Redaksjonen. Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 Planlagt i oppgradert F-35.Skal revolusjonere jetmotoren med den tredje luftstrømmen Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 Jeg vil anta en tredje lufstrøm også legger til rette for lavere støynivå (når andre faktorer holdes noenlunde likt) AtW 2 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 Variable bypass... for en nyhet! Lenke til kommentar
Sverre K. Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 Jeg vil anta en tredje lufstrøm også legger til rette for lavere støynivå (når andre faktorer holdes noenlunde likt) AtW Da turbofan-motorene (turbinvifte på norsk) med høyt bypassforhold ble introdusert medførte det ganske stor reduksjon av støyen fordi luften som går utenpå kjernen demper støyen veldig effektivt. Dette vil jo også de nye motorene nyte godt av når de kjøres i "high bypass ratio". 1 Lenke til kommentar
WTEKNIKK2 Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 Jeg vil anta en tredje lufstrøm også legger til rette for lavere støynivå (når andre faktorer holdes noenlunde likt) AtW Ja, i teorien så vil nok støynivået kunne reduseres ved enkelte turtall. Jeg tror at denne motoren sikkert vil bli tilgjengelig for F-35 Block 6/7. Det som er verd å nevne, er at dagens motor i F-35 "bråker" mindre ved +2000 fots høyde, sammenlignet med en F-16. Det er bare ved "fullt pådrag" når flyet tar av at det kan støye litt mer. Block 6 kan være klar rundt 2025-2027. Det kan vel ta litt tid, før en oppgraderer "Norske" F-35. Den motoren de blir levert med vil nok bli kjørt en del, før noen vil tenke på å bytte den ut. Det er nok litt avhengig av hvilken regjering en har om 10+år. Vil en satse, så kanskje noen av våre F-35 vil bli oppgradert og få lenger rekkevidde osv osv. Med vår geografi, så er det vel en fordel med fly som kan fly langt. Det er vel også en ny passiv sensor i Block 6. Den vil forbedre evnen til å oppdage og følge en fiendtlig marine enheter til havs på avstand. Det er vel noe for oss kanskje ? Er vel noe elektronikk oppgraderinger også muligens, men mye slikt er vel ikke helt offentlig og noe er vel usikkert med tanke på ny teknologi og slikt. PS: Hvis en generelt tenker støy i en bolig, så er fibergips plater ikke så dumt. 1 plate demper omtrent det samme som 2 vanlige gips plater. 3 lags vindu med plast film for lyd demping finnes jo også. De demper veldig godt. 1 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 Jeg vil anta en tredje lufstrøm også legger til rette for lavere støynivå (når andre faktorer holdes noenlunde likt) AtW Da turbofan-motorene (turbinvifte på norsk) med høyt bypassforhold ble introdusert medførte det ganske stor reduksjon av støyen fordi luften som går utenpå kjernen demper støyen veldig effektivt. Dette vil jo også de nye motorene nyte godt av når de kjøres i "high bypass ratio". Lite relevant, siden det absolutt siste ingeniørene bryr seg om er hvor mye flyet støyer. Dette er jo jagerfly, ikke noe rutefly for sivilister. Og mesteparten av støyen kommer ved maks ytelse (reheat/afterburner) ved avgang. Der må motoren yte maksimalt, og med så tungt fly som F-35 så kommer den til å kjøre på full pupp ved avgang. Noe som helst "tørr" bypass-ytelse blir relevant i masjhøyden, for å fly langt. Lenke til kommentar
bbolsoy Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 Og mesteparten av støyen kommer ved maks ytelse (reheat/afterburner) ved avgang. Der må motoren yte maksimalt, og med så tungt fly som F-35 så kommer den til å kjøre på full pupp ved avgang. En sannhet med modifikasjoner. I forhold til f.eks. F-16 har F-35 en såpass kraftig motor og lite luftmotstand med innvendige våpen og drivstoff at den ofte ikke trenger å bruke AB under avgang på et jevnt tokt. Avgangsprofilene er noe man planlegger nøye når en skal ta hensyn til støy i vanlige operasjoner. Lenke til kommentar
WTEKNIKK2 Skrevet 8. oktober 2016 Del Skrevet 8. oktober 2016 Jeg vil anta en tredje lufstrøm også legger til rette for lavere støynivå (når andre faktorer holdes noenlunde likt) AtW Da turbofan-motorene (turbinvifte på norsk) med høyt bypassforhold ble introdusert medførte det ganske stor reduksjon av støyen fordi luften som går utenpå kjernen demper støyen veldig effektivt. Dette vil jo også de nye motorene nyte godt av når de kjøres i "high bypass ratio". Lite relevant, siden det absolutt siste ingeniørene bryr seg om er hvor mye flyet støyer. Dette er jo jagerfly, ikke noe rutefly for sivilister. Og mesteparten av støyen kommer ved maks ytelse (reheat/afterburner) ved avgang. Der må motoren yte maksimalt, og med så tungt fly som F-35 så kommer den til å kjøre på full pupp ved avgang. Noe som helst "tørr" bypass-ytelse blir relevant i masjhøyden, for å fly langt. Det tviler jeg litt på. Hvis du leser litt på hva som defineres som stealth, så er det å redusere signaturen med tanke på alle aspekter. Ikke bare radar. Lyd, eller støy er også en faktor som det da jobbes med å redusere. En ønsker gjerne å kunne fly inn så støy svakt som mulig, slik at risikoen for å kunne bli oppdaget er minimal. Det er klart, det er forskjell på støy fra bakken, når flyet flyr i 30 000 fots høyde, og når det tar av fra en rullebane. Da betyr nok maksimal effekt mer. Du kan jo lese litt om utviklingen av "stealth" helikoptre. Der ble det brukt veldig mye tid på å redusere lydnivået, men et helikopter beveger seg jo også rimelig mye nærmere bakken.... Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 24. januar 2018 Del Skrevet 24. januar 2018 "Det vil gi militære fly med minst like mye hastighet som i dag, men som gulper i seg langt mindre drivstoff og dermed får større rekkevidde." Vi får ikke i pose og sekk. En ren turbojet yter alltid best, med høyst drivstofforbruk av disse to. Jo mere bypassluft man lar passere turbokjernen, jo høyere virkningsgrad, men man ofrer maksytelse. Bare sammenlign fly fra 50 tallet med i dag. I dag har militærfly typisk low-bypass turbofan, mens 50tallsfly typisk hadde ren turbojet. Det ville være tøft for et jagerfly selv i dag, å stille opp med i sprint mot en 50tallsjager a-la F-104 starfighter. Og vi kan nesten ikke la være å snakke om turbojet + ramjet, som alternativ til turbojet + bypassfan, når vi snakker om ytelse vs økonomi. turbojet + ramjet er motorkonfigurasjonen som drev Lockheed A12 Oxcart, verdens raskeste jetfly noensinne, og det sier velt alt som trengs å sies. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå