Gå til innhold

Feil i u.tegnet skademelding - juridisk?

JohnDough

Anbefalte innlegg

Min kone var ute for et trafikalt uhell, der hun ble påkjørt og fikk en liten skade på bilen. Det ble ikke utfylt skademelding da hendelsen skjedde, men føreren som voldte skaden fylte ut en skademelding og kom innom for å få den undertegnet. Og denne skademeldingen gav et galt bilde av hendelsen og hvem som hadde skyld i forløpet.

Hvordan stiller det seg juridisk når skademeldingen er undertegnet av begge parter dagen etter, mens den ene parten umiddelbart etterpå oppdager og gjør oppmerksom på at dette ikke er riktig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Man har da et problem, siden begge parter har signert på det som er fylt ut. Jeg ville umiddelbart fylt ut en ny skademelding og beskrevet hendelsesforløpet sett fra min side, og ettersendt til mitt forsikringsselskap sammen med en forklaring. Forventningen til at denne ville bli tatt hensyn til ville likevel vært lav, med mindre man har vitner som kan underbygge ens egen versjon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Forklaringen til skademelding signeres ikke i fellesskap, men av hver enkelt uavhengig av motpart.

Regner med at det her er snakk om del 1, som skal signeres av begge parter.

Lenke til kommentar

Skademeldingen er ment å være et saksdokument for forsikringsselskapenes saksbehandling. Underskriftene tjener som en bekreftelse på at de som skriver under innestår for at det de skriver under på representerer det som faktisk skjedde.

Det som vanligvis skjer når man oppdager at man har skrevet under på noe som er feil er at man sender inn et supplerende skriv hvor man redegjør for hva som er feil, og hva som etter ens oppfatning er riktig. Forsikringsselskapet må så ta stilling til hva som faktisk har skjedd ut fra alle tilgjengelige opplysninger, etter en vanlig helhetlig bevisvurdering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...