KristineRabben Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 Hei på min skole er det ikke lov med mobiltelefon med mindre du har avtalt det med rektoren. Er det da greit at rektor får lærerene til og ransake sekker og jakker uten tillatelse av foreldrene dine? Jeg syntes dette er helt uakseptabelt. Lenke til kommentar
Sir Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 Ja det er helt uakseptabelt. Det er kun politiet som har lov til å gjøre en slik ransaking du nevner her så vidt jeg vet, og selv da er det også av betydning hvor gammel man er. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 Antagelig ulovlig ransaking om det er dine private eiendeler. Om det er privat skole med egne underskrevne regler kan være mulig men da har de nok allikevel ikke lov til annet enn å sende deg ut av undervisningen inntil du går med på å vise innholdet dersom de mistenker at du ikke følger reglene du er underlagt. Dessverre har skolene for mange restriktive regler å forholde seg til slik at bråkmakere og urokråker får fritt spillerom. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 La meg sitere et innlegg i skrev for noen år siden: Gjennomsøk av en elevs person og eiendel uten elevens samtykke (eller elevens foresattes samtykke) er ulovlig. Dette kom frem etter at regjeringen gjennomgikk skolenes og polities narkotikaraid med hund for ett eller to år siden. Bemerk at skoleskap er skolens eiendom, og rammes derfor ikke av dette forbudet. En sekk er elevens eiendom, på lik linje som dens jakke eller bukse. Lærere har ikke politimyndighet. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 Selvfølgelig er det greit at bråkmakere og de som bryter skolens bestemmelser blir tatt. Sånne minusvarianter trenger vi ikke her i samfunnet. Lenke til kommentar
Sir Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 Dessverre har skolene for mange restriktive regler å forholde seg til slik at bråkmakere og urokråker får fritt spillerom. Det er ganske lav terskel for å bortvise noen, så det er ikke akkurat fritt spillerom. Å sjekke lommene til folk ser jeg ikke noen grunn til selv om de lager bråk. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 Selvfølgelig er det greit at bråkmakere og de som bryter skolens bestemmelser blir tatt. Sånne minusvarianter trenger vi ikke her i samfunnet. Hæ? Å ransake små barn på måfå er helt greit, men å holde igjen snikefanter på trikken er det ikke? Det var da en særdeles lemfeldig holdning til autoritet. Anonymous poster hash: a79bc...a6d 4 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 Selvfølgelig er det greit at bråkmakere og de som bryter skolens bestemmelser blir tatt. Sånne minusvarianter trenger vi ikke her i samfunnet. Hæ? Å ransake små barn på måfå er helt greit, men å holde igjen snikefanter på trikken er det ikke? Det var da en særdeles lemfeldig holdning til autoritet. På måfå? Nei, selvfølgelig ransakes bare de som lærerne har mistanke til at saboterer undervisningen ved å ha med seg telefon. Din siste setning forstår jeg ikke. Lemfeldig (=skånsom, mild, overflatisk) holdning til autoritet, hva kan det bety? Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 På måfå? Nei, selvfølgelig ransakes bare de som lærerne har mistanke til at saboterer undervisningen ved å ha med seg telefon. Din siste setning forstår jeg ikke. Lemfeldig (=skånsom, mild, overflatisk) holdning til autoritet, hva kan det bety? Dette var ikke vanskelig å forstå. Lærerne ved denne skolen viser åpenbart en lemfeldig holdning til autoriteter, det vil si staten og lovverket som de tydeligvis ikke forholder seg til. I bruker vi ordet lemfeldig om flere forhold enn de du nevner. Hva Per Egil Hegge måtte mene om det er det ingen som bryr seg om. PS. For å redusere mengden fyllerør kan en god huskeregel være ikke å benytte forumet de gangene du er stupfull. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 Dette synes jeg ikke er greit, med mindre lærer ser at mobilen legges i jakka / sekken, og elev nekter å levere den fra seg. Lenke til kommentar
Crowker Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 Dette strider mot personvernet og du burde melde fra til noen utenfor skolen. Å si at den som «ikke har noe å skjule ikke har noe å frykte», blir som å si at den som «ikke har noe å si ikke har noe å frykte» og følgelig ikke trenger ytringsfriheten. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 Mennesket har et grunnleggende behov for privatliv, respekt og eiendomsrett. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 (endret) Din siste setning forstår jeg ikke. Lemfeldig (=skånsom, mild, overflatisk) holdning til autoritet, hva kan det bety? I dette tilfellet tror jeg han brukte ordet i "overflatisk" betydningen. Altså at her blir loven om ransaking/anholdelse brukt tilfeldig og overflatisk, uten noen solide tanker bak. "Lemfeldig" brukes stadig vekk på TV/radio, og betyr alltid at noe gjøres lettvint og tilfeldig. Endret 1. oktober 2016 av ozone Lenke til kommentar
Sir Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 Dette synes jeg ikke er greit, med mindre lærer ser at mobilen legges i jakka / sekken, og elev nekter å levere den fra seg. det er ikke greit da heller. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 I dette tilfellet tror jeg han brukte ordet i "overflatisk" betydningen. Altså at her blir loven om ransaking/anholdelse brukt tilfeldig og overflatisk, uten noen solide tanker bak. Mulig, men "overflatisk holdning til autoriteter", det burde vel like fort bety at en ikke bryr seg om autoriteter? Takk for et ordentlig svar, iallfall, i motsetning til det tåpelige svaret jeg fikk over! 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 å forby bruk av mobiler skjønner jeg, men om en har den på lydløs eller er avslått i sekken skal ikke skolene ha noe med er for at de kan beslaglegge om de brukes i timen, men ikke om de brukes i fritimene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå