torest Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 Unik tråler utnytter hele fisken.Hvert år går 340.000 tonn hvitfisk-rester fløyten. Her skylles ikke lenger avfallet over bord Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 "Ifølge en Sintef-rapport fra 2014, er det 340.000 tonn restråstoff fra hvitfisk som går til spille hvert år." Jeg reagerer litt på at slo og fiskeavfall som kastes på sjøen går til spille. Jeg fisker en del selv og lager file om bord før fisken lastes i bilen. 2/3 av fisken går med andre ord tilbake til havet, men dette blir mat for småfisk og krabbe, som igjen er mat for den fisken jeg fisker. Det blir som å gjødsle havet, og da er det ikke rett å si at 2/3 går til spille. 5 Lenke til kommentar
Arnt Solheim Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 Denne båten fisket i 7 år på New Zealand fra den var ny, og det ble aldri kastet hverken fisk eller avfall overbord fra dag 1. Alt avskjer ble presset og man laget Minz, restrerende avfall ble det laget Fiskemel av. Det er jo noe alle fabrikktrålere alltid har gjort. Så denne raporten gir direkte feilaktige opplysninger om de faktiske forhold på Trålere av denne størrelsen. Det at man tar vare på avfallet på store båter er ikke noe nytt, men det er selvsagt vel og bra at man lager et bedre produkt av avfallet. Hadde dette anlegget derimot vært kompakt nok til å bli montert i en Tråler som er for liten til å innstallere fiskemelfabrikk, kunne man jo ha sagt at det var en liten revolusjon. Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 "det som tidligere ble skylt over bord som fiskeavfall." Galskap! Mens vi importerer fiskefor til oppdrettsfisk? ( Eller katte-for.) 1 Lenke til kommentar
Willie von Busche Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 "Ifølge en Sintef-rapport fra 2014, er det 340.000 tonn restråstoff fra hvitfisk som går til spille hvert år." Jeg reagerer litt på at slo og fiskeavfall som kastes på sjøen går til spille. Jeg fisker en del selv og lager file om bord før fisken lastes i bilen. 2/3 av fisken går med andre ord tilbake til havet, men dette blir mat for småfisk og krabbe, som igjen er mat for den fisken jeg fisker. Det blir som å gjødsle havet, og da er det ikke rett å si at 2/3 går til spille. Det har du helt rett i. Reagerte på det samme selv. Lenke til kommentar
Bob2 Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 Kan du si litt mer om dette? Når du kaster fiskeslo i sjøen, hvor mye blir virkelig til mat for annen fisk, og hvor mye råtner og blir blant annet til metangass som bobler opp og er en veldig mye kraftigere drivhusgass enn CO2? Hvor mange fisker er det som spiser krabbe? Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 Kan du si litt mer om dette? Når du kaster fiskeslo i sjøen, hvor mye blir virkelig til mat for annen fisk, og hvor mye råtner og blir blant annet til metangass som bobler opp og er en veldig mye kraftigere drivhusgass enn CO2? Hvor mange fisker er det som spiser krabbe? Folk langs kysten har til alle tider kastet fiskesloet i sjøen, og kommer du tilbake noen dager etterpå er det borte. Fiskeslo er mat for sjøfugler, fisk, krabbe, sjøstjerner og andre organismer som lever i sjøen. Metangass er et problem under fiskemerder, dersom disse blir liggende på samme sted i lang tid og plasseringen er på et grunt sted med lite strøm. Steinbiten har krabbe på menyen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå