Harald Brombach (digi.no) Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 Oracle ble nektet ny Java-rettssak mot Google Lenke til kommentar
007CD Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 Bra, er det ett firma som burde ha blitt fjernet så er det faktisk Oracle, måten de turer fram og oppfører seg på spesielt i OpenSource miljøet gjør at mitt hat for dem er sterkt. Mange gode løsninger og prosjekter har blitt sunket og ødelagt av Oracle. 4 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 Oracle må bare fortsette å oppføre seg som de bøllene de er. Det er ikke hos Oracle at innovasjon foregår for å si det pent. Enhver organisasjon med vettet i behold gjør alt de kan for å fase ut alt de har som Oracle har en finger i. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 Djises, Oracle altså, et selskap jeg har et mildt sagt dårlig inntrykk av. AtW 3 Lenke til kommentar
TheDarkSycamore - SCM Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 (endret) Jeg har sluttet å bruke Java, pga jeg har hatt problemer med den. Nå vet jeg ikke så mye om dette da, kansje Oracle sto bak det problemet, ikke vet jeg. Men det er mange år siden jeg brukte Java. Endret 30. september 2016 av TheDarkSeeds - SCM Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 Mange gode løsninger og prosjekter har blitt sunket og ødelagt av Oracle. Som? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 Mange gode løsninger og prosjekter har blitt sunket og ødelagt av Oracle. Som? Solaris? AtW 1 Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 Mange gode løsninger og prosjekter har blitt sunket og ødelagt av Oracle. Som? Solaris? AtW Du mener Slowaris? Lenke til kommentar
Jan Olsen Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 Oracle må bare fortsette å oppføre seg som de bøllene de er. Det er ikke hos Oracle at innovasjon foregår for å si det pent. Enhver organisasjon med vettet i behold gjør alt de kan for å fase ut alt de har som Oracle har en finger i. Dessverre, for store volum med behov for rask aksesstid er nok Oracle SQL en av de mer effektive løsningene - ellers ville selskap som Ryanair neppe valgt dem... Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 Oracle må bare fortsette å oppføre seg som de bøllene de er. Det er ikke hos Oracle at innovasjon foregår for å si det pent. Enhver organisasjon med vettet i behold gjør alt de kan for å fase ut alt de har som Oracle har en finger i. Dessverre, for store volum med behov for rask aksesstid er nok Oracle SQL en av de mer effektive løsningene - ellers ville selskap som Ryanair neppe valgt dem... Så lenge det varer. Det blir mer og mer nisje å kjøre Oracle. Verden renner jo over av mer enn gode nok systemer som dekker de aller fleste sære behov. Om ikke Oracle forandrer sin forretningsstrategi så vil de dø på samme vis som SUN. Ellers så er det jo et poeng at bøllen Ryanair handler hos bøllen Oracle. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 (endret) Så lenge det varer. Det blir mer og mer nisje å kjøre Oracle. Verden renner jo over av mer enn gode nok systemer som dekker de aller fleste sære behov. Om ikke Oracle forandrer sin forretningsstrategi så vil de dø på samme vis som SUN. Ellers så er det jo et poeng at bøllen Ryanair handler hos bøllen Oracle. Nisje? Det er fortsatt den mest brukte og med god grunn: http://db-engines.com/en/ranking Oracle er overlegent andre DB-systemer. Oracle koster skjorta, men har funksjoner andre databasesystemer bare kan drømme om. De andre databasesystemene kan bare konkurrere med "billigere og godt nok i ditt tilfelle". De som har ekstreme behov når det gjelder hastighet og spesielt mulighet for "point in time recovery", må ha Oracle. Absolutt ingen ting i verden slår RMAN på dette området. Endret 1. oktober 2016 av RattleBattle Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 Godt mulig Oracle fortsatt er "best", men så er det svært, svært mange som betaler i dyre dommer for Oracle som overhodet ikke trenger det. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 Godt mulig Oracle fortsatt er "best", men så er det svært, svært mange som betaler i dyre dommer for Oracle som overhodet ikke trenger det. Helt riktig det, jeg så det selv da jeg jobbet med blant annet Oracle SQL :-). Eneste "backupen" mange hadde var en dump en gang i døgnet og bare bittelitt load hver dag. Jeg tenkte bare "jaja", her kunne man spart penger på MySQL/Mariadb, PostgreSQL, eller til og med MS SQL. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 Godt mulig Oracle fortsatt er "best", men så er det svært, svært mange som betaler i dyre dommer for Oracle som overhodet ikke trenger det. Helt riktig det, jeg så det selv da jeg jobbet med blant annet Oracle SQL :-). Eneste "backupen" mange hadde var en dump en gang i døgnet og bare bittelitt load hver dag. Jeg tenkte bare "jaja", her kunne man spart penger på MySQL/Mariadb, PostgreSQL, eller til og med MS SQL. Så er spørsmålet hvor stor andel av Oracle sine kunder dette er. Jeg tipper det er langt over halvparten. Ergo Oracle er og blir en nisjebedrift som kunden må gjøre alt i verden for å komme seg bort fra. Oracle er direkte kundefiendtlig. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 Så er spørsmålet hvor stor andel av Oracle sine kunder dette er. Jeg tipper det er langt over halvparten. Ergo Oracle er og blir en nisjebedrift som kunden må gjøre alt i verden for å komme seg bort fra. Oracle er direkte kundefiendtlig. Så det du sier er at Oracle trapper opp på kontorene til IT-sjefene og truer dem med pistol mot tinningen? Kan vi ikke like godt si det da? Da står det i stil med det andre våset som kommer ut her. Eller så kan vi si at det ikke er Oracle du bør være sinna på, men bedriftene som velger Oracle-produkter de ikke trenger, som igjen gjør at Oracle fortsatt kan selge til høye priser. Det er et fritt marked, og ingen tvinger noen til å bruke Oracle. Det er bedriftene som har ansvaret for å eventuelt velge bort Oracle-produkter. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 Så er spørsmålet hvor stor andel av Oracle sine kunder dette er. Jeg tipper det er langt over halvparten. Ergo Oracle er og blir en nisjebedrift som kunden må gjøre alt i verden for å komme seg bort fra. Oracle er direkte kundefiendtlig. Så det du sier er at Oracle trapper opp på kontorene til IT-sjefene og truer dem med pistol mot tinningen? Kan vi ikke like godt si det da? Da står det i stil med det andre våset som kommer ut her. Eller så kan vi si at det ikke er Oracle du bør være sinna på, men bedriftene som velger Oracle-produkter de ikke trenger, som igjen gjør at Oracle fortsatt kan selge til høye priser. Det er et fritt marked, og ingen tvinger noen til å bruke Oracle. Det er bedriftene som har ansvaret for å eventuelt velge bort Oracle-produkter. Det er Oracle som endrer sine lisensbetingelser i ettertid slik at det å drifte en Oracledatabase blir latterlig mye dyrere. Et så uforutsigbart og iglelignende selskap som Oracle er det smart å unngå for alt i verden. Heldigvis ser det ut som om programvareleverandørene også begynner å få nok av Oracle og velger andre databasemotorer i bunn for sine løsninger. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 Oracle er også populært nok til at kinagutta driver å prøver seg med brukernavnet Oracle og standardpassord over SSH. Fysj, straks vi får dem bort så slipper vi at de stikker av med gode prosjekter og tapt arbeid, heldigvis har andre tatt over stafettpinnen og gjort det mye bedre enn hva Oracle kunne drømt om. Eksempelvis LibreOffice og ZFS filsystemet. Så forsvinner de så er en av de ødeleggende faktorene i Open Source miljøet borte. Lenke til kommentar
fuzzy76 Skrevet 2. oktober 2016 Del Skrevet 2. oktober 2016 Mange gode løsninger og prosjekter har blitt sunket og ødelagt av Oracle.Som? MySQL, Open Office... Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 2. oktober 2016 Del Skrevet 2. oktober 2016 MySQL, Open Office... Open Office en god løsning? Libreoffice har gjort mer for det som var OpenOffice enn det Sun noen gang klarte. Oracle ønsket ikke å videreutvikle OpenOffice, for det var ikke deres greie og ga det bort. Det er jo en fair sak. Uten at jeg skal si det skråsikkert, så har vel også MariaDB gjort MySQL et par hakk bedre enn det Sun klarte. Sånn sett er det bra at disse ble forket, det hadde aldri skjedd om Oracle ikke kjøpte opp Sun. Dessuten kan det også nevnes at Virtualbox var pill råttent elendig før Oracle overtok, de har gjort Virtualbox til noe man faktisk kan bruke. Ikke det at jeg er stor fan av Oracle i utgangspunktet, men jeg undres over at mange synes Sun gjorde en så fantastisk jobb når mesteparten var ganske elendig. Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 2. oktober 2016 Del Skrevet 2. oktober 2016 Oracle-databasen er knallgod og som det skrives, RMAN er solide greier. Så er det riktignok dyrt og lisensen er uhorvelig komplisert og i mange tilfeller åpen for tolkning og da helst i kundens disfavør. Man får en audit som har som eneste formål å "ta deg" på noe og noe finner de alltids. Så greit å koste på seg litt hjelp fra en ekspert på de 500 sidene med lisensbetingelser når man først har brukt noen millioner på Oracle-programvare til en liten pizzaboksserver. Ellers er det mye overselging. Var hos en kunde som skulle sette opp en intranett-løsning. Kanskje ikke det mest samfunsskritiske i verden, men allikevel så ble det solgt inn Oracle RAC med en egen SAN-løsning. Det ble brukt millioner i lisenser, maskinvare og ikke minst rådyr hjelp fra folk i hvit frakk som skulle hindre at rukkelet falt sammen. Alt dette for at kunden kunne poste nyheter på intranette ala "Ola fyller 50 år år, kaffe og kaker klokka 14:00". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå