Redaksjonen. Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 Nye Prius plug-in: Bedre egnet for norsk vinter Lenke til kommentar
kremt Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 De er dyktig sene Toyota med å lansere elektriske biler. Er vel kanskje ikke så stort marked for det der børte i østen. 3 Lenke til kommentar
wiz Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 Ser at "vinterbilen" her i alle fall har 2 potensielle snøfangere foran, men man får bare håpe på et saftig innslag av drivhuseffekt så lenge man har denne. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 De er dyktig sene Toyota med å lansere elektriske biler. Er vel kanskje ikke så stort marked for det der børte i østen. Japan er ett av de største markedene. Det er bare Toyota som prioriterer feil. 4 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 Marked er nå en ting. Er det profitabelt er et annet spørsmål. Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 Dette er selvfølgelig en forløper for en annen (bedre) hybrid; med Hydrogen-drift og batteri-drift. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 Hvorfor er hydrogen og batteri en god kombo? Virker veldig tungvint og komplisert, og ikke minst plasskrevende. 3 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 De er dyktig sene Toyota med å lansere elektriske biler. Er vel kanskje ikke så stort marked for det der børte i østen. I Japan, meiner du vel? Austen inkluderer land som Kina. Det er venta at nesten halvparten av alle ladbare bilar produsert i 2016 vil seljast i Kina. Dei kjøper rettnok mest reine batteribilar, men er alt anna enn ein liten marknad. Både Mitsubishi og Nissan er forresten japanske bilprodusentar som har produsert elektriske bilar lenge, og sel bra i Japan òg. 1 Lenke til kommentar
Cax Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 Hvorfor er hydrogen og batteri en god kombo? Virker veldig tungvint og komplisert, og ikke minst plasskrevende. Fordi det har potensiale for å være billigere, lettere og mer praktisk enn et ti ganger så stort batteri. 3 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 Hvorfor er hydrogen og batteri en god kombo? Virker veldig tungvint og komplisert, og ikke minst plasskrevende. Er Hydrogen-elektrisk mer plasskrevende enn en forbrenningsmotor? Men både batteri-elektrisk og Hydrogen-elektrisk er uten forurensning i lokalmiljøet, og drivstoffet kan produseres fornybart i motsetning til en hybrid med fosildrivstoff. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 (endret) Hvorfor er hydrogen og batteri en god kombo? Virker veldig tungvint og komplisert, og ikke minst plasskrevende. Fordi det har potensiale for å være billigere, lettere og mer praktisk enn et ti ganger så stort batteri. Hydrogen er en blindvei. Fordyrende og kompliserende. Billige blir det ikke, og neppe lettere. Mer praktisk blir det definitivt ikke. Endret 1. oktober 2016 av hekomo 1 Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 Hvorfor er hydrogen og batteri en god kombo? Virker veldig tungvint og komplisert, og ikke minst plasskrevende. Er Hydrogen-elektrisk mer plasskrevende enn en forbrenningsmotor?Men både batteri-elektrisk og Hydrogen-elektrisk er uten forurensning i lokalmiljøet, og drivstoffet kan produseres fornybart i motsetning til en hybrid med fosildrivstoff. Dersom en hybrid hadde vært til mer bruk enn en ren hydrogen-eller batteribil, så hadde det hatt noe for seg for noen Den er nemlig ikke mer brukelig, da den i likhet med ren elbil, ikke har tilhengerfeste, og dermed kun er til persontransport. Har prøvekjørt hybrid, og elbil i samme type (Hyundai), og fant ut at, mens elbilen lokker fram et tilfreds smil med sin stille gange, så ble det gapskratt og litt moro med hybriden, som gikk stille først, og så kom det plutselig liksom sånne prompelyder!! :-D Nope!! Gapskratt i trafikken setter ned konsentrasjonen, og er således trafikkfarlig, og hybrid ville ikke funke bedre enn sin mer miljøvennlige Electric-utgave for min del. :-) 1 Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 Offisielt forbruk på 1,0 L/100km...? Det må være i en testbenk i såfall. Jeg satt på en ny prius på Gran Canaria i optimale batteriforhold og forbruksmåleren sto på 0,51 L pr mil,ca det samme som min Avensis diesel 2006 mod. At en så stor bil skal bruke 0,1 L pr mil har jeg absolutt ingen tro på. Toyota som er så stor og ledende bilprodusent burde bruke kreftene og posisjonen sin på å utvikle det som blir den energiformen som vil overta totalt om noen få år,nemlig ren elbil. Hybrid er en stor bløff mot de tøffe klimatiltakene,som alle setter som mål framover mot 2030. Toyota kan jo bare fortsette å prate om disse hybridene og hydrogenbilene sine så mye de ønsker,det nytter lite når markedet skriker etter rene elbiler. Men men,virkeligheten vil nok ta igjen selv Toyota! Lenke til kommentar
OIPNOCZW Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 Bra der nå kommer batteri oppvarming. Det skulle vært interessant å vite om hybrid og elbiler takler 20-30 minusgrader. Lenke til kommentar
OIPNOCZW Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 Hvorfor er hydrogen og batteri en god kombo? Virker veldig tungvint og komplisert, og ikke minst plasskrevende. Fordi batteri gjør at du kan gjennvinne bremseenergi. Og batteridelen kan avgi høy effekt i kort tid. Hydrogen delen kan dermed være med lav effekt. Er den ladbar i tillegg så kommer fordelen med at den stort sett kan kjøers som en elbil. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 Hvorfor er hydrogen og batteri en god kombo? Virker veldig tungvint og komplisert, og ikke minst plasskrevende. Er Hydrogen-elektrisk mer plasskrevende enn en forbrenningsmotor? Ja, hydrogen-elektrisk er mykje meir plasskrevjande enn ein forbrenningsmotor. Men både batteri-elektrisk og Hydrogen-elektrisk er uten forurensning i lokalmiljøet, og drivstoffet kan produseres fornybart i motsetning til en hybrid med fosildrivstoff. Men det spørs om nokon ein nullutsleppsbil som har lågare rekkjevidde, mindre plass og er mykje dyrare enn andre nullutsleppsbilar både i innkjøp og drift. Ein slik bil vil ikkje ha nokon fordelar framfor ein rein elbil. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 Bra der nå kommer batteri oppvarming. Det skulle vært interessant å vite om hybrid og elbiler takler 20-30 minusgrader. Tesla har hatt oppvarming av batteriet frå første dag, og taklar 30 minusgrader heilt fint. Under 30 skal han helst vere tilkopla straum om han står meir enn 24 timar, for å vere sikker på at det er nok straum til å halde litt "lunk" i batteriet. Bilen vil òg forvarme batteriet dersom du slår på varmen før du skal ut å køyre og er tilkopla straum. Varmt batteri yter betre enn kaldt batteri. 1 Lenke til kommentar
Håvar Bettum Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 Det er alltid en av de store og ledende som går på en kraftig smell i overgangen til ny teknologi og funksjoner i et marked. Det virker som det er Toyota som gjør alt de kan for å vinne vandrepokalen etter Nokia, BlackBerry og Kodak når det nå er bilbransjen som snus på hodet og riste bort gårsdagens løsninger. Det er nokså godt gjort at disse enorme selskapene ikke klarer å kvitte seg med feil strategisjefer i tide. De må ha en ekstrem evne til å manipulere og overbevise alle under og rundt seg om at deres plan er den eneste riktige. 2 Lenke til kommentar
Erasmus Montanus Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 Hvorfor er hydrogen og batteri en god kombo? Virker veldig tungvint og komplisert, og ikke minst plasskrevende. Fordi batteri gjør at du kan gjennvinne bremseenergi. Og batteridelen kan avgi høy effekt i kort tid. Hydrogen delen kan dermed være med lav effekt. Er den ladbar i tillegg så kommer fordelen med at den stort sett kan kjøers som en elbil. Allle hydrogenbiler har et batteri som jevner ut belastning på brensecellen og tar vare på bremse-energi. Lenke til kommentar
Cax Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 Det er alltid en av de store og ledende som går på en kraftig smell i overgangen til ny teknologi og funksjoner i et marked. Det virker som det er Toyota som gjør alt de kan for å vinne vandrepokalen etter Nokia, BlackBerry og Kodak når det nå er bilbransjen som snus på hodet og riste bort gårsdagens løsninger. Det er nokså godt gjort at disse enorme selskapene ikke klarer å kvitte seg med feil strategisjefer i tide. De må ha en ekstrem evne til å manipulere og overbevise alle under og rundt seg om at deres plan er den eneste riktige. Du må ikke blande batteribilenes markedsandel blant folk som pendler til Oslo og batteribilens markedsandel på verdensbasis. I andre markeder i Norge er det en forutsetning for en batteribil at eieren er villig til å betale minst dobbelt for mye for bilen som de hadde trengt for å dekke behovet sitt. Batteribil er en nisje, samtidig som Toyota snart har solgt 10 millioner hybrider, og dermed regner jeg med at de har plassert betydelig mer batterier i biler enn noen andre. Totalt solgte de over 10 millioner biler i fjor, hvor mange batteribiler er solgt totalt gjennomtidene? Jeg tror ikke du trenger å være bekymret for at Toyota ikke skal være der den dagen batteribiler er et interessant marked. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå