Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

SmartDok, føring av overtidstimer. 40% eller 80%?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har jobbet i et par uker i en ny bedrift. Fikk ikke innlogging til SmartDok før idag, så har ikke registrert timene mine.

Men det jeg stusser på er om jeg skal ha 40% overtid eller 80% overtid.

Er noen dager hvor jeg har jobbet fra 0700 til 2000. Andre dager har jeg jobbet til så sent som klokken 2130.

Vanlig arbeidstid er 0700 til 1530.

Har over 25 timer overtid på bare 2 uker...

Som dere ser på screenshotet, så står det at man selv må føre opp om man skal ha 40% eller 80% overtid. Står ikke spesifisert noe i kontrakten min heller om når jeg har rett på 80% overtid.

Noen her inne som har peiling?

Bedriften har ikke tariffavtale.

Anonymous poster hash: 44c58...631
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Screenshot fra SmartDok: http://oi67.tinypic.com/34sgkti.jpg

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78157

Det står der: 

• Selv om du avspaserer, skal du ha overtidstillegget på minimum 40 prosent utbetalt.
  • Sjekk om din arbeidskontrakt eller eventuelle tariffavtale gir deg bedre vilkår ved overtid.

Så om det er Tariffavtalene som skal til for at du skal ha 80% så skal du føre opp 40% siden bedriften ikke har noen tariffavtale

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Først av alt: 25 timer overtid i løpet av to uker er ulovlig.

Når det gjelder overtidsgodtgjørelse, så må du forhøre deg med arbeidsgiver. Etter aml. skal du ha minimum 40 % tillegg for overtid, men merk at en del arbeidsgivere stiller strenge krav til at leder skal ha pålagt deg å jobbe overtid for at det skal utbetales tillegg. Dette kan riktig nok være i gråsonen av hva som er lovlig, avhengig av hvordan det praktiseres.

Lenke til kommentar

Når det gjelder overtidsgodtgjørelse, så må du forhøre deg med arbeidsgiver. Etter aml. skal du ha minimum 40 % tillegg for overtid, men merk at en del arbeidsgivere stiller strenge krav til at leder skal ha pålagt deg å jobbe overtid for at det skal utbetales tillegg. Dette kan riktig nok være i gråsonen av hva som er lovlig, avhengig av hvordan det praktiseres.

hva om han ikke jobber mer overtid de neste 2 ukene ? Det er jo lov og jobbe 25 timer overtid i løpet av 4 sammenhengende uker. Og han er heller ikke over grensen på 20 timer i løpet av 7 dager.

25 timer på 2 uker tilsvarer jo bare 2,5 time ekstra per dag om han har vanlig 5 dagers uke.

Lenke til kommentar

hva om han ikke jobber mer overtid de neste 2 ukene ? Det er jo lov og jobbe 25 timer overtid i løpet av 4 sammenhengende uker. Og han er heller ikke over grensen på 20 timer i løpet av 7 dager.

25 timer på 2 uker tilsvarer jo bare 2,5 time ekstra per dag om han har vanlig 5 dagers uke.

I henhold til aml. § 10-6 (4) må overtidsarbeidet ikke overstige ti timer i løpet av syv dager.

Lenke til kommentar

TS her.

Vet fortsatt ikke når jeg skal føre 40% og når jeg skal føre 80%.

Min formann har sagt at det står i "rødboka" at man skal ha 80% etter klokken 18.00 og på lørdager, men jeg finner ingen steder hvor dette faktisk står. Har derimot sett at man kan kreve 80%/100% etter klokken 20.00.

Ser så mye forskjellig på nettet. Noen steder står det at selv om man har 40 timers uke, så får man ikke betalt overtid før man har passert 9 timer per dag..

Som sagt har ikke bedriften tariffavtale. Noen som faktisk har peiling her inne?

Lenke til kommentar
Min formann har sagt at det står i "rødboka" at man skal ha 80% etter klokken 18.00 og på lørdager, men jeg finner ingen steder hvor dette faktisk står. Har derimot sett at man kan kreve 80%/100% etter klokken 20.00.

Ser så mye forskjellig på nettet. Noen steder står det at selv om man har 40 timers uke, så får man ikke betalt overtid før man har passert 9 timer per dag..

Som sagt har ikke bedriften tariffavtale. Noen som faktisk har peiling her inne?

At man ikke har rett på overtid før man faktisk har passert enten 9 timer/dag eller 40 timer/uke, er korrekt, selv om 9x5 blir 45, og 9x6 (fem dagers arbeidsuke og lørdagsfri er faktisk ikke lovfestet...) blir 54 timer. Jobber du f.eks. 9 timer på 4 dager (=36), så kan du enten jobbe 4 timer (totalt 40, og innenfor ukesgrensa) den femte dagen, og avspasere resten (uten overtidstillegg) eller jobbe 9 timer med 5 timer 40% overtidstillegg, eller hva som helst innimellom der, eller forsåvidt inntil 13 timer (som er maksimal tillatt samlet arbeidstid pr dag, inkludert overtid) med 9 timer overtid. Avhengig av behovet for arbeidskraft og overtid, og i samråd med sjefen, altså.

Jobber du mer enn 9 timer en enkelt dag, så skal du ha overtidstillegg for den tiden, uansett om du ikke overstiger ukentlig avtalt arbeidstid. (avspasering av overtidstimer (ihht §10-6, punkt 12) er ganske/veldig vanlig, men tillegget skal fortsatt utbetales; du kan ikke avspasere 1 overtidstime med 1,4/1,5/1,8/2 vanlige arbeidstimer ved hhv 40,50,80 og 100% tillegg.)

Om nærmeste sjef sier 80% etter 18:00 og på lørdag, så ville jeg fulgt det (og kanskje fått det skriftlig fra ham..); noe mer har du i alle fall ikke krav på. Strengt tatt, etter arbeidsmiljøloven, så har du aldri (heller ikke etter 20:00) krav på mer enn 40% (se §10-6 punkt 11 under her); alt over det følger av enten tariffavtale (som du ikke har) eller arbeidsavtalen, (som ikke sier noe om mer enn 40% overtidstillegg) Hva formannen menes med "rødboka" vet jeg ikke, men det er vel enten en referanse til en tariffavtale (som ikke gjelder?) eller mest sannsynlig; et bedriftsinternt regelverk...

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62/KAPITTEL_10#§10-4

§ 10-4.Alminnelig arbeidstid

"(1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager."

§ 10-6.Overtid

(1) Arbeid utover avtalt arbeidstid må ikke gjennomføres uten at det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for det.

(2) Varer arbeidet for noen arbeidstaker ut over lovens grense for den alminnelige arbeidstid regnes det overskytende som overtidsarbeid.

(4) Overtidsarbeidet må ikke overstige ti timer i løpet av sju dager, 25 timer i fire sammenhengende uker og 200 timer innenfor en periode på 52 uker.

(5) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale, kan skriftlig avtale overtidsarbeid inntil 20 timer i løpet av sju dager, men slik at samlet overtidsarbeid ikke overstiger 50 timer i fire sammenhengende uker. Overtidsarbeidet må ikke overstige 300 timer innenfor en periode på 52 uker.

(...)

(11) For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent.

(12) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale at overtidstimer helt eller delvis skal tas ut i form av arbeidsfri på et avtalt tidspunkt.

Legg merke til forskjellen "arbeid ut over avtalt arbeidstid" i 1. ledd, og "arbeid ut over lovens grense for alminnelig arbeidstid" i 2. ledd; Det betyr at det må foreligge et "særlig og tidsavgrenset behov" for å pålegge deg å jobbe utover 7,5 timer dag/37,5 timer uke om det er det arbeidsavtalen sier, MEN du har ikke krav på overtidstillegg før du overstiger 9/40 timer. Med mindre tariff eller kontrakt sier noe annet, altså. Og som det følger av 4. ledd, så er altså 25 timer overtid på to uker ulovlig (5 timer for) mye; siden virksomheten ikke er bundet av tariffavtale, så kan ikke arbeidsgiver og tillitsvalgte avtale seg bort fra 10-timersgrensa ihht 5. ledd.

Lenke til kommentar

Sinnsykt forrvirrende hele greia.

Dette er èi uke jeg har jobbet.

Vanlig arbeidstid er 0700 - 1530 ifølge kontrakten.

