Gå til innhold

SpillPc til Nevø

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er hva jeg ville gjort:

- Siden du har satt opp et mATX hovedkort, hvorfor ikke gå for et mATX kabinett? Hvis pris er en faktor her så er jo Fractal Design Core 1100 til 405,- et fint valgt?

https://www.proshop.no/Kabinett/Fractal-Design-Core-1100-Kabinett-Minitower-Svart/2457088?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

- Du har ikke satt opp minnebrikker. Husk dette. For det hovedkortet tar du 2133mhz brikker - 2 * 4 GB DDR4 er fint.

- Jeg ville nok byttet ut HDD med en SSHD. F.eks

https://www.proshop.no/Harddisk/Seagate-Desktop-SSHD-ST1000DX001-Harddisk-1-TB-35-SSD-SATA-600-64-MB-cache/2415158?f~harddiske_harddisktype=hybridharddisk&b=packard-bell~canon~oki~microsoft~xerox~d-link~hgst~seagate~toshiba~wd

- Hva med å kjøpe Win10 på Kinguin.net? Det er sykt mye billigere - men enkelte har fått problemer med lisensen. Verd en gamble? Jeg har kjøpt der selv og det fungerer fint. Sparer noen lapper da.

- Jeg ville nok også tatt et headset med mikrofon, hvis dette er primært til spilling. F.eks

https://www.proshop.no/Hodetelefoner/Logitech-Gaming-Headset-G230/2413331?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Et eksempel på mye bedre ytelse pr. krone. Jeg vet at det er litt teit å anbefale noe som er betydelig dyrere og har sett folk her "klage" når man gjør det, men jeg har ikke samvittighet til å la noen kjøpe noe uten å kunne vurdere et bedre alternativ. Det anbefales ofte å spare en måned eller to ekstra for å gå fra noe ala det du tenker på TS og gå for noe ala det jeg anbefaler her.

-------------------------------

Microsoft Windows 10 Home - Norsk, Full, Flash USB - Varenr: 851636 - 1.190,00,-

ASUS Z170-P D3, Socket-1151 - Varenr: 850571 - 1.090,00,-

Cooler Master B500 VER.2, 500W PSU - ATX 12V V2.3, Standard, 1x 4+4 CPU, 2x 6+2pin PCIe, 6x SATA, 3x Molex, 1x FD -Varenr: 818994 - 499,00,-

Intel Core i5-6600K Skylake Prosessor - Socket-LGA1151, Quad Core 3.5GHz, 6MB, 91W, 14nm, Boxed uten kjøler - Varenr: 850035 - 2.390,00,-

Cooler Master Hyper TX3 Evo CPU Kjøler - Varenr: 657094 - 299,00,-

Samsung 750 EVO 250GB 2.5" SSD Bulk - SATA 6GB/s, opp til 540/520MB/s - Varenr: 875621 - 749,00,-

HyperX Savage DDR4 3000MHz 8GB - 2x4GB 3000MHz (PC4-24000) DDR4 CL15, XMP, Sort - Varenr: 878454 - 599,00,-

Samsung 24" LED S24F352H - 1920x1080 PLS, 4ms, 1000:1, VGA/HDMI - Varenr: 877779 - 1.190,00,-

EVGA GeForce GTX 1060 6GB Gaming - Skjermkort, PCI-Express 3.0, GDDR5, ACX 2.0, Pascal - Varenr: 895092 - 2.799,00,-

BitFenix Nova Midi Tower - Black, ATX, mATX, Mini-ITX - Varenr: 876549 - 479,00

Sum = 11.300,-

Kan kanskje spare inn en krone her og en krone der ved å bruke forskjellige butikker og velge andre tilsvarende deler. Priser er tatt fra Komplett som ikke er de aller billigste. Dette er et mye bedre oppsett og mer fremtidsrettet. De ekstra 3.000,- er verdt det. Jeg er ganske sikker på at jeg ikke har glemt noe :p

Edit; Ser jeg har glemt tastatur/ mus og headset.

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Hei Krist2, vil informere om at The Corporal har blitt oppdatert i dag. Det har blant annet fått en litt nyere variant av hovedkortet, men enda viktigere har skjermkortet blitt oppgradert.  :) Vil også virkelig anbefale å gå for denne skjermen i stedet, fordi den har såkalt FreeSync-teknologi som gjør at spillopplevelsen blir vesentlig bedre på et bredere register av FPS (>30). Det er den beste investeringen du kan gjøre for en spill-PC per i dag, og en skyter seg selv i foten av å ikke ta det med. 

Ellers vil som i originalbygget, en SSD være å anbefale helt klart. Det gir en kjapp respons i bygget uten like, til alt fra å åpne programmer, navigere innad i programmer og starte opp maskinen. Samsung 850 EVO finnes både i 250GB og 500GB utgave.

Som Kyrre S poengterer, har jeg valgt et mikro-ATX hovedkort slik at jeg også kunne velge et mikro-ATX kabinett. Det jeg har valgt til 600 kr har støyisolering, mens Kyrre sitt alternativ er et godt rimelig et uten. 

For headset ville jeg oppgradert dem til Kingston Hyper X Cloud II. De er regnet som ubestridt konge av budsjett-hodetelefoner, med 7.1 virtuell lyd og knallbra kvalitet og komfort. Verdt de få hundrelappene ekstra!

Egentlig anbefaler jeg ikke å bytte bort i fra noen av delene på The Corporal, fordi den er såpass blodtrimmet at forsøk på optimalisering nesten alltid har en negativ bakside som ikke er levnet noen tanke hos kandidaten. Jeg ville heller ikke gått for høyt opp i fraktkostnader, siden svært mange butikker etter hvert opererer med gratis eller ekstremt billig frakt (inkl. NetOnNet, Komplett, CDON og Dustin Home). 

Ta heller å spar på Windows 10 via Kinguin.net som Kyrre S foreslår. Da sparer du nesten inn alle de små oppgraderingene jeg har foreslått så langt, og du vil bli ettertrykkelig mer fornøyd med sluttproduktet - tro meg. :) 

Til sist, om du skal oppgradere prosessoren, gjør du best i å gå for Black Refinery. Det er et mye mer solid alternativ enn hva SlikGårNoDagan fremstiller ovenfor - men forutsetter jo at du beveger deg en god del ut av budsjett da!

Lenke til kommentar

Vel, det blir mange tusen mer enn det jeg har listet opp pga Windows og dyr anbefalt skjerm, brått 20.000,-. Men jeg er ikke uenig sånn sett. Jeg mente ikke at mitt forslag var "det beste"/ mest solide, poenget var at noen få tusen ekstra gir veldig mye mer.

Lenke til kommentar

Vel, det blir mange tusen mer enn det jeg har listet opp pga Windows og dyr anbefalt skjerm, brått 20.000,-. Men jeg er ikke uenig sånn sett. Jeg mente ikke at mitt forslag var "det beste"/ mest solide, poenget var at noen få tusen ekstra gir veldig mye mer.

Hvorfor sette opp så billig PSU?

Det er så og si den eneste delen i PCen som kan drepe alle de andre om den går til helvette....

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle innspill, at jeg ikke hadde satt opp minnebrikker er jo selvsagt en feil, må ha kommet borti slett knappen i handlelisten på prisjakt mens jeg holdt på.

Skulle jeg kjøpt selv, så hadde jeg nok tatt mange av forslagene deres til etterretning (særlig SSD), men min nevø (12 år), har et ganske stramt budsjett han må holde seg til. Så bør absolutt ikke over 9000,-.

Kan en annen SSD anbefales som koster mindre enn den som er i The Corporal, trenger vel ikke over 128MB, da jeg skal kjøpe en ekstra HDD til han.

Skal gå gjennom alle forslag fra dere, og se om jeg kan ta noen av forslagene deres for å forbedre oppsettet.

Som sagt så tok jeg utgangspunkt i Agentspoon sitt oppsett, skal sjekke det oppdaterte The Corporal, og se hva jeg bestemmer meg for. 

Har ikke tenkt på kinguin og windows 10, skal sjekkes, takk for opplysningen.

Edit: sjekket nettopp kinguin, er jo bortimot 1000,- spart! Så lenge den funker så er jo det fantastisk, kan jo kjøpe 3 lisenser før det ikke er verdt det :)

Kommer til å legge ut nytt oppsett her, rett og slett et fantastisk forum!!  :w00t:

Endret av krist2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har jeg snakket med fadern (som jo er morfaren til min nevø), og får han til å støtte litt slik at han kommer opp i et budsjett på ca 10000,-.

Dette er listen nå; ren kopi av The Corporal, men lagt til ekstra ting som han behøver:

http://www.prisjakt.no/list.php?l=309014&view=m

byttet ut samsung 850 med 750 da dette er på lager hos proshop, og koster noe mindre. Skal være mer en godt nok for min nevøs bruk, noen god grunn til å ikke gjøre det?

Tenker også å bytte ut skjermkortet som er anbefalt (480 Nitro) med dette  XFX 470 Triple X   http://www.prisjakt.no/product.php?p=3822563        Blir 350,- mindre, og ikke så stor ytelsesforskjell.

Så tenker jeg heller å legge de 350,- i en litt vassere strømforsyning. Noen gode forslag på PSU i  750-800 kr klassen?

På forhånd takk :)

Edit:

ser også at jeg kan spare en 550,- på å velge en 2TB SSHD, men har aldri selv hatt erfaring med disse. Hvordan blir det i forhold til å ha dedikert SSD + HDD? Kan det være verdt besparelsen?

Endret av krist2
Lenke til kommentar

750 EVO vil halvere hastigheten når den får mye å tygge på samtidig, eller når disken begynner å fylles opp - sammenlignet med 850 EVO. Jeg ville valgt sistnevnte. :)

RX 480 er cirka 15% raskere, og 14,5% dyrere. Ytelsen skalerer altså passe bra, og å nedgradere er ikke et dumt valg sånn sett om en har et fast budsjett.

Strømforsyningen som er valgt er av veldig høy kvalitet den, men om du skal ha enda bedre, så ta en kikk på EVGA GQ 650W til 849 kr. :)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Ja, regnet med at PSU var av høy kvalitet :), det eneste jeg vurderte er en med mer W slik at han har mer å gå på ved en evt. senere oppgradering. Var faktisk den fra EVGA jeg har vurder.

Hmm, tenkte det ikke var så stor forskjell på SSD 750vs850, sitter med en Samsung 830 selv (er jo noen år  siden pc'en ble bygd) og god fornøyd med den. Hvordan er 750 vs 830?

Takker for svar, skal tenke litt mer på dette.

Og dette med SSHD, er det noe du i hele tatt vil anbefale hvis man vil spare noen kroner?

Edit:

da gikk jeg ned til AMD 470, og opp til Samsung 850 igjen, tror da jeg har funnet et fint balansepunkt mellom pris og ytelse :)

Slik det ser ut nå så blir det til at jeg bestille fra ProShop og Dustin (er jo fri frakt hos Dustin på kjøp over 3000). 

Endret av krist2
Lenke til kommentar

Da har jeg snakket med fadern (som jo er morfaren til min nevø), og får han til å støtte litt slik at han kommer opp i et budsjett på ca 10000,-.

Dette er listen nå; ren kopi av The Corporal, men lagt til ekstra ting som han behøver:

http://www.prisjakt.no/list.php?l=309014&view=m

byttet ut samsung 850 med 750 da dette er på lager hos proshop, og koster noe mindre. Skal være mer en godt nok for min nevøs bruk, noen god grunn til å ikke gjøre det?

Tenker også å bytte ut skjermkortet som er anbefalt (480 Nitro) med dette  XFX 470 Triple X   http://www.prisjakt.no/product.php?p=3822563        Blir 350,- mindre, og ikke så stor ytelsesforskjell.

Så tenker jeg heller å legge de 350,- i en litt vassere strømforsyning. Noen gode forslag på PSU i  750-800 kr klassen?

På forhånd takk :)

Edit:

ser også at jeg kan spare en 550,- på å velge en 2TB SSHD, men har aldri selv hatt erfaring med disse. Hvordan blir det i forhold til å ha dedikert SSD + HDD? Kan det være verdt besparelsen?

Siden du uansett tenker å handle på ProShop så virker denne PSUen å være et godt kjøp:

Chieftec A-90 Series GDP-550C

Han klarer ikke å merke forskjell på 750 og 850  :)

Endret av PatosB300
Lenke til kommentar

Takker for nye innspill, skal finpusse litt.

Har sjekket litt angående den PSUen du anbefalte PatosB300, og ser jo bra ut. Og prisen er jo god, er jo ikke lenge siden den kostet 850kr hvis man sjekker prisjakt.no. Takk link til den! :)

Edit:

da har lista blitt sånn, går for den PSUen som PatosB300 linket til, går ned til Samsung 750, og velger da å oppgradere til 480 Nitro+.

Må bare nok en gang takke for alle innspill, virkelig flott :)

Endret av krist2
Lenke til kommentar

Ett spm til, vurderer å gå for 2666 ram, men dette hovedkortet støtter vel ikke det?

Ser på en del tester, bla en test av digitalfoundry med ett i3 6100 og 2133 kontra 2666 der det delvis var ganske stor forksjell

i antall FPS

Lenke til kommentar

Da fikk jeg bestilt meg delen i går kveld, og ser i dag at de samme delene har blitt ca 1000,- dyrere i dag! så bra jeg bestilte i går.

Var minnet og strømforsyningen som virkelig gikk opp i pris hos proshop.

http://www.prisjakt.no/list.php?l=309014&view=o

Jeg så nå at det står "uten vifte" i overskriften for PSUen

https://www.proshop.no/Stroemforsyning/Chieftec-A-90-Series-GDP-550C-Stroemforsyning-550-Watt-0-Uten-vifte-80-Plus-/2473437?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

håper ikke det er derfor den var så billig. Sto ikke i spesifikasjoner at den var uten, og står fortsatt i overskriften at den er uten vifte?

Endret av krist2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...