Gå til innhold

– Minijacken er på vei bort for godt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Apples er et møkkaselskap som leverer gråstein forkledd som gull. Dumme brukere som ikke vet bedre og ikke har peiling på hvordan et bra produkt bør eller kan fungerer kjøper dritten.

Apple, verdens beste markedsføringsfirma og et middelmådig elektronikk og programvarefirma.

Endret av zeebra
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Apples er et møkkaselskap som leverer gråstein forkledd i gull. Dumme brukere som ikke vet bedre og ikke har peiling på hvordan et bra produkt bør eller kan fungerer kjøper dritten.

Apple, verdens beste markedsføringsfirma og et middelmådig elektronikk og programvarefirma.

Jaja, det finnes fanboys og religiøse på begge sider, og dette innlegget går uten tvil under betegnelsen "religiøst"...

• Liker 3
Lenke til kommentar

Du mener jeg bruker Android da? Det gjør jeg heller ikke. Android er også lavkvalitets OS, og produktene lider under samme basis feildesign som Iphone, både i form av OS/GUI, men også dårlig hardwaredesign.

Idioter som bruker digitale skjermer og produkter i portrettmodus hele gjengen og har latt seg påvirke av tanken om at et GUI skal bestå av en skjerm full av ikoner som åpner et program og at det er stort sett hele den nødvendige funksjonen i et OS.

Lavkvalitets skrap som skaper en ny generasjon "heroinavhengige". Det man bedriver på slike produkter er jo stort sett bare fjas og tull alikevel.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Du mener jeg bruker Android da? Det gjør jeg heller ikke. Android er også lavkvalitets OS, og produktene lider under samme basis feildesign som Iphone, både i form av OS/GUI, men også dårlig hardwaredesign.

Idioter som bruker digitale skjermer og produkter i portrettmodus hele gjengen og har latt seg påvirke av tanken om at et GUI skal bestå av en skjerm full av ikoner som åpner et program og at det er stort sett hele den nødvendige funksjonen i et OS.

Lavkvalitets skrap som skaper en ny generasjon "heroinavhengige". Det man bedriver på slike produkter er jo stort sett bare fjas og tull alikevel.

Hvor har jeg skrevet "Android" her? Og hva bruker du, siden du omtaler de som bruker smarttelefoner i sin nåværende form som idioter?

Lenke til kommentar

Smart telefoner er et dårlige produkt. Vi burde heller hatt små datamaskiner i mobilt format med telefonfunksjoner. Smart telefoner er ikke mer enn glorifiserte Nokia Symbian produkter på 1998 nivå.

Hovedfunksjonene til "smart telefoner" er å spise hjernen til folk.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Minijack og firewire er ikke helt sammenliknbart synes jeg. Greia med minijacken er at kabelen stort sett alltid er i veien, du ender gjerne med å rive telefonen i bordet, slite over kabelen eller brekke av pluggen så den sitter fast i mobilen... Trådløst vil bli helt Konge!

Eneste ulempen jeg kan se er at akkurat nuh, når vi er midt i 'skiftet', så er ikke utvalget av trødløse hodetelefoner/propper allverden. De som er rimelige er ikke særlig bra(eller billige!) og de som er bra er dyre..

Lenke til kommentar

Lyd er et analogt signal, det vil aldri bli erstattet av en ny standard.

Det eneste som vil kunne konkurrere med 3,5mm minijack er 2mm minijack eller lignende, en mindre formfaktor på tilsvarende plugg.

At Apple fjerner pluggen handler kun om å tjene mer penger, alternativet er at de har tatt forenkling av designet for langt.

Endret av IntelAmdAti
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Trådløst vil bli helt Konge!

Eneste ulempen jeg kan se er at akkurat nuh, ...

Øreplugger har jeg alltid med meg, skal de måtte lades betyr det bare at jeg glemmer å ta dem med. Uaktuelt. Jeg vil ikke eie flere ting (enn mobilen) som må lades (el. batteribytte) oftere enn en gang hvert 5'te år.
Lenke til kommentar

At Apple fjerner pluggen handler kun om å tjene mer penger

Dette stemmer ikke ifølge menigheten, det er visst bare fordeler med dette.

Fordelen for Apple er noe som kalles planned obsolescence, det er ingen fordeler for forbruker.

Telefonen har en DAC til høytalerene uansett, Apple kunne behold jack i tillegg til digital lyd i lightning-porten.

Men Apple vil ikke dele plugg eller kontakt med andre enheter, aller helst vil Apple ha proprietære SD-kort / sim-kort som kun passer i Apple-telefoner.

Lenke til kommentar

Er jo genialt å tvinge forbrukerne over på trådløse hodetelefoner eller øreplugger. Batteriene vil ikke vare evig og dermed har de fått seg en fast inntekt på forbrukere som må kjøpe nye hodetelefoner annenhvert år, eller enda oftere hvis de surrer de vekk. Vanlige hodetelefoner av litt kvalitet har jo en levetid på flere tiår. Det er jo rent tap.

