskjellig.

Her saumfarte jeg faktisk hjørnene før jeg la det ut :D

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...