Gå til innhold

Fotografere raske bevegelser med digital SLR?!? :(

Anbefalte innlegg

Hei sann!

Jeg er rimelig amatør enda og er lykkelig eier av et Canon EOS 300D (digital speilrefleks). Det jeg lurer på er hvilke innstillinger jeg bør bruke for å ta bilde av motiver i rask bevegelse?

Jeg kjøpte kameraet for å ta bilde av en del Taekwon-Do aktivitet (kampsport). Da kameraet kom, satte jeg på sportsmodus og begynte å knipse i vei. Det viste seg å bli en god del verre enn jeg først trodde.

1. For det første fungerer ikke den innebygde blitzsen i sports-modus (vil vel uansett være for svak i store idrettshaller?) så jeg har bestilt en Canon 550EX blitz.

2. For det andre så er visst lukkertiden for dårlig for bildene blir bare fulle av "spøkelsesmennesker". Kameraet klarer altså ikke å fryse bevegelsen. Så vips var jeg tilbake til den samme problematikken jeg hadde med mitt IXUS V som jeg akkurat kastet ut vinduet nettopp pga. disse problemene :(

Her er et par eksempler på hvilke problemer jeg har: BILDE 1 | BILDE 2

Jeg regner med løsningen er å sette kameraet på hel-automatikk og så stille inn manuell iso, blender, lukkertid osv, men hvilke innstillinger bør jeg bruke? Har hørt noen sier man kan bruke blitzen til å "fryse" motivet? Vil det si at man kan sette ned lysfølsomheten og dermed også lukkertiden pga. at motivet er såpass opplyst?

Hjelp!

MVH

Thomas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det viktigste er vel å få kort nok lukkertid. For bilder med såpass mye bevegelse bør du nok ned på 1/100 sekund, helst kortere. For å få til det uten å undereksponere, må du øke lysfølsomheten (dvs øke ISO) og/eller blenderåpningen og eventuelt bruke blitz. Å øke ISO-verdien kan øke støyen i bildet, men på et dSLR vil det trolig bli bra selv med ISO opptil 400 eller 800. Du må bare prøve deg fram!

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Jeg har nettop testet ut det samme i en idrettshall, og jeg har Sony V1.

Begynnte på lukkertid 1/1000 sek. og ISO 800.

Bildet ble for mørkt.

Da gikk jeg nedover til Lukkertid på 1/400 sek. og ISO 400, men jeg gikk tom for batteri.

Bildene ble bedre og bedre, så jeg tror at lukkertid mellom 1/100 sek. - 1/400 sek og ISO 400 vil bli veldig bra. Dette må testes ut.

Jeg stilte også blitsen opp på "HIGH", og det ble noe bedre men ikke godt nok.

Har derfor ført Blits og Vidvinkel linse på ønskelisten til Jul, og får håpe "Nissen" er snill i år.

royrogers

Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan se har du to muligheter:

Sett ISO'en opp til 800; du brukte 400 på disse.

Skaff deg et objektiv med større blender. 2.8 eller noe.

Blitz er Tingen til å fryse bevegelser, men det er ikke alltid du vil eller kan bruke blitz. Jeg driver ikke med kampsport, men jeg kan ikke tenke meg det er noe særlig med blitz i ansiktet når en eller annen type er klar til å plante foten over nesa di... :)

(550 er en lekker blitz forresten... )

Lenke til kommentar
royrogers: Hadde det ikke vært enklere å sette største blender, og la kamera finne lukkertiden selv? Eller er ikke det mulig på Sony V1?  :dontgetit:

Uansett er vel ikke "idrettshall" en standard på lysstyrke...  :p

Jo det står i bruksanvisningen at du kan stille blender så skal den ordne lukkertiden sjølv. Har ikke prøvt dette ennå. Men det skal jeg gjøre i morgen.

Vil kamera da vise hvilken lukkertid det har brukt??

Grunnen for at jeg tok bilder i en idrettshall er at begge barna spiller Handball.

royrogers

Endret av royrogers
Lenke til kommentar
royrogers: Hadde det ikke vært enklere å sette største blender, og la kamera finne lukkertiden selv? Eller er ikke det mulig på Sony V1? :dontgetit:

Uansett er vel ikke "idrettshall" en standard på lysstyrke... :p

Vet ikke om jeg gjorde rett, men jeg prøvde å sette største blender (f2,8), og lot kamera finne lukkertider selv.

Resultatet ble ikke så bra som om jeg stiller alt manuelt.

Når jeg hadde ISO 400 og lukkertid på 1/250 sek ble resultatet best.

Da var det ingen etterslep og bildene var god kvalitet på.

Lenke til kommentar

Min mening: Jeg synes disse bildene var kule, spesielt bilde 2. Her er det rett og slett bevegelse! Jeg føler action, jeg føler farten og hurtigheten.

Skal du derimot fryse mer, så er løsningen å kjøre manuelt. Velg funksjonen på kameraet som lar deg stille inn lukker selv og la kameraet ta seg av blender og ISO. Hvis du ikke har gjort det, så kan du jo gå til anskaffelse av en 50mm f/1,8 eller f/1,4 (hvis du har pengene til det). Da får du stor blender til rimelig pris og det er like greit å bruke din innebygde zoom (bena dine) til å komme nærmere/lengre fra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...