Gå til innhold

Slørtåken (mosaikk, 12 timer eksponering)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

12 timer og 38 minutter høres jo i utgangspunktet mye ut.

Men vet jo at Morten Krogvold lot sin Hasseblad gå gjennom hele natten og fikk med seg den skiftende himmelen mens han selv sov i telt borti Irland.

Denne type bilder har jeg jo ingen peiling på så når jeg tenker kanskje et ekstra klikk på skarphet her så er jeg kanskje på jordet - t.o.m. feil jorde for ikke å si feil univers.

Roar

• Liker 1
Lenke til kommentar

12 timer er ganske mye ja. Det er vel det lengste jeg har hatt på ett enkelt motiv så langt faktisk. Men det viser seg jo at det gir resultater, så jeg angrer ikke. :)

Dog blir "total eksponering" her litt annerledes enn en enkelt vanlig lang eksponering slik man ofte er vant til.

Det er dessverre ikke slik at jeg kan begynne en eksponering og komme tilbake flere timer etterpå for å stoppe den og få et brukbart bilde. Lys-forurensning (som begrenser maks eksponeringstid),  tracking-problemer, fly, satellitter, skyer, månen, biler som kjører forbi osv osv. ville ha ført til et helt ubrukelig bilde. 

Her er det benyttet totalt 279 eksponeringer på forskjellige brennvidde, på forskjellige deler av motivet, og med forskjellige spesialfilter (tildelt hver sin farge-kanal). Har gått med flere netter i løpet av noen måneder på å samle all nødvendig data.

Deler av bakgrunnen er derfor en del mer uklar, spesielt ytterst, da dette er tatt i en lavere oppløsning og har mindre data.

Forsøkte en lett oppskarping, men følte det så bedre ut uten med unntak av i en lav-oppløst versjon.. 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...