Gjest Harley Quinn Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 Sitter her og skal opprette et ENK, men er usikker på hvor grensen går på hobby og næring. Kort fortalt, det er en administratorjobb på et forum. Jeg vil få en inntekt på underkant av 50.000 i året.Har alltid hørt noe om skatefritt under 50.000, men hvordan fungerer det egentlig? Har ikke opprettet det enda så vil bare ha alt i orden slik at jeg ikke går på en skattesmell e.l. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 Når du tjener penger på det, altså at det genererer et overskudd over tid. Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 Og det vil det jo bli, da jeg ikke har noen utgifter på det. Dammit, gjør det jo på fritiden, fem min nå, fem min da. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 gjør det jo på fritiden Om du tar noen helgevakter nede på bensinstasjonen, er det også fritida di det går ut over. Likevel må du betale skatt av det du tjener! Hvorfor enkeltmannsforetak om du ikke har utgifter på det? 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 Ut fra inntektens art ("administratorjobb på forum") er det heller ikke selvstendig næringsvirksomhet - du skal egentlig behandles som arbeidstaker/frilanser, altså at arbeidsgiver skal ha skattekort og trekke skatt i godtgjørelsen fordi den er lønn. Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 Ut fra inntektens art ("administratorjobb på forum") er det heller ikke selvstendig næringsvirksomhet - du skal egentlig behandles som arbeidstaker/frilanser, altså at arbeidsgiver skal ha skattekort og trekke skatt i godtgjørelsen fordi den er lønn. Oppdragstaker er vel det pene ordet på det jeg er nå, derfor ENK har jeg skjønt. Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 Når det gjelder i forhold til 50.000 grensen på moms, er det da før eller etter skatt det beregnes? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 Når det gjelder i forhold til 50.000 grensen på moms, er det da før eller etter skatt det beregnes? Før skatt. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 50k-grensen regnes av omsetning, det vil si markedsverdien av de tjenestene du har levert. I korte trekk og veldig forenklet er det "summen av det du har fakturert". "Oppdragstaker" er en fellesbetegnelse for frilansere og selvstendig næringsdrivende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå