Gå til innhold

Kan man kreve samme lønn ved overføring til annen statlig orgnisasjon?

Anbefalte innlegg

Hei,

Dersom man søker og får jobb i en statlig etat, og inntil da har jobbet i staten, men altså i en annen statlig etat; kan man kreve å "få med seg" samme lønn i den nye stillingen? Jeg har ikke søkt på en stilling enda, men den jeg ønsker å søke informerer følgende om lønn: "Lønnsbetingelser: SKO 1408 LR 21 alt. 5". I dag har jeg lønnstrinn 48 (LO-avtalen), dvs. 421 800 kroner årlig.

Dersom jeg får ovennvnte stilling, kan jeg kreve å beholde lønnen min?

Takker for svar!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

LR21 alt 5 er en stige som begynner på ltr 41 og slutter på ltr 50. For at du skal tangere din nåværende lønn må du kunne påberope deg 10 års ansiennitet (da er du oppe i 50, for det er ingen trinn mellom 9 år - ltr 46 - og 10 år - ltr 50).

Ansiennitet beregnes etter Fellesbestemmelsene (F) §§ 5 og 6. All militærtjeneste, sivilforsvarstjeneste, siviltjeneste, og polititjeneste godskrives fullt ut som ansiennitet. Omsorgsarbeid godskrives inntil 3 år. All yrkespraksis godskrives hvis man har jobbet mer enn 3 måneder i stillingen.

I tillegg til dette får man godskrevet inntil 3 års utdanning dersom man har en bachelorgrad eller lignende. Dersom man har høyere akademisk utdanning skal man ha fiktiv ansiennitet så man oppnår minst ltr 47; i LR21 alt 5 vil det si 10 års ansiennitet.

Dersom dette ikke er nok kan du forhandle med arbeidsgiver om å få tilleggsansiennitet (F § 4 nr. 3, jf. § 2 nr. 6).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Merk at du kan forhandle om lønn, så sjølv om du ikkje kan kreve å få fortsette med same lønn som du har i dag, så kan du godt sette det som eit krav for å takke ja til jobben.

Kva du får tilbudt i lønn vil være avhengig av fleire faktorar, ikkje berre kva avtalar som har blitt gjort men også rekrutteringsbehov og tilgangen på kompetent arbeidskraft.

Lenke til kommentar

Tusen takk til dere begge for svar!

Jeg har fem års høyere utdannelse avsluttet med mastergrad.

Deretter i overkant av ett års arbeidserfaring i staten.

Altså til sammen 6 års ansiennitet.

Så iflg. tilbudt lønn i denne stillingen så vil jeg havne under ltr. 47? Eller vil jeg være garantert lønnstrinn 47, dvs. 415 og noe tusen i året?

Endret av IHaveADream
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herlig! Da rekker jeg å søke i dag før fristen går ut.

Og så kan jeg heller ta opp det med at jeg per dags dato ligger på ltr. 48 og vil ha med dette dersom jeg er aktuell for stillingen, hvis jeg forstod det riktig?

Men vil det ha noe betydning for fremtidige opprykk at stillingen er et annet "alternativ" på lønnsnivået enn mitt nåværende?

Takk igjen! Du er alltid rask med å svare ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Herlig! Tusen takk! ;)

Da har jeg i hvert fall fått bekreftet at jeg ikke vil være helt ute på bærtur dersom jeg begynner å prate om lønn tilsvarende 415 000 og oppover mens de egentlig hadde forventet seg 300 000-ish.

Tusen takk!

Det var denne stillingen jeg tenkte på: https://www.jucan.no/ledige-stillinger/Politiet-Oslo-politidistrikt/Kundebehandling/3212525279?asidx=8&asid=2

Fristen går først ut om to dager, jeg trodde den gikk ut i dag, så da har jeg heldigvis 2 dager på meg :)

Men når jeg leser "lønnsbetingelser" høres det veldig rigid ut - som om det er dette de tilbyr; "take-it-or-leave-it"-type...

Endret av IHaveADream
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lønnsbetingelsene er veldig rigide i den stillingsutlysningen (og de er bundet av utlysningen).

Men,

1) som akademiker har du krav på minst lønnstrinn 47,

2) du kan forhandle deg frem til fiktiv ansiennitet for å overgå 47, i praksis vil det si 50,

3) etter Hovedtariffavtalen pkt. 2.5.5 kan arbeidsgiver innen de første 12 måneder revurdere lønnsplasseringen din innenfor stillingens lønnsalternativer - og da har man hele LR21 å bruke (ikke bare alt. 5). Hvis du gjør en god innsats.