Mandag: 0700 - 1615

Tirsdag: 0700 - 1930

Onsdag: 0700 - 1530

Torsdag: 0700 - 1530

Fredag: 0700 - 2130

Så hvor mye av dette skal jeg føre opp som MINIMUM 40% overtid?

I tillegg lurer jeg på om det er vanlig praksis at de ansatte selv skal føre opp om de skal ha 40% eller 80% overtid. Er ikke dette noe arbeidsgiver skal holde kontroll på utifra timeantallet man oppgir..?

Lenke til kommentar

Sinnsykt forrvirrende hele greia.

Dette er èi uke jeg har jobbet.

Vanlig arbeidstid er 0700 - 1530 ifølge kontrakten.

Mandag: 0700 - 1615  45min 40%

Tirsdag: 0700 - 1930   2,5 timer 40% 1,5 time 80%

Fredag: 0700 - 2130   2,5 timer 40% 3,5 timer 80%

Så hvor mye av dette skal jeg føre opp som MINIMUM 40% overtid?

I tillegg lurer jeg på om det er vanlig praksis at de ansatte selv skal føre opp om de skal ha 40% eller 80% overtid. Er ikke dette noe arbeidsgiver skal holde kontroll på utifra timeantallet man oppgir..?

Nei. Det er ikke forvirrende. La til overtid i rødt.

Det er ganske vanlig. Har det sånn selv.

Lenke til kommentar

Etter minste-reglene i AML (og siden verken tariff eller kontrakt sier noe annet, så er det de som gjelder, og AML sier f.eks ingenting om 80%, noensinne...), så blir det slik: (dette regnestykket forutsetter også at hele perioden er arbeidstid, altså betalt lunsj, som f.eks. ved manglende pauserom; har man hatt ubetalt lunsj (som er det vanligste; man har totalt 8 timers "arbeidsdag", men trekker fra 0,5 time lunsj og får kun betalt for 7,5) må den tiden trekkes fra...)

Mandag: 0700 - 1615  0,25timer 40% (9t 15 min totalt)

Tirsdag: 0700 - 1930   3,5 timer 40% (12,5 timer totalt)

Onsdag: 0700 - 1530 (8,5 timer totalt, ingen overtid)

Torsdag: 0700 - 1530 (8,5 timer totalt, ingen overtid)

Fredag: 0700 - 2130   5,5 timer 40% (14,5 timer totalt, forøvrig 1,5 timer over lovens grense for arbeid på et enkelt døgn.)

Totalt 53 timer 15min, 13,25 overtidstimer over ukesgrensa på 40 timer. Det må vel bli slik at det høyeste av summert daglig overtid og total ukentlig overtid gjelder; altså, siden 0,25+3,5+5,5 blir mindre enn 13,25, så er det 13,25 timer (og 40%...) som gjelder.

Edit: presisering; den halvtimen som er i forskjell mellom avtalt daglig arbeidstid (0700-1530=8,5 timer) og AML sin overtidsgrense på 9 timer er ikke berettiget til overtidstillegg, så lenge det ikke er avtalt i tariff- eller arbeids-avtale.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Etter minste-reglene i AML (og siden verken tariff eller kontrakt sier noe annet, så er det de som gjelder, og AML sier f.eks ingenting om 80%, noensinne...), så blir det slik: (dette regnestykket forutsetter også at hele perioden er arbeidstid, altså betalt lunsj, som f.eks. ved manglende pauserom; har man hatt ubetalt lunsj (som er det vanligste; man har totalt 8 timers "arbeidsdag", men trekker fra 0,5 time lunsj og får kun betalt for 7,5) må den tiden trekkes fra...)

Mandag: 0700 - 1615  0,25timer 40% (9t 15 min totalt)

Tirsdag: 0700 - 1930   3,5 timer 40% (12,5 timer totalt)

Onsdag: 0700 - 1530 (8,5 timer totalt, ingen overtid)

Torsdag: 0700 - 1530 (8,5 timer totalt, ingen overtid)

Fredag: 0700 - 2130   5,5 timer 40% (14,5 timer totalt, forøvrig 1,5 timer over lovens grense for arbeid på et enkelt døgn.)

Totalt 53 timer 15min, 13,25 overtidstimer over ukesgrensa på 40 timer. Det må vel bli slik at det høyeste av summert daglig overtid og total ukentlig overtid gjelder; altså, siden 0,25+3,5+5,5 blir mindre enn 13,25, så er det 13,25 timer (og 40%...) som gjelder.

Edit: presisering; den halvtimen som er i forskjell mellom avtalt daglig arbeidstid (0700-1530=8,5 timer) og AML sin overtidsgrense på 9 timer er ikke berettiget til overtidstillegg, så lenge det ikke er avtalt i tariff- eller arbeids-avtale.

Formannen hans har sagt at det står i "rødboka" at man skal ha 80% etter 1800 på hverdager og hele lørdagen. Jeg regner med at "rødboka" referer til en slags tariffbok, og siden formannen sier han skal følge den, så ville jeg gjort det.

Han skriver også at vanlig arbeidstid er 0700 - 1530, og da går jeg utifra at alt utenom det er overtid. Slik har det vært alle steder jeg har jobbet.

Vilkårene hans er bedre enn AML, og da er de som gjelder. Jeg står fast ved det jeg skrev over.

Lenke til kommentar
Formannen hans har sagt at det står i "rødboka" at man skal ha 80% etter 1800 på hverdager og hele lørdagen. Jeg regner med at "rødboka" referer til en slags tariffbok, og siden formannen sier han skal følge den, så ville jeg gjort det.

Han skriver også at vanlig arbeidstid er 0700 - 1530, og da går jeg utifra at alt utenom det er overtid. Slik har det vært alle steder jeg har jobbet.

Joda, hva som står i denne røde boka (ikke Mao's lille røde...) er absolutt av interesse, og det skulle vi hatt noe bedre enn tredjeparts-kjennskap til, det er jeg helt enig i. :) Men merk at ditt regnestykke gir kun 10,75 timer overtid (med to satser); vi kan antakelig være enige om at han skal ha minst 13,25 timer overtidstillegg; hvor mye som skal være hhv 40 og 80% er spørsmålet.

Forøvrig, om avtalt arbeidstid er 0700-1530 5 dager i uka, og det ikke er en halvtimes ubetalt lunsj inkludert i den, så resulterer det i en arbeidstid på 5x8,5=42,5 timer/uke, som er 2,5 timer over det som er tillatt å avtale som ordinær arbeidstid. Det er antakelig neppe tilfelle, og i alle fall ikke lov. (overtidsarbeid skal ikke være fast avtale..)

Ut fra det Krikkert (og jeg stoler stort sett på ham i juridiske diskusjoner...) skriver her, så er den halvtimen mellom 8,5 og 9 timer mertid/merarbeid, ikke overtid som er berettiget overtidstillegg. Men naturligvis kan arbeidsplassene dine ha gitt deg bedre vilkår enn det minimum AML krever; det trenger i og for seg ikke nevnes i tariff- eller  arbeidsavtale heller, men er det ikke avtalt noen av de stedene kan i alle fall ikke arbeidstaker kreve det.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Joda, hva som står i denne røde boka (ikke Mao's lille røde...) er absolutt av interesse, og det skulle vi hatt noe bedre enn tredjeparts-kjennskap til, det er jeg helt enig i. :) Men merk at ditt regnestykke gir kun 10,75 timer overtid (med to satser); vi kan antakelig være enige om at han skal ha minst 13,25 timer overtidstillegg; hvor mye som skal være hhv 40 og 80% er spørsmålet.

Forøvrig, om avtalt arbeidstid er 0700-1530 5 dager i uka, og det ikke er en halvtimes ubetalt lunsj inkludert i den, så resulterer det i en arbeidstid på 5x8,5=42,5 timer/uke, som er 2,5 timer over det som er tillatt å avtale som ordinær arbeidstid. Det er antakelig neppe tilfelle, og i alle fall ikke lov. (overtidsarbeid skal ikke være fast avtale..)

Ut fra det Krikkert (og jeg stoler stort sett på ham i juridiske diskusjoner...) skriver her, så er den halvtimen mellom 8,5 og 9 timer mertid/merarbeid, ikke overtid som er berettiget overtidstillegg. Men naturligvis kan arbeidsplassene dine ha gitt deg bedre vilkår enn det minimum AML krever; det trenger i og for seg ikke nevnes i tariff- eller  arbeidsavtale heller, men er det ikke avtalt noen av de stedene kan i alle fall ikke arbeidstaker kreve det.

TS her.

Jeg har ikke betalt matpause. Så selv om jeg er på jobb 8,5 timer om dagen, så får jeg bare betalt for 8 timer hver dag.

Jeg har ført opp 40% overtid på ALT etter klokken 15:30 og 80% på alt etter klokken 18:00. Hvis arbeidsgiver mener dette er feil, så får han gi meg beskjed. Blir å skylde på formannen og at det er gitt manglende informasjon rundt overtid. Er ikke verre enn at sjefen eller de som kjører ut lønn retter timelista mi hvis jeg har oppgitt noe feil. ang 40% og 80%.

Lenke til kommentar

TS her.

Jeg har ikke betalt matpause. Så selv om jeg er på jobb 8,5 timer om dagen, så får jeg bare betalt for 8 timer hver dag.

Jeg har ført opp 40% overtid på ALT etter klokken 15:30 og 80% på alt etter klokken 18:00. Hvis arbeidsgiver mener dette er feil, så får han gi meg beskjed. Blir å skylde på formannen og at det er gitt manglende informasjon rundt overtid. Er ikke verre enn at sjefen eller de som kjører ut lønn retter timelista mi hvis jeg har oppgitt noe feil. ang 40% og 80%.

Rimelig sikker på at du har gjort rett her. Så til det neste. Hva sier rødboka om diettpenger og betalte matpauser ved overtid? Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

TS igjen her..

Snakket med formannen idag. Han var tydeligvis ikke så sikker lenger når jeg tok opp temaet igjen, dermed ringte han tillitsvalgt i bedriften. På telefonen sa tillitsvalgt at man kun fikk 80% etter klokken 9 og på lørdager, ikke klokken 18:00 slik formannen først sa.

Men kan det virkelig stemme at man er nødt å jobbe helt til klokken 21:00 på kvelden før man får 80%...? Synes det er fryktelig lang tid å jobbe før man får 80%.. Frister ikke akkurat å jobbe 13-14 timer noen dager når man kun får 40% tillegg.

Har uansett nå endret alle dagene mine til 80% etter klokken 20:00 istedet for 18:00. Hvis det viser seg at det virkelig er 21:00 og utover som gjelder for 80%, så får de bare rette meg.

Inne på SmartDok er det også et felt som heter "Diett/Reise". Her kan man velge enten "Nei" eller "Diett".

Spørsmålet er da, har jeg ikke rett på diettpenger når man jobber så lange dager? Eller er diettpenger bare noe man får hvis man må reise/bo borte i forbindelse med jobben?

GLEDER meg til bedriften får tariffavtale. Fy faen for noe møkk dette er. Da blir det vanlige dager på 7,5 timer og 50% og 100%. I tillegg går jeg opp i lønn siden minstesatsene til Fellesforbundet er høyere enn de almenngjorte minstesatsene..

Lenke til kommentar

TS igjen her..

Snakket med formannen idag. Han var tydeligvis ikke så sikker lenger når jeg tok opp temaet igjen, dermed ringte han tillitsvalgt i bedriften. På telefonen sa tillitsvalgt at man kun fikk 80% etter klokken 9 og på lørdager, ikke klokken 18:00 slik formannen først sa.

Men kan det virkelig stemme at man er nødt å jobbe helt til klokken 21:00 på kvelden før man får 80%...? Synes det er fryktelig lang tid å jobbe før man får 80%.. Frister ikke akkurat å jobbe 13-14 timer noen dager når man kun får 40% tillegg.

Det er ikke unormalt at man må jobbe til kl 2100 for å få 80%/100%. Har det slik der jeg jobber også, og på lørdager har vi ikke 100% før kl. 1200.

Inne på SmartDok er det også et felt som heter "Diett/Reise". Her kan man velge enten "Nei" eller "Diett".

Spørsmålet er da, har jeg ikke rett på diettpenger når man jobber så lange dager? Eller er diettpenger bare noe man får hvis man må reise/bo borte i forbindelse med jobben?

Det er vanlig å få diett på lange dager, men hvordan det er i bedriften din bør du snakke med tillitsvalgt om, eller se i "rødboka".
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...