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at Apple klarer å tvinge bort minijacken. Det kommer til å gå samme veien som med Firewire. Til slutt må de bite i det sure eplet og innse at folk vil ha minijack. Uten en overpriset og upraktisk adapter.

Det Apple egentlig sier er at alle som eier gammelt utstyr med minijack må kaste det, og at det er verdiløst og må erstattes med dyrere varianter som ikke er like gode, at du "MÅ" akseptere masse radiosignaler rundt hodet (blutooth) og headset som er begrenset av batteritid.

Om de skal mase om USB-C er jo Apple et av selskapene som er årsaken til at USB hosting ikke er en vanlig funksjon på mobiler, noe det burde kunne vært for lenge siden. Selv synes jeg ikke USB-C virker som det vil sitte godt nok til headsetbruk og at man eventuelt risikerer å ødeleggeUSB-C pluggen fordi man må bruke headset på USB-C.

Lenke til kommentar

Minijack og firewire er ikke helt sammenliknbart synes jeg. Greia med minijacken er at kabelen stort sett alltid er i veien, du ender gjerne med å rive telefonen i bordet, slite over kabelen eller brekke av pluggen så den sitter fast i mobilen... Trådløst vil bli helt Konge!

Eneste ulempen jeg kan se er at akkurat nuh, når vi er midt i 'skiftet', så er ikke utvalget av trødløse hodetelefoner/propper allverden. De som er rimelige er ikke særlig bra(eller billige!) og de som er bra er dyre..

Trådløst forutsetter at du aksepterer (enda mer) radiosignaler som svirrer rundt hodet ditt, bare for å ha en funksjon du ellers også kan ha med kabel og minijack. Dessuten begrenser trådløst brukstiden for headset fordi det er avhengig av batterier. Med normalt minijack headset kan du lytte til musikk i 1000vis av timer uten avbrekk om du vil. Helt ubegrenset. Dessuten bruker du heller ikke av telefonens batteri, fordi du må ha på bluetooth på telefonen for å koble til headset.

Lenke til kommentar

Er jo genialt å tvinge forbrukerne over på trådløse hodetelefoner eller øreplugger. Batteriene vil ikke vare evig og dermed har de fått seg en fast inntekt på forbrukere som må kjøpe nye hodetelefoner annenhvert år, eller enda oftere hvis de surrer de vekk. Vanlige hodetelefoner av litt kvalitet har jo en levetid på flere tiår. Det er jo rent tap.

Jeg kjøpte et konge headset med minijack for rundt 5 år siden. Fantastisk lyd, fantastisk ergonomisk utforming (komfortabelt). Og det kostet kun 50 Euro.

Det de selger idag er dritt som sitter utenpå ørene, er ukomfortable å ha på, lyden er sikkert bra, men headetene er avhengig av batteri, og tilsvarende kalitet for trådløse headset som jeg kjøpte for 50 euro med minijack koster rundt 250 euro.

Så ja, det kan hende du har rett, at de kun forsøker å skape et nytt unødvendig marked og frata forbrukerne kvaliteten de er vant til og til greie priser. Og, så skal du jo heller ikke glemme at Apple kjøpte beats. Så de har nok noen særinteresser.

Beats ville jeg ikke hatt om jeg fikk betalt for å ha det engang.

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at Apple klarer å tvinge bort minijacken. Det kommer til å gå samme veien som med Firewire. Til slutt må de bite i det sure eplet og innse at folk vil ha minijack. Uten en overpriset og upraktisk adapter.

Det Apple egentlig sier er at alle som eier gammelt utstyr med minijack må kaste det, og at det er verdiløst og må erstattes med dyrere varianter som ikke er like gode, at du "MÅ" akseptere masse radiosignaler rundt hodet (blutooth) og headset som er begrenset av batteritid.

Om de skal mase om USB-C er jo Apple et av selskapene som er årsaken til at USB hosting ikke er en vanlig funksjon på mobiler, noe det burde kunne vært for lenge siden. Selv synes jeg ikke USB-C virker som det vil sitte godt nok til headsetbruk og at man eventuelt risikerer å ødeleggeUSB-C pluggen fordi man må bruke headset på USB-C.

Jeg har brukt usb-c på mobilen i over et år.

Kontakten sitter så godt fast at du kan løfte telefonen etter ledningen. Har aldri hatt problem med dårlig/løs kontakt.

Samboeren som bruker micro-usb opplever jevnlig at pluggene slites ut og må kjøpe nye ledninger.

Jeg ser ikke nødvendigheten med å fase ut 3,5mm jacken, det er ikke kommet noe bedre enda men markedssituasjonen gjør at f.eks. Apple kan tvinge forbrukere over på et (for de) mer lønnsomt alternativ. Slik er det når folk skal ha iPhone samme hva og Apple har monopol :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...