Som regel vil de under intervjuet spørre deg om hva du forventer av lønn og hva du har i dag. Det er ingen skam å si at du i dag har ltr 48, og at du kunne tenke deg en viss oppgang, for eksempel ltr 50. Dette er fullt ut en ærlig og redelig sak. Arbeidsgiversiden vil vanligvis, men ikke alltid, gi en tilbakemelding om hva du kan forvente. Det er viktig at du i intervjuet synliggjør alle de faktorene som er lønnsdrivende, det vil si kompetanse, innsats, adferd, alt som er relevant for den stillingen du søker. Det du ikke kommer med nå blir det vanskelig å komme med senere (med unntak av 2.5.5-justeringen nevnt over).

Når tilsettingsprosessen er ferdig vil du få det endelige lønnstilbudet sammen med orienteringen om at tilsettingsrådet (eller nærmeste leder, hvis tilsettingen er administrativ) har vedtatt å tilby deg stillingen. Her er det også mulig å forhandle litt, men ikke mye.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk!
Dette høres jo veldig bra ut! Jeg er veldig interessert i stillingen, og kommer til å levere søknad ila- dagen. Da vet jeg i allefall at jeg i det minste vil få ltr. 47 - selv om utlysningen og medhørende alternativ viser noe annet

.

I min nåværende stilling er det nettopp 2.5.5-justering som førte til at jeg gikk opp til 48 "før tiden", fordi leder mente jeg gjorde en god innsats.

Da kommer jeg til å gi uttrykk for at jeg ønsker minst 48 dersom jeg kommer til et intervju. Men dersom jeg har forstått det du skriver riktig, så er det ikke noe som heter ltr. 48 i det alternativet som gjelder for stillingen. Det vil si at for å ikke gå NED i årsønn så bør jeg gi uttrykk for at jeg krever 50?

Tusen takk igjen!

Endret av IHaveADream
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du forventer minst 48, så ligger det implisitt i det at du ikke ønsker å gå ned i lønn. Du trenger ikke å ha pugget lønnsrammene for å gjøre det klart for arbeidsgiver, det har arbeidsgiver oversikt over.

Arbeidsgiver kan velge å tilby deg mindre i lønn likevel (men ikke mindre enn 47 pga garantibestemmelsen for akademikere). Dette er en ikke ukjent taktikk for å prøve å skremme bort akademikere og andre man oppfatter som overkvalifiserte.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Igjen, tusen takk for gode og informative svar!

Jeg kommer garantert til å søke på stillingen, og da med visshet om at jeg er garantert 47. Og så får jeg "prøve meg" under et eventuelt intervju med 48. Så får det bli opp til dem om de er villige til å gå med på det. Men rart at de ønsker folk med bachelorgrad eller høyere, altså akademikere, men så setter de slike lønnsbetingelser...

Tusen takk igjen for gode svar og råd! Du er alltid behjelpelig!

Endret av IHaveADream
Lenke til kommentar

Akademikere har muligheten til å bruke denne typen stillinger som springbrett til mer interessante stillinger i f.eks. UDI eller UNE (som begge krever mastergrad). De kan altså slutte igjen ganske raskt (et halvt til ett år i politiet gir verdifull relevant erfaring med bruk av f.eks. DUF som blir tungt vektlagt ved en søknad i UDI/UNE). Man kan ikke utelukke akademikere ved å forby dem å søke, og fordi de som regel har de beste kvalifikasjonene får de stillingen hvis de søker pga. kvalifikasjonsprinsippet i staten. Ved å utelukke akademikere ved å tilby konkurranseudyktig lønn får man kanskje personer som blir en stund.

Dette er imidlertid en generell observasjon - jeg vet ikke om politidistriktet som utlyser denne stillingen har slike erfaringer.

Lenke til kommentar

I min nåværende stilling er det nettopp 2.5.5-justering som førte til at jeg gikk opp til 48 "før tiden", fordi leder mente jeg gjorde en god innsats.

Da kommer jeg til å gi uttrykk for at jeg ønsker minst 48 dersom jeg kommer til et intervju. Men dersom jeg har forstått det du skriver riktig, så er det ikke noe som heter ltr. 48 i det alternativet som gjelder for stillingen. Det vil si at for å ikke gå NED i årsønn så bør jeg gi uttrykk for at jeg krever 50?

Pass nå på at du ikke ble "lurt", det vil si flyttet fra spenn til å bli direkte plassert.

Når det gjelder den stillingen er du pga. utforming av utlysningsteksten garantert å få ltr. 50 siden ltr. 47 ikke finnes i alternativ 5. For deg hadde alternativ 8 vært det mest ideelle, men det åpner man som krikkert skriver ikke for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...