dan83 Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 hei, fått en stor sort flekk på sensoren til mitt canon 6d og vurderer å prøve å blåse den vekk ved å bruke funksjonen manuell rens i menyen, for å få tilgang til sensoren. Er derimot litt usikker på hvor trygg denne metoden er? Man kan vell risikere att man bare blåser enda mer dritt utover/på sensoren? Noen her som har erfaringer med denne metoden. Vill helst slippe å sende kamerat inne for sensor rens, siden dette tar litt tid og koster penger. 1 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 hei, fått en stor sort flekk på sensoren til mitt canon 6d og vurderer å prøve å blåse den vekk ved å bruke funksjonen manuell rens i menyen, for å få tilgang til sensoren. Er derimot litt usikker på hvor trygg denne metoden er? Man kan vell risikere att man bare blåser enda mer dritt utover/på sensoren? Noen her som har erfaringer med denne metoden. Vill helst slippe å sende kamerat inne for sensor rens, siden dette tar litt tid og koster penger. Blåsebelg har løst mye gjennom generasjoner. Man skal selvsagt ikke kjøre den inn i sensoren og måten å få tilgang til den på er å sette kameraet i B eller Bulb modus. Ha kameraet vippet nedover når gjør dette. Lenke til kommentar
tow Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 Man skal selvsagt ikke kjøre den inn i sensoren og måten å få tilgang til den på er å sette kameraet i B eller Bulb modus. Nei, det er det ikke. Du låser speil og lukker i åpen posisjon ved å velge "clean manually" fra menyen. Litt kjipt å miste taket i utløserknappen mens du har spissen på blåsebelgen midt inne i det aller helligste:-/ 3 Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 Jeg har hatt suksess med min 6d ved å bruke automatisk rensing i menyen mange ganger etter hverandre. Har hatt noen fæle flekker som har blitt borte ved hjelp av dette. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 (endret) I følge kamera-herping på youtube tåler sensorene overraskende mye. Ikke et merke etter en solid omgang med smørkniv. Ikke at du skal prøve det, men du trenger ikke frykte at den er skjørere enn eggeskall. Bruk clean-funksjonen og blåsebelg først. Er flekken mer hardfør så ikke vær redd for å stryke forsiktig over den med en brilleklut, lenspen eller lignende. Endret 30. september 2016 av Simen1 Lenke til kommentar
tow Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 I følge kamera-herping på youtube tåler sensorene overraskende mye. Ikke et merke etter en solid omgang med smørkniv. Ikke at du skal prøve det, men du trenger ikke frykte at den er skjørere enn eggeskall. Bruk clean-funksjonen og blåsebelg først. Er flekken mer hardfør så ikke vær redd for å stryke forsiktig over den med en brilleklut, lenspen eller lignende. ?? Har da sett de som har fjernet bayer-filteret for å lage s/h-sensor, de har da brukt relativt myke redskaper? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 I følge kamera-herping på youtube tåler sensorene overraskende mye. Ikke et merke etter en solid omgang med smørkniv. Ikke at du skal prøve det, men du trenger ikke frykte at den er skjørere enn eggeskall. Bruk clean-funksjonen og blåsebelg først. Er flekken mer hardfør så ikke vær redd for å stryke forsiktig over den med en brilleklut, lenspen eller lignende. Jeg har selv renset en sensor med lenspen ... Har også brukt isopropanol og q-tips for så å blåse vekk loet etterpå. Det ligger et glass ytterst på sensoren, så den tåler en del. Det den ikke tåler er sandkorn og spisse gjenstander som er hardere enn glass. Lenke til kommentar
zorry Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 Jeg har selv renset en sensor med lenspen ... Har også brukt isopropanol og q-tips for så å blåse vekk loet etterpå. Det ligger et glass ytterst på sensoren, så den tåler en del. Det den ikke tåler er sandkorn og spisse gjenstander som er hardere enn glass. Såvidt jeg har fått med meg har ulike sensorer ulikt design så sette igang med sensorrens uten å vite hvorden den sensoren som faktisk sitter I kamera er laget kan innebære en risiko. Sensoren på 5D mkI var det ihvertfall ikke trygt å skrubbe for mye på for den var ganske lite robust. Og søker man litt med google så kan man lese på Canon USA sine sider at: "IMPORTANT The surface of the image sensor is extremely delicate. If the sensor needs to be cleaned directly, it is advisable to contact a Canon Service Center" Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 Man kan bruke sensor swab, så rensemiddel og q-tips går fint så lenge man er forsiktig. Har selv gjort det på et 60d. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 2. oktober 2016 Del Skrevet 2. oktober 2016 Man skal selvsagt ikke kjøre den inn i sensoren og måten å få tilgang til den på er å sette kameraet i B eller Bulb modus. Nei, det er det ikke. Du låser speil og lukker i åpen posisjon ved å velge "clean manually" fra menyen. Litt kjipt å miste taket i utløserknappen mens du har spissen på blåsebelgen midt inne i det aller helligste:-/ Har man 12 tommeltotter er vel alt mulig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå