Gjest Bruker-384684 Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 er det vanskelig å få 6 er i norsk på vgs? Lenke til kommentar
L/\R~ Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 (endret) Spørs vel på holdninga di Endret 30. september 2016 av L/\R~ Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 Det er nok det vanskeligste faget å få seks i, ja. Jeg har hatt flere norsklærere som av prinsipp nærmest aldri gir seksere. På eksamen er det omtrent 1-2% som oppnår karakteren 6, og 10% oppnår 5. 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 Definer vanskelig. De jeg har sett få 6'er har ikke hatt store vansker, alle andre har nok ikke satset på en 6'er. "Supernerd" = 6. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 Det er nok det vanskeligste faget å få seks i, ja. Jeg har hatt flere norsklærere som av prinsipp nærmest aldri gir seksere. På eksamen er det omtrent 1-2% som oppnår karakteren 6, og 10% oppnår 5. Jeg er enig med deg og gir deg ett plusspoeng. Lenke til kommentar
The Redmen Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 Å få en 6'er i norsk er ikke enkelt. Vanskeligere enn å få det i fag som religion og historie f.eks. hvor du kan lese og pugge deg ihjel. Det er ikke "bare bare" å lese seg frem til en 6'er i norsk. Men les masse, lær deg gode skriveteknikker, skriv masse tekster og bli flink til å bruke et variert ordforråd. Ellers så er det lurt å lese seg opp på hvordan man tolker og analyserer tekster, å skriv mange analyser og tolkninger selv. Men norsk er som alt annet, jobber man nok så går det. Lenke til kommentar
mariellol Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 Jeg synes det var fryktelig vanskelig. 2. klasse fikk jeg 5, men den læreren var kjempebra og savnet han gjennom hele vg3. Norsk var det verste faget mitt i vg3. Jeg følte at uansett hva jeg gjorde, var det ikke bra nok. Vi var flere i klassen om det, og tviler på det var mange som fikk toppkarakter i standpunkt... Tydeligvis meget strenge krav siste året Lenke til kommentar
RevealeR Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 (endret) Å få 6 i norsk er svært vanskelig, da norsklærere bedømmer deg subjektivt. Hva de tenker om deg etc. vil dessverre ha en innvirkning på vurderingen. De vil imidlertid påstå at de er objektive, men dessverre vil alle kvalitative fag ha innslag av subjektivitet. I prinsippet skal det være en forskjell på karakteren 5 og 6 i norsk skriftlig, men i realiteten representerer karakterene det samme. Er du en femmerelev, og vil opp til seks? Mitt soleklare tips er da å ta til deg ALT norsklæreren spytter ut av munnen sin, og omfavne det med all energi du har. Sier vedkommende at han ikke likte temaet? Finn ut hva slags tema han liker, og sikt deg inn på tekster om dette temaet. Lykke til! Endret 30. september 2016 av Manager 4 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 5 og 6 er ikke det samme, på langt nær. Du kjenner igjen en sekserbesvarelse på god avstand, den er merkbart bedre enn alt annet.Jeg endte opp med 2 5'ere da jeg tok eksamen i BM og NN for ca ti år siden, og var svært godt fornøyd med det. En i klassen sopet inn en 6'er på en av dem, og vi merket godt ellers at hun var et knepp foran alle oss andre i norsk.Lærere gir stort sett så godt karakter de mener det er belegg for å gi (hvertfall om det er deres egne elever...), så noen tanker om trynefaktorkonspirasjon er det bare å legge fra seg med en gang. Som over vil jeg dog anbefale å unngå å skrive noe du vet er imot lærerens overbevisning - ikke angrip velferdsstaten som konsept om læreren din er SV'er, for eksempel. Du kan ikke smiske deg til en god karakter, men om retter ikke ser argumentasjonen din og poengene for det de er verdt kan det nok koste deg en karakter om du ligger på vippen. 1 Lenke til kommentar
Hardrocktarzan Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 For å få seks i norsk må du skrive mye og ofte. Du må være unik og nyskapende og da nytter det ikke å kopiere av noen andre. Det er det som gjør norsk til den vanskligste 6eren. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 Om jeg ikke tar helt feil gir dette et innblikk i vurderingskriteriene: http://www.udir.no/laring-og-trivsel/vurdering/sluttvurdering/norsk-kjenneteikn-pa-maloppnaing eller http://www.udir.no/globalassets/upload/vurdering/kjennetegn/norsk_kjennetegn_bm.pdf For standpunkt må du definitivt høre på hva din lærer foretrekker å se i besvarelsene, og rette deg etter det, meningsløst som det enn høres ut. Det er stor forskjell på hvordan norsklærere vektlegger ulike elementer, så du må forholde deg til den læreren nettopp du har. Forhåpentligvis får du grundige tilbakemeldinger gjennom skoleåret. Jeg hadde f.eks. en lærer som la stor vekt på tekstoppbygning, flyt osv. Eksamen er litt lotto fordi du kan være heldig eller uheldig med sjanger (får du noe som passer deg godt?) og med sensor. Men er du en sekserelev til standpunkt burde du klare å safe inn til en femmer iallfall, ellers kan man lure på om du fortjener standpunktkarakteren din. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå