*BTS* Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 Hei! Jeg lurer på hvorfor Kant mener at moralske prinsipper må være kategoriske? Hvorfor ikke hypotetiske? Lenke til kommentar
Drømmeren Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 Jeg har nettop hatt forelesning om det selv, og har ikke satt meg spesielt inn i det, så aner ikke om dette er relevant, om det har sammenheng eller om du blir noe klokere av det, men her er mine notater fra forelesningen:Kategoriske imperativer Plikter med ubetinget gyldighet: "du skal (ikke) X" Uavhengig av erfaringskunnskap Ordentlig moral - plikter med ubetinget vilje, ingen betingelser for å gjøre X Du skal ikke lyge Kants kategoriske imperativ To formuleringerHumnitetsprinsippet: «Handle slik at du bruker menneskeheten både i din egen person og i enhver annen eprson samtidig som formål, og ikke bare som middel" «Universaliseringsprinsippet»: Handle bare etter den regelen gjennom hvilken du samtidig kan ville at den skal bli en allmenn lov" Skal ha samme utfall Er universalitetsformuleringen identisk med den gylne regel? «Handle bare etter den maksime gjennom hvilken du samtidig kan ville at den skal vli en allmenn lov" «Gjør mot andre som vil at de skal gjøre mot deg» Etter den gylne regel: Vil du at andre skal stjele fra deg, kan du stjele fra de Gir hypotetiske imperativ: Hvis du vil at andre skal lage kake til deg, så lag kake til dem Ette Kant: Det er urasjonelt å tenke at å stjele er greit fordi dersom alle skal stjele blir det jo kaos Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå