lada1 Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 (endret) Er det riktig at andelen fagorganiserte i arbeidslivet (allerede) er på vei ned? I flere andre sammenlignbare land er det visst en klar tendens til slik nedgang - og da kommer vi vel etter? Endret 1. oktober 2016 av lada1 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 Det er ikke så rart, fagforeningene er gått fra å være ideelle organisasjoner til å bli profitable. Tilliten til fagforeninger er ikke tilstede lengre, jeg har for min egen del også mistet all tillit uten at jeg gidder å utlede... Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 Fri flyt av varer, tjenster og arbeidskraft over alle grenser har uthulet den kollektive enigheten vi har innad her til lands, og derfor har vi mistet det som før var "gølve", og det gølve er blitt erstattet av den nye formen for slavearbeid Og så klart vil ikke slaver ha mulighet til å organisere seg, fordi det vil jo gjøre fortsatt slavetilværelse litt komplisert for makten Men som i alt annet vil det enten snu ganske snart eller så vil det endre seg til noe annet, muligens til og med noe enda jæligere Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 (endret) Å bli med i en fagforening er et valg som arbeiderne selv må velge. Mange arbeidere ser nok ikke på fagforening som nødvendig da de har nok innflytelse til å kunne forhandle sine egne arbeidsforhold og lønninger. Jeg vil spekulere at populariteten til fagforeninger er i en direkte korrelasjon til om det er arbeiderne eller arbeidsgiverne sitt marked. Endret 1. oktober 2016 av Gavekort 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 Å bli med i en fagforening er et valg som arbeiderne selv må velge. Mange arbeidere ser nok ikke å fagforening som nødvendig da de har nok innflytelse til å kunne forhandle sine egne arbeidsforhold og lønninger. Jeg vil spekulere at populariteten til fagforeninger er i en direkte korrelasjon til om det er arbeiderne eller arbeidsgiverne sitt marked. Din spekulasjon virker ikke til å passe med virkeligheten sånn jeg ser det. (om jeg ikke misforstår hvilken vei du mener korrelasjonen går) AtW 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 Det er ikke så rart, fagforeningene er gått fra å være ideelle organisasjoner til å bli profitable. Tilliten til fagforeninger er ikke tilstede lengre, jeg har for min egen del også mistet all tillit uten at jeg gidder å utlede... TIlliten blant hvem? TIlliten blant folk i norge virker ikke til å være borte, selv om den kanskje er det hos deg. AtW Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 Å bli med i en fagforening er et valg som arbeiderne selv må velge. Mange arbeidere ser nok ikke å fagforening som nødvendig da de har nok innflytelse til å kunne forhandle sine egne arbeidsforhold og lønninger. Jeg vil spekulere at populariteten til fagforeninger er i en direkte korrelasjon til om det er arbeiderne eller arbeidsgiverne sitt marked. Ja, så lenge man har ett godt nok produkt å tilby markedet (ung, utdannet, god helse), er jeg enig i at man har muligheter til forhandle direkte med arbeidsgivere. Men har man en litt dårligere pakke å "tilby", tror jeg man oftere havner på "reste torget" og må ta det en får, hvis en i det hele tatt får noe som "norsk", og det er fordi "de andre" stiller med enda dårligere pakker å tilby, og de er villige til å underby nordmannen Hurra for fritt marked! Lenge leve NAV! Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 (endret) Å bli med i en fagforening er et valg som arbeiderne selv må velge. Mange arbeidere ser nok ikke å fagforening som nødvendig da de har nok innflytelse til å kunne forhandle sine egne arbeidsforhold og lønninger. Jeg vil spekulere at populariteten til fagforeninger er i en direkte korrelasjon til om det er arbeiderne eller arbeidsgiverne sitt marked. Din spekulasjon virker ikke til å passe med virkeligheten sånn jeg ser det. (om jeg ikke misforstår hvilken vei du mener korrelasjonen går) AtW For å utdype så spekulerer jeg på at fagforeninger blir mer populært når arbeiderne ikke lenger har innflytelsen over arbeidsgivere. Når arbeidere ikke kan si opp jobben og finne en ny jobb innen oppsigelsestiden går ut så har du ikke innflytelse, og lønnen blir på arbeidsgiver (+ lover og regler) sin nåde. I dette tilfellet så kan det være lurt med en fagforening. Endret 1. oktober 2016 av Gavekort Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 Jeg synes ikke det kartet passer så bra med virkeligheten, tvert imot virker det som land der arbeidere står sterkt har sterkere fagforeninger, og der arbeidere står svakt har man mindre fagforeninger. AtW 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 Jeg tenker på Norge, og der står arbeiderne sterkt uansett. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 Vel, så lenge man slipper å være den arbeideren, kan jeg være enig i at de står sterkt nok .. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 Fagforeninger har mistet gangsynet og blander seg inn i ting de ikke har noe med. Flyktningepolitikk, krigspolitikk, veiutbygging osv. At LO er hovedsponsor til AP er også en god grunn til å ikke være fagorganisert. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 Vel, så lenge man slipper å være den arbeideren, kan jeg være enig i at de står sterkt nok .. Hva mener du? Fagforeninger har mistet gangsynet og blander seg inn i ting de ikke har noe med. Flyktningepolitikk, krigspolitikk, veiutbygging osv. At LO er hovedsponsor til AP er også en god grunn til å ikke være fagorganisert. Som når da? Og når ble fagforening synonymt med LO? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 Ut fra hva som gavner meg mest til enhver tid, vil jeg også styres dit hvor det er mest å vinne - jeg driter oppi hva LO sysler med forøvrig, så lenge jeg går i pluss .. Hvem man skal skylde på aner jeg ikke, fordi det bare er sånn .. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 (endret) Vel, så lenge man slipper å være den arbeideren, kan jeg være enig i at de står sterkt nok .. Hva mener du? Jeg har erfart å være på begge sider - hatt ett godt produkt å forhandle med, og så naturligvis etter hvert ende opp med ett datert mindreverdig produkt Når jeg hadde godt produkt var jeg blind for vanskelighetene som klassen under meg strevde med, og når jeg nå selv er mindreverdig, ser jeg at de som nå har det beste produktet oppføre seg på samme måte som jeg gjorde. Det får meg til å tro og mene at når vi alle har nok til oss selv, er det bare de færreste som bryr seg om de andre Endret 1. oktober 2016 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Sir Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 Jeg synes ikke det kartet passer så bra med virkeligheten, tvert imot virker det som land der arbeidere står sterkt har sterkere fagforeninger, og der arbeidere står svakt har man mindre fagforeninger. AtW Men man må se på vekst/reduksjon, ikke størrelsen på et gitt punkt, om man vil se trender. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 Jeg tenker på Norge, og der står arbeiderne sterkt uansett. Det er vel på grunn av fagforeningene? Jeg er enig med enkelte her som er kritiske til fagforeningers innblanding i f.eks. flyktningpolitikk (der de ser ut til å kjempe mot sine egne medlemmer, merkelig nok), men en verden uten fagforeninger er en verden der arbeidsgivere bare kan holde på som de vil. Det må være sterke fagforeninger der som en motvekt til arbeidsgivernes iver etter å frata ansatte rettigheter. 1 Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 Fagforeninger har mistet gangsynet og blander seg inn i ting de ikke har noe med. Flyktningepolitikk, krigspolitikk, veiutbygging osv. At LO er hovedsponsor til AP er også en god grunn til å ikke være fagorganisert. Det er veldig stor forskjell på fagforeningene i Norge, så du kan ikke konkludere slik på generell basis. Hvor viktig du opplever fagforeningen har også mye å gjøre med arbeidsplassen der du jobber og hvordan sjefen din er. Det er veldig gode grunner til at fagforeningene fortsatt er store i Norge. Lenke til kommentar
Sir Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 Det er veldig gode grunner til at fagforeningene fortsatt er store i Norge. Subsidiering kalles det vel. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 Jeg tenker på Norge, og der står arbeiderne sterkt uansett. Arbeiderne "står sterkt uansett" finnes ikke. Arbeiderne står sterkt fordi en større interesseorganisasjon blandet med sterk politisk inflytelse har stått stående. Vi har ca hatt AP regjering med sterk LO innflytelse fra før Krigen, til ca 81. Disse 2 faktorerne kombinert med nasjonalisering av Norsk Sokkel har ledet til en ganske sterk fagforening, som i dette tiåret kanskje blir svakere. Leser man i avisene leser man om "nedgangen" i Oljesektoren, som til en vis grad skyldes at man tillater selskapene å nedbemanne. Mener også å ha lest i siste uker at det er en fare for at Norsk Transportarbeiderforbund begynner å trappe ned på seriøsitetsgrad. Det er også bonuspoeng som veldigmange av "oss unge" forstår ikke hva Fagforendingen handler om. Det aller enkleste en Fagforening kan tilby, er rettshjelp. Noe litt mer komplisert er en plass å sende dokumentasjon til, før det går så langt at man f.eks må gå til retten eller granske en bedrift. Og det er på det korte tidssperspektiv. På et lengre tidsperspektiv har man muligheter til å granske bedrifter for HMS, kollektiv forhandling, og politisk lobbievirksomhet. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå