torest Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 Hvem vinner?Norsk-finsk landskamp: Kniver om å være først med mannskapsløse skip Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 "Målet er å legge til rette for og sikre norsk posisjon på utviklingen av framtidas shipping." Er dette fremtiden? Jeg tenker på en film om "Micriprosessoren" fra tidlig på 80-tallet, hvor en rullestolbruker i Japan styrte rullestolen ved å snakke. På 90-tallet hadde TU en artikkel om en gruppe i Sogn som utviklet nettopp dette, men har ikke hørt så mye om det i den senere tid. Det lar seg nok gjøre men problemene er større enn det en ser for seg, og det ender opp som pengesløseri. Å styre ting som medfører fare med tale strandet på sikkerheten, og autonome skip vil nok også møte sikkerhetsutfordringer. Hva med den viktigste regelen for en som skal bli kaptein, nemlig paragraf 2, som måtte læres utenat da jeg tok kystskippereksamen i sin tid. Det er ikke nok at skipene følger sjøveisreglene slavisk. Dersom det er overhengende fare for sammenstøt plikter den som har ansvaret på broen å gjøre noe for å unngå sammenstøt. En unnlatelse kan føre til at vedkommende blir dømt selv om alle reglene ble fulgt til punkt å prikke. Kanskje skipet som skulle vike hadde tekniske mangler? Det vil oppstå ulykker, også når skipene styrers automatisk, men hvem har ansvaret dersom det ikke finnes ansvarlige personer om bord? Lenke til kommentar
5V115MSQ Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 Burde være mye enklere å automatiser båter enn biler, pga langt enklere trafikkbilde man må forholde seg til. Største utfordring jeg ser for meg er at maskinisten ikke er med om bord lenger, men han kan kanskje bli flydd ut med helikopter ved behov. 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 Er det realistisk å erstatte store kontainerskipsmotorer som går på tungolje med batteridrift? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå