Gå til innhold

La frem «bevis» på at Ampera-e har rekkevidde på over 500 km


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-QVZmonLc

 

Synes dette er et bra steg i riktig retning hva kjørelengde angår, men jeg synes den blir for liten til at den kan fungere som primær bil for en småbarns familie. Jeg er ikke helt orientert om hva som finnes på markedet for elbil akkurat nå, men jeg synes markedet domineres kraftig av veldig små biler i Golf størrelse.

 

Og det er helt naturlig. - Det er stort sett i norge vi er så opptatt av store stasjonsvogner i passat-størrelse og større. - Produsentene må selvsagt bygge biler for størst mulig marked.

 

Ta en titt på listen over de mest solgte bilene i europa i 2016;

 

1 Volkswagen Golf 321.772

2 Renault Clio 211.139

3 Volkswagen Polo 204.227

4 Ford Fiesta 165.347

5 Opel Corsa 153.001

De aller fleste biler går i byer, (står mest stille i kø), en liten bil er ideelt. Mye lettere å parkere også. Vittig du skal si Passatstørrelse, har en Passat av nødvendighet men liker konas lille A-klasse bedre i Oslo når jeg er der, og har kjørt en del i storbyer på kontinentet, små biler av Golfstørrelse er klart å foretrekke. (Volvo 245 i Paris er et mareritt...) :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-245639

 

 

Nærmer seg full panikk nå gitt.

Kvar ser du denne panikken? Eg fylgjer med på nyhende om elektriske bilar frå mange kjelder, og eg kan ikkje sjå nokon teikn til panikk. Tvert imot ser eg aukande optimisme, sidan Tesla vil produsere ein bil folk ynskjer seg og for ein gongs skuld ikkje ligg årevis etter planen. Det ligg pengar på bordet frå Panasonic og andre, og Tesla ser ut til å enkelt kunne skaffe seg all den finansieringa dei treng. Slik var det ikkje før!

 

Tesla har ein produksjonskapasitet som LG ikkje har. LG kan ikkje berre slenge opp ein gigafabrikk i morgon tidleg. LG har ein kapasitet på 50.000 bilar i året. Det er mindre enn Tesla produserer no, og mindre enn ein månads sal av elbilar på verdsbasis. Eg ynskjer LG velkommen, og har ingen problem med det, men om dei har tenkt at bilen skal vere ein slags folke-Tesla, må dei kunne produsere i mykje høgare tempo.

Panasonics markedsandel har falt fra 50% til 30% på få år. LG og Samsung bygger ut produksjonskapasiteten mye raskere enn Panasonic som må vente på at Tesla får opp produksjonen.

 

Det er ikke bare Musk som kan bygge store bygninger, men han er en veldig god selger ;-)

Visste ikke at LG bygger batteri spesielt designet for elbil fra bunnen av. Mye mulig fordi det er bare Tesla som gjør det.

 

Strengt tatt er det det som er relevant og spennende.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Visste ikke at LG bygger batteri spesielt designet for elbil fra bunnen av. Mye mulig fordi det er bare Tesla som gjør det.

 

Strengt tatt er det det som er relevant og spennende.

Bruker ikke Tesla bare slike? http://batterionline.no/panasonic-li-ion-batteri-ncr18650b-med-topp-pa-plusspolen-3-6v-3400mah?gclid=CLvqquShuM8CFeECcwod_dUAoQ

 

Jo, og så har de utviklet sin egne 2070 batterier. Var visst nok det optimale i forhold til vekt, volum, energitetthet. Alle andre har bare tenkt å fortsette med 18650 batteriene.

 

https://electrek.co/2016/07/27/tesla-gigafactory-vehicle-battery-pack-rollout/

Lenke til kommentar

 

 

Synes dette er et bra steg i riktig retning hva kjørelengde angår, men jeg synes den blir for liten til at den kan fungere som primær bil for en småbarns familie. Jeg er ikke helt orientert om hva som finnes på markedet for elbil akkurat nå, men jeg synes markedet domineres kraftig av veldig små biler i Golf størrelse.

 

Og det er helt naturlig. - Det er stort sett i norge vi er så opptatt av store stasjonsvogner i passat-størrelse og større. - Produsentene må selvsagt bygge biler for størst mulig marked.

 

Ta en titt på listen over de mest solgte bilene i europa i 2016;

 

1 Volkswagen Golf 321.772

2 Renault Clio 211.139

3 Volkswagen Polo 204.227

4 Ford Fiesta 165.347

5 Opel Corsa 153.001

De aller fleste biler går i byer, (står mest stille i kø), en liten bil er ideelt. Mye lettere å parkere også. Vittig du skal si Passatstørrelse, har en Passat av nødvendighet men liker konas lille A-klasse bedre i Oslo når jeg er der, og har kjørt en del i storbyer på kontinentet, små biler av Golfstørrelse er klart å foretrekke. (Volvo 245 i Paris er et mareritt...) :D

 

Til Paris tar vi fly (gjelder vel til stort sett alle byer på kontinentet), til Oslo tar jeg toget men til hytta trengs noe større enn Golf-klasse ja. Sjekk gjerne de mest solgte bilene i USA i 2016 også, så ser nok lista ganske annerledes ut. Det amerikanske bilmarkedet er forøvrig vesentlig større enn det europeiske. Skal man selge stort der må man komme med større biler. 

Lenke til kommentar

 

 

Visste ikke at LG bygger batteri spesielt designet for elbil fra bunnen av. Mye mulig fordi det er bare Tesla som gjør det.

 

Strengt tatt er det det som er relevant og spennende.

Bruker ikke Tesla bare slike? http://batterionline.no/panasonic-li-ion-batteri-ncr18650b-med-topp-pa-plusspolen-3-6v-3400mah?gclid=CLvqquShuM8CFeECcwod_dUAoQ

 

Jo, og så har de utviklet sin egne 2070 batterier. Var visst nok det optimale i forhold til vekt, volum, energitetthet. Alle andre har bare tenkt å fortsette med 18650 batteriene.

 

https://electrek.co/2016/07/27/tesla-gigafactory-vehicle-battery-pack-rollout/

 

Tesla sine 18650-batterier er også ganske spesielle mhp. både innpakning og innhold. Det er ikke standard laptop-batterier, den siste som brukte det var Roadsteren. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Nærmer seg full panikk nå gitt.

Kvar ser du denne panikken? Eg fylgjer med på nyhende om elektriske bilar frå mange kjelder, og eg kan ikkje sjå nokon teikn til panikk. Tvert imot ser eg aukande optimisme, sidan Tesla vil produsere ein bil folk ynskjer seg og for ein gongs skuld ikkje ligg årevis etter planen. Det ligg pengar på bordet frå Panasonic og andre, og Tesla ser ut til å enkelt kunne skaffe seg all den finansieringa dei treng. Slik var det ikkje før!

 

Tesla har ein produksjonskapasitet som LG ikkje har. LG kan ikkje berre slenge opp ein gigafabrikk i morgon tidleg. LG har ein kapasitet på 50.000 bilar i året. Det er mindre enn Tesla produserer no, og mindre enn ein månads sal av elbilar på verdsbasis. Eg ynskjer LG velkommen, og har ingen problem med det, men om dei har tenkt at bilen skal vere ein slags folke-Tesla, må dei kunne produsere i mykje høgare tempo.

Panasonics markedsandel har falt fra 50% til 30% på få år. LG og Samsung bygger ut produksjonskapasiteten mye raskere enn Panasonic som må vente på at Tesla får opp produksjonen.

 

Det er ikke bare Musk som kan bygge store bygninger, men han er en veldig god selger ;-)

Visste ikke at LG bygger batteri spesielt designet for elbil fra bunnen av. Mye mulig fordi det er bare Tesla som gjør det.

 

Strengt tatt er det det som er relevant og spennende.

Tesla bygger ingen batterier, det er det Panasonic som gjør. Tesla setter gjerne batterier sammen i pakker og lager styrings-, ladings- og kjølesystem.

 

LG bygger batterifabrikker i høyt tempo, men de gir dem ikke navn og har ikke en superselger som Nusk til å drive PR for dem. Panasonic må derimot vente på at Tesla skal klare å lansere nye modeller, noe som fører til at de hele tiden mister markedsandeler til Samsung og LG.

 

Mens andre bilmerker øker batterikapasiteten i ekspressfart går det sent med Tesla. De har klart 20 % på 4 år, mens konkurrentene har øket kapasiteten med minst 50% i samme tidsrom.

Lenke til kommentar

Tesla bygger ingen batterier, det er det Panasonic som gjør. Tesla setter gjerne batterier sammen i pakker og lager styrings-, ladings- og kjølesystem.

Panasonic og Tesla har innledet ett tett samarbeid. Det er litt vanskelig å trekke grensene for hvor Tesla slutter og Panasonic begynner. Men du har rett at det er sånn ca slik at Tesla produserer batteripakkene og Panasonic produserer cellene.

 

LG bygger batterifabrikker i høyt tempo, men de gir dem ikke navn og har ikke en superselger som Nusk til å drive PR for dem.

Hvor da? Så vidt jeg vet bygger ikke LG Chem en eneste fabrikk for tiden. De har en del ledig kapasitet ved eksisterende fabrikker som de holde på å utnytte. De har brent seg tidligere på å bygge for store fabrikker for tidlig, så mitt inntrykk er at de er relativt avventende, og setter ikke i gang noe før de har faste kontrakter.

 

Panasonic må derimot vente på at Tesla skal klare å lansere nye modeller, noe som fører til at de hele tiden mister markedsandeler til Samsung og LG.

Jeg tror ikke du helt har fulgt med på statistikken. Fra første halvdel av 2015 til første halvdel av 2016 var utviklingen slik:

 

Panasonic: 42,9% -> 39,0%

LG Chem: 12,7% -> 7,9%

Samsung: 6,5% -> 4,3%

 

Panasonic har en utfordring med å holde på markedsandelene fordi kinesiske batteriselskaper, som BYD, øker raskt. Men de har større suksess med å holde på markedsandelene enn LG Chem og Samsung.

 

Gigafactory vil hjelpe veldig for Panasonic. Men effektene av Gigafactory vil ikke sees før slutten av 2017.

 

Mens andre bilmerker øker batterikapasiteten i ekspressfart går det sent med Tesla. De har klart 20 % på 4 år, mens konkurrentene har øket kapasiteten med minst 50% i samme tidsrom.

Det er litt vanskeligere å øke batterikapasiteten om man starter med den beste teknologien på markedet, enn om man starter med teknologi som er relativt elendig. Grunnen til at konkurrentene øker batterikapasiteten raskere er fordi de har størst forbedringspotensiale.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Tesla Modell 3 kommer nok aldri, Tesla går nok konken før det. Uansett vil Tesla levere de dyreste bilene først, slik at du kan glemme en billig Modell 3 på mange år ennå.

Jeg vil forvente at stort sett alle som har Model 3 reservasjon i dag har fått bilene sine innen utgangen av 2018, med unntak av RHD-markeder. Planen er å skalere opp produksjonen svært raskt, og en god del av infrastrukturen er allerede på plass.

 

Konkurs er *svært* usannsynlig. Om Tesla skulle trenge mer penger har de fortsatt null problem med å hente inn penger i aksjemarkedet. (Så klart, Tesla kan være en dårlig investering for investorene, om penger må hentes inn til ugunstig kurs.)

 

Status på Gigafactory:

tesla-gigafactory-sept-2016.png?w=1600&h

 

De fire seksjonene til høyre vil huse i området av 30-40 GWh/år med celleproduksjon for Model 3. Seksjonen til venstre som er akkurat påbegynt vil huse batteripakkeproduksjonen til Model 3. De ferdige seksjonene produserer celler/pakker til Tesla Energy.

Jeg skjønner at det er full panikk i teslaleiren nå, men faktum er at Panasonic er avventende til å investere i ytterligere produksjonskapasitet i Gigafabrikken. De tviler på Teslas behov og evne til å levere, noe som ikke er rart når man ser hvor forsinket TMX er. Samtidig sa de produksjonsansvarlige opp i protest når Musk fremskyndet lansering av TM3 med 2 år Tesla er kun et pyramidespill som snart vil kollapse, og det er ikke vanskelig å skjønne hvem på forumet til TU som jobber for dem.

 

Det finnes INGEN rasjonell grunn til å vente på Modell 3 fremfor å bestille en Ampera i dag!

 

Hvem jobber så du for?

 

Og hvor er kildene dine på at 

 

1) Panasonic ikke investerer, og

 

2) de (samtlige) produksjonsansvarlige sa opp?

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Panasonic må derimot vente på at Tesla skal klare å lansere nye modeller, noe som fører til at de hele tiden mister markedsandeler til Samsung og LG.

Jeg tror ikke du helt har fulgt med på statistikken. Fra første halvdel av 2015 til første halvdel av 2016 var utviklingen slik:

 

Panasonic: 42,9% -> 39,0%

LG Chem: 12,7% -> 7,9%

Samsung: 6,5% -> 4,3%

 

Der kom tallene ja. 2LK70DN1 har ikke klart å komme med noen konkrete tall eller kilder, så her ble han eid ganske hardt. Hvis han får betalt for å sitte her og spre løgn så lurer jeg på hvor fornøyd arbeidsgiveren hans er med at han blir så hardt eid.

Hvem jobber 2LK for?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes Ampera e ser fin ut. Den kunne kanskje hatt litt høyere tak bakover, men det har sikkert med CV-verdien å gjøre.

 

Ser en her som skriver at han ikke tror på 500km i denne. Nå har Opel kjørt fra London til Paris. 417km og bilen sa at den hadde 80km igjen. Det blir jaggu nære 500km. Bilen jeg har nå kjører over 1000km på full tank langkjøring, men det gjør jeg aldri uansett pga at jeg har unger. De trenger å ut å strekke litt på seg og få seg en matbit og det er ikke verre enn at en legger en slik stopp til et ladepunkt.

 

Jeg regner litt på økonomien i å kjøpe en Ampera e. Jeg har nedbetalt bil og må ta opp lån om jeg skal bytte bil. Jeg bor på landsbygda og har dermed ingen bom- eller parkeringsutgifter jeg kan spare på. Så for min del så er det reduserte drivstoffkostnader, redusert årsavgift og redusert pris på service som må mer eller mindre oppveie for månedsavdrag. Så får vi se hva myndighetene gjør når vi kommer over på 2017. Blir det mva på elbiler så utgår bilhandelen.

Lenke til kommentar

Ser en her som skriver at han ikke tror på 500km i denne. Nå har Opel kjørt fra London til Paris. 417km og bilen sa at den hadde 80km igjen. Det blir jaggu nære 500km. Bilen jeg har nå kjører over 1000km på full tank langkjøring, men det gjør jeg aldri uansett pga at jeg har unger. De trenger å ut å strekke litt på seg og få seg en matbit og det er ikke verre enn at en legger en slik stopp til et ladepunkt.

Ikke forvent å klare 500 km. Da legger du opp til å bli skuffet.

 

300 km på vinteren og 400 km på sommeren er nok realistisk, men kjører man mye motorvei i 110+ km/t bør man nok heller anta i området 200-300 km.

 

Kjøreturen fra London til Paris ble nok utført med en snitthastighet i området av 50 km/t. Ampera-e er ikke veldig aerodynamisk, så med en gang hastigheten øker så faller rekkevidden raskt.

Jeg regner litt på økonomien i å kjøpe en Ampera e. Jeg har nedbetalt bil og må ta opp lån om jeg skal bytte bil. Jeg bor på landsbygda og har dermed ingen bom- eller parkeringsutgifter jeg kan spare på. Så for min del så er det reduserte drivstoffkostnader, redusert årsavgift og redusert pris på service som må mer eller mindre oppveie for månedsavdrag. Så får vi se hva myndighetene gjør når vi kommer over på 2017. Blir det mva på elbiler så utgår bilhandelen.

Det skal ikke være store endringer på kjøps-insentivene før 2018. Så jeg ville ikke bekymret meg.

 

Det legges også opp til at når mva skal fases ut, så vil det være en eller annen overgangsordning. F.eks kan det hende de at man får ett tilskudd på 20% for første 300k man betaler for en elbil. (Dette nuller ut mva for en elbil som koster opp til 240k før mva.)

 

Da vil man måtte betale 300k for en Ampera-e, pluss 75k i mva, 375k totalt, og deretter ville man få ett tilskudd på 60k. Effektivt sett ville kostnaden da være 300k for bilen og 15k i mva.

Lenke til kommentar

 

 

Visste ikke at LG bygger batteri spesielt designet for elbil fra bunnen av. Mye mulig fordi det er bare Tesla som gjør det.

 

Strengt tatt er det det som er relevant og spennende.

Bruker ikke Tesla bare slike? http://batterionline.no/panasonic-li-ion-batteri-ncr18650b-med-topp-pa-plusspolen-3-6v-3400mah?gclid=CLvqquShuM8CFeECcwod_dUAoQ

 

Jo, og så har de utviklet sin egne 2070 batterier. Var visst nok det optimale i forhold til vekt, volum, energitetthet. Alle andre har bare tenkt å fortsette med 18650 batteriene.

 

https://electrek.co/2016/07/27/tesla-gigafactory-vehicle-battery-pack-rollout/

 

Tesla har utviklet sine egne batterier? Som ikke Panasonic har utviklet? Som ikke er en dimensjon som andre har laget før dem? Og alle andre bruker 18650, og har tenkt å fortsette med det? Jeg tror du kanskje ikke vet hva du snakker om, eller så lar du deg rive litt for mye med av hvor kule du synes Tesla er.

Lenke til kommentar

Det er jo nesten trondheim-oslo på én lading (trekker fra litt pga mer kupert terreng enn i eksempelet i artikkelen). Jeg må si jeg er temmelig interessert i denne bilen. Må prøve å få spart opp litt så jeg får kjøpt en før elbilfordelene forsvinner.

 

Eneste negative er at jeg ikke får brukt superladernettverket til Tesla.

Lenke til kommentar

Tesla har utviklet sine egne batterier? Som ikke Panasonic har utviklet? Som ikke er en dimensjon som andre har laget før dem? Og alle andre bruker 18650, og har tenkt å fortsette med det? Jeg tror du kanskje ikke vet hva du snakker om, eller så lar du deg rive litt for mye med av hvor kule du synes Tesla er.

Tesla/Panasonic skal produsere kun 21-70-celler ved Gigafactory. Det er disse cellene som skal benyttes i Tesla Energy produktene, Model 3, og innen noen år vil de trolig også benyttes i Model S og Model X.

 

Dette formatet har ingen andre laget før, og er tatt frem i ett samarbeid mellom Tesla og Panasonic. Akkurat hvordan prosessen har vært med å ta frem disse nye cellene, med ansvarsfordeling, o.l. er det neppe noen utenfor Tesla og Panasonic som vet.

 

Når det gjelder 18650-formatet vil det i hvert fall fortsette å bli brukt av Kreisel Electric, som har planer om å levere batteripakker til minst en stor bilprodusent.

Lenke til kommentar

Synes den ser bedre ut enn begge de to. Ikke akkurat like pen som en Tesla, men ikke verre enn veldig mange fossilbiler jeg ser folk kjøpe.

Enig. Den ser helt OK ut, som en Golf eller noe. (Gul er riktignok ikke den beste fargen.)

 

I USA er utseendet et større problem. Hatchback er relativt upopulært, untatt om de er veldig billige. Bilen ser dermed ut som en bil til 20k USD, mens den koster 37,5k USD. 37,5k USD er f.eks dyrere enn BMW 320i xdrive.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...