Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bakhjulsdrift på vinterføre? Audi quattro?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, skal snart ha bil. Jeg vil ha en Volvo eller en BMW med bakhjulsdrift. Blir bakhjulsdrift problematisk når man skal opp noen lange bakker om vinteren?? Hvis jeg skal ha firehjulsdrift vil jeg ha en Audi quattro. Er det en bra firehjulsdrift serie??

Jeg har forhjulsdrift på en bil som blir litt baktung ( Citroen Berlingo ) og en oppoverbakke kan derfor bli litt tøff selv med piggdekk på vintersføre , jeg antar at om bilen hadde derimot bakhjulsdrift så hadde den trolig greid bakken langt bedre.

 

Har hatt et par tilfeller der jeg rett og slett har måttet rygge opp bakken. Dette kan trolig overføres til andre biler også så tipset mitt er derfor å sjekke vektbalansen i bilen med full last ( personer og bagasje ) .

 

Edit : Den konkrete bakken er ganske tøff og lang, en strekkning på omtrent 500 meter med 20 grader til noen og 30 grader vinkling på det tøffeste.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Min huskeregel hver gang jeg skal kjøpe ny bil er at den MÅ ha firhjulstrekk.

 

 

Jeg hadde også en periode hvor jeg ville ha Audi Quattro, da den både ser bra ut, har turbo og mye hester samt. 4x4. Men etter at alle mine bekjente med Audi Quattro fikk problemer med motor og turbo, så styrte jeg unna den bilen. Er sjeldent at de bilene går over 300.000 uten at enten turboen ryker eller et eller annet problem med motor oppstår. Spesielt de nyere Quattroene er kjip å få problem med, da alt er datastyrt og man er NØDT å få et verksted til å fikse bilen. Delene til Audi koster forsåvidt også skjorta, i tillegg til forsikring.

 

Endte selv opp med en Pajero med 4x4. Ekte vinterbil.. Til og med webasto i bilen, så den er varm når jeg skal på jobb om morgenen. Driter i utseendet, men kommer meg frem hvor jeg vil på vinteren.

 

 

Ang. spørsmålet ditt om bakjulstrekk, så er det det verste å ha på vinterføre. Med mindre man skal begynne å spøle i bakker, så må man ha 200kg i bagasjerommet for å tynge ned ræva. Og det betyr mer drivstofforbruk.

Når det er sagt, så har jeg en venn med en Volvo 240 som greier seg hver vinter. Men han har gode piggdekk og 300 hester. Man må også være litt kjøresmart om man har bakhjulstrekk, spesielt hvis man bor i byer med mange oppoverbakker.

Endret av Adrax
Lenke til kommentar

Min huskeregel hver gang jeg skal kjøpe ny bil er at den MÅ ha firhjulstrekk.

 

 

Jeg hadde også en periode hvor jeg ville ha Audi Quattro, da den både ser bra ut, har turbo og mye hester samt. 4x4. Men etter at alle mine bekjente med Audi Quattro fikk problemer med motor og turbo, så styrte jeg unna den bilen. Er sjeldent at de bilene går over 300.000 uten at enten turboen ryker eller et eller annet problem med motor oppstår. Spesielt de nyere Quattroene er kjip å få problem med, da alt er datastyrt og man er NØDT å få et verksted til å fikse bilen. Delene til Audi koster forsåvidt også skjorta, i tillegg til forsikring.

 

Endte selv opp med en Pajero med 4x4. Ekte vinterbil.. Til og med webasto i bilen, så den er varm når jeg skal på jobb om morgenen. Driter i utseendet, men kommer meg frem hvor jeg vil på vinteren.

 

 

Ang. spørsmålet ditt om bakjulstrekk, så er det det verste å ha på vinterføre. Med mindre man skal begynne å spøle i bakker, så må man ha 200kg i bagasjerommet for å tynge ned ræva. Og det betyr mer drivstofforbruk.

Når det er sagt, så har jeg en venn med en Volvo 240 som greier seg hver vinter. Men han har gode piggdekk og 300 hester. Man må også være litt kjøresmart om man har bakhjulstrekk, spesielt hvis man bor i byer med mange oppoverbakker.

 

Hei, ja Pajero er en tøff bil, får man på en ledbar og noen tøffe dekk blir den rå. Hvilken årsmodell er det du har og hva er prisen?

Lenke til kommentar

 

Min huskeregel hver gang jeg skal kjøpe ny bil er at den MÅ ha firhjulstrekk.

 

 

Jeg hadde også en periode hvor jeg ville ha Audi Quattro, da den både ser bra ut, har turbo og mye hester samt. 4x4. Men etter at alle mine bekjente med Audi Quattro fikk problemer med motor og turbo, så styrte jeg unna den bilen. Er sjeldent at de bilene går over 300.000 uten at enten turboen ryker eller et eller annet problem med motor oppstår. Spesielt de nyere Quattroene er kjip å få problem med, da alt er datastyrt og man er NØDT å få et verksted til å fikse bilen. Delene til Audi koster forsåvidt også skjorta, i tillegg til forsikring.

 

Endte selv opp med en Pajero med 4x4. Ekte vinterbil.. Til og med webasto i bilen, så den er varm når jeg skal på jobb om morgenen. Driter i utseendet, men kommer meg frem hvor jeg vil på vinteren.

 

 

Ang. spørsmålet ditt om bakjulstrekk, så er det det verste å ha på vinterføre. Med mindre man skal begynne å spøle i bakker, så må man ha 200kg i bagasjerommet for å tynge ned ræva. Og det betyr mer drivstofforbruk.

Når det er sagt, så har jeg en venn med en Volvo 240 som greier seg hver vinter. Men han har gode piggdekk og 300 hester. Man må også være litt kjøresmart om man har bakhjulstrekk, spesielt hvis man bor i byer med mange oppoverbakker.

 

Hei, ja Pajero er en tøff bil, får man på en ledbar og noen tøffe dekk blir den rå. Hvilken årsmodell er det du har og hva er prisen?

 

 

Har en 96mod og betalte bare 21.000,-. Skambillig da disse bilene er relativt dyr. Helt fri for rust og gått 270.000 km. Ingenting galt med motor eller gir. Kan enkelt videreselge bilen for 35.000 kr++

 

Men hvis du skal ha en slik bil ville jeg ikke hatt så brede dekk som jeg har. Har problemer med at bilen sporer veldig lett. Men jeg har 245/70/16 dekk... Skal gå ned til 235 neste sommer.

Lenke til kommentar

Edit : Den konkrete bakken er ganske tøff og lang, en strekkning på omtrent 500 meter med 20 grader til noen og 30 grader vinkling på det tøffeste.

 

500 meter med 30 grader på det verste skulle ikke være noe problem for en bmw med antispinn så lenge det ikke er alt for krappe svinger og det bare er snø.

Denne bakken: https://goo.gl/maps/xg7Y1q7uVAG2 gikk fint med min '99 318i når jeg bodde der(som du ser var det ikke mulig å ta fart så den krabba bare opp).

 

Hvis det er noe is i bunnen tror jeg det eneste som duger er 4x4, men det er ikke slik at et er umulig å komme fram med bakhjulstrek de fleste steder i Norge. Godt vedlikeholdt veg som ikke går opp i de verste steinrøysene er ikke noe problemer.

Lenke til kommentar

Noen biler med bakhjulstrekk suger på vinterføre, og noen biler med forhjulstrekk gjør det samme.

Jeg ville sett etter en bil med en form for differensialbrems eller differensialsperre dersom jeg skulle hatt en bil med 2wd. Elektronisk antispinn er ikke bra nok.

 

Hva gjelder Audi Quattro er det et begrep som sier svært lite annet enn at det er en Audi med en form for 4wd.

Det er en rekke systemer som har hatt navnet Quattro gjennom de siste 35 årene sånn ca, fra det første med tre åpne differensialer der man hadde manuell sperre i midten og bak, til systemer med torsen-diff, og systemer med ulike haldex-implementeringer.

 

Quattro er et markedsføringsnavn, hverken mer eller mindre.

Lenke til kommentar

Jeg har bakhjulsdrift, og kan ikke si at jeg har hatt særlig problemer på glatt vinterføre. Tvert imot så har bakhjulsdrift med anti-spinn gitt meg kontroll jeg ellers ikke ville hatt, slik som å kunne hive bakenden over i svinger.

 

Forhjulstrekk og AWD er jo selvsagt det man bør velge om man er urolig, men med mindre det holder deg våken om natten eller du har store planer om å kjøre opp i fjellene om vinteren, så ville jeg ikke brydd meg nevneverdig.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Forhjulstrekk og AWD er jo selvsagt det man bør velge om man er urolig, men med mindre det holder deg våken om natten eller du har store planer om å kjøre opp i fjellene om vinteren, så ville jeg ikke brydd meg nevneverdig.

Hvor i all verden tar du det fra?

AWD er jo det man bør velge hvis man liker god fremkommelighet, hvis man vil kombinere det med underholdende kjøring sørger man for å velge et system med minst 50% av kraften på bakhjulene.

 

Du kan slædde rundt så mye du vil med bakhjulstrekkeren din, men faktum er at AWD gir en langt bedre kjøreopplevelse på føre med suboptimalt grep.

Lenke til kommentar

Mulig jeg tar feil, men tror det er en av de modellene hvor registerkjedet ryker og man må ha ny motor.

 

 

Nesten. Basert på hestekreftene så er det rett før motorskiftet, så dette er en M47.

 

Hvor i all verden tar du det fra?

AWD er jo det man bør velge hvis man liker god fremkommelighet, hvis man vil kombinere det med underholdende kjøring sørger man for å velge et system med minst 50% av kraften på bakhjulene.

 

Du kan slædde rundt så mye du vil med bakhjulstrekkeren din, men faktum er at AWD gir en langt bedre kjøreopplevelse på føre med suboptimalt grep.

 

 

Ikke sikker på om vi er på samme side her. AWD er greit når du skal klatre opp glatte strekninger på vei til fjellet, og FWD oppfører seg nokså behersket på glatt føre. Er du livredd for glatt føre så er det AWD og FWD jeg mener er det riktige valget. RWD med anti-spinn er derimot ikke et farlig og idiotisk valg.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

 

Hvor i all verden tar du det fra?

AWD er jo det man bør velge hvis man liker god fremkommelighet, hvis man vil kombinere det med underholdende kjøring sørger man for å velge et system med minst 50% av kraften på bakhjulene.

 

Du kan slædde rundt så mye du vil med bakhjulstrekkeren din, men faktum er at AWD gir en langt bedre kjøreopplevelse på føre med suboptimalt grep.

 

Ikke sikker på om vi er på samme side her. AWD er greit når du skal klatre opp glatte strekninger på vei til fjellet, og FWD oppfører seg nokså behersket på glatt føre. Er du livredd for glatt føre så er det AWD og FWD jeg mener er det riktige valget. RWD med anti-spinn er derimot ikke et farlig og idiotisk valg.

 

FWD er uansett søppel laget kun på grunn av økonomien, så den biten er grei og ikke noe jeg skal diskutere.

 

Men et seriøst system for AWD er definitivt en bra ting og noe som gjør at bilen fortsatt oppfører seg forutsigbart og bra, man har bare så fantastisk mye bedre egenskaper på glatt føre.

 

Det eneste problemet med et skikkelig AWD-system er rett og slett at det har lett for å gå veldig fort før det blir morsomt.

 

Jeg har aldri sagt at RWD er et farlig valg, jeg mener bare det er et langt dårligere valg enn AWD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...