Redaksjonen. Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 Kommer i salg innen tre år.Dette er Mercedes' kommende elbil Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 God dag for nyheter om elbiler. Men det er fortsatt et stykke fram før de er i mål. Som VW snakker de om markedet i 2025. Ledende i premiumsegmentet av et elbilmarked på 15-25%. Det tror jeg de må sloss om. Antar Mercedes legger seg premium i pris også. (B-electric: samme startpris som e-golf, mangedobbelt dyrere ekstrautstyr?) Mens Smart kanskje vil slite med å konkurrere mot litt større elbiler på det norske markedet... Eller? 2 Lenke til kommentar
toffo Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 De fleste av de store sitter fremdeles på gjerdet, med noen unntak for å tilfredsstille markedsføringsavdelingen. Foreløpig er markedet ALT for lite til å tjene særlig penger. Men den dagen markedet løsner rauser det nok inn med konkurrenter til pionerene - det er jo ikke akkurat rocket science vi snakker om. Når dette kommer til å skje er det stort sett politikerne som bestemmer - inntil kostnaden ved å produsere batteriene kommer ned på en brøkdel av dagens. 1 Lenke til kommentar
Odd Solberg Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 Det er slik store firma dør ut. Sakte melking av eksisterende produkter. I mellomtiden går verden videre. Tesla har allerede kjørt fullstendig fra de luftige 2020-2025 planene til VW og Mercedes, med produkter de har levert i markedet siden 2012. Trist at ikke Tesla får bedre konkuranse, det fortjener de. Vi står helt soleklart forran en enorm omveltning i bilindustrien hvor gamle bautaer for alvor tar spadetak og graver sine egne graver. 2 Lenke til kommentar
Odd Solberg Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 Og forresten, 70KW batteri på en SUV og 500km rekkevidde? Disse tallene har de bare dradd rett ut av ræva. 5 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 De fleste av de store sitter fremdeles på gjerdet, med noen unntak for å tilfredsstille markedsføringsavdelingen.Og aksjonærane. Eg skreiv her om dagen at dei som ikkje hadde noko elektrisk å presentere på messa i Paris kom til å blø. Sjekk Volkswagen, BMW og Daimler mot til dømes Ford. Det er pengar å tene i ein veksande marknad. Folk vil helst ut av ein fallande marknad. Foreløpig er markedet ALT for lite til å tjene særlig penger. Men den dagen markedet løsner rauser det nok inn med konkurrenter til pionerene - det er jo ikke akkurat rocket science vi snakker om.I 2016 er det venta at det vert selt ca 1 million ladbare bilar på verdsbasis. Ca 60% av dei reine batteribilar og ca halvparten i Kina der veksten for tida er størst. Den marknaden er meir enn stor nok til å tene pengar i allereie. Spesielt når han veks so fort som han gjer. I ein veksande marknad er det lett å komme inn som ny. Spesielt når ikkje dei gamle er der og konkurrerer om plassen. Det er mykje verre for dei å komme inn når dei beste plassane allereie er opptekne av selskap med lang erfaring med å produsere elektriske bilar og produksjonskapasiteten på plass. Når dette kommer til å skje er det stort sett politikerne som bestemmer - inntil kostnaden ved å produsere batteriene kommer ned på en brøkdel av dagens. Det skjer veldig fort. Det er allereie fullt mogeleg å produsere ein elbil med låg rekkjevidde til under prisen av ein eksosbil, og den rekkjevidda aukar so fort at eg ikkje vil gje deg eit tal. Politikarane kan ikkje lenger gjere so mykje for å hindre framsteget, utanom å auke subsidiane til bensin og diesel. Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 Dette kommer nok Mercedes til å bli en av de ledende produsenter i markedet på. 1: Mercedes har kapitalen som skal til. 2: Mercedes har ett renommé som få andre bilprodusenter kan vise til. 3: Mercedes ilage endel andre bilprodusenter har knekt koden for å komme inn i og forstå hvordan markedet vil se ut og fremstå om 10-15 år til. 4: Mercedes og noen få andre(BMW,Volvo og Tesla) har klart å forstå at det er markedet og kun markedet som bestemmer hva bilprodusentene kan tjene penger på i framtiden. Det har store gutter som Nokia og Kodak smertelig fått erfare. De bilprodusenter som begynner å halte på sine valg for fremtidens teknologi vil raskt komme inn i dødskyggens dal,ikke ulikt det SAAB utrolig nok klarte å gjøre for noen år siden. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 Og forresten, 70KW batteri på en SUV og 500km rekkevidde? Disse tallene har de bare dradd rett ut av ræva. Føler dette er noe som går igjen om dagen, små batteri og ekstrem rekkevidde. Spent på om de går på en smell, men håper jo at de klarer å få det til 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 Og forresten, 70KW batteri på en SUV og 500km rekkevidde? Disse tallene har de bare dradd rett ut av ræva. Føler dette er noe som går igjen om dagen, små batteri og ekstrem rekkevidde. Spent på om de går på en smell, men håper jo at de klarer å få det til Regner med at rekkevidden er testet etter en modell utviklet av VW der nedoverbakke er et ufravikelig krav. Lenke til kommentar
mathiash98 Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 70KWh I produksjon om 3år..... Ellers vel litt 3år for Sent dette her, men for all del bedre sent enn aldri 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 Hvor mange elbiler er ikke lansert i løpet av de siste årene?Begynner å bli smålei av alle som absolutt skal lansere noe om fem til ti år. Konseptbiler, fremtidsvisjon, osv. Alle vet jo at den endelige versjonen ikke blir lik i hele tatt, men kraftig nedtonet på de fleste områder. Er det kanskje en konkurranse om å lansere flest mulig modeller for fremtiden?Det er her og nå folk er interessert i, ikke hva som finnes om 10 år. 3 Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 Det som virkelig er lureri er alle disse hybridbilene med knøttlite batteri som ikke er noe nyttig å lade,mye kraft og stor avgiftslette og tre ganger meir forbruk enn oppgitt. Norges største klimabløff er dette med avgiftsfritak for ladbar hybrid. Vanlig hybrid er også bare bløff. Ta Toyota som tviholder på disse hybridene og holder oss for narr med disse hybridene som bruker akkurat like mye drivstoff som min Avensis diesel fra 2006. Det er rett og slett ei skam av verdens største og en av de mest anerkjent bilprodusenter som Toyota er,at de ikke kan komme med noen utgaver med ren elektrisk elbiler som kun har batteri og elmotor og med minst 30-40 kwh batteri. Se på VW,de har forstått at framtiden vil bestå av elektriske biler. Toyota er nok på sin høyde nå, og kommer til å gå nesegrus på hodet i asfalten når WV,Mercedes,Volvo,Nissan,Opel med flere kommer med sine innovative og fremtidsrettede elbiler om kort tid..dvs om 1-4 år. Jeg har nok kjøpt min siste Toyota. Neste blir nok en ren elbil fra noen som har forstått hva folk vil ha. 1 Lenke til kommentar
Bjørn Nordbotn Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 Når dette kommer til å skje er det stort sett politikerne som bestemmer - inntil kostnaden ved å produsere batteriene kommer ned på en brøkdel av dagens. Det skjer veldig fort. Det er allereie fullt mogeleg å produsere ein elbil med låg rekkjevidde til under prisen av ein eksosbil, og den rekkjevidda aukar so fort at eg ikkje vil gje deg eit tal. Politikarane kan ikkje lenger gjere so mykje for å hindre framsteget, utanom å auke subsidiane til bensin og diesel. Godt sagt! Spesielt det som ligger mellom linjene i siste setning. Veldig bra observert det! Lenke til kommentar
Bjørn Nordbotn Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 Hvor mange elbiler er ikke lansert i løpet av de siste årene? Begynner å bli smålei av alle som absolutt skal lansere noe om fem til ti år. Konseptbiler, fremtidsvisjon, osv. Alle vet jo at den endelige versjonen ikke blir lik i hele tatt, men kraftig nedtonet på de fleste områder. Er det kanskje en konkurranse om å lansere flest mulig modeller for fremtiden? Det er her og nå folk er interessert i, ikke hva som finnes om 10 år. Absolutt enig her. Her har da VW som forsøker å gjøre seg grønn en mester i dette gamet. I tillegg har de lansert elbiler som har batterrier med lavest tetthet som er å oppdrive. Nå får vi noe mer rekkevidde på e-golf, men det er for syns skyld virker det som da de også her velger vekk effektivitet. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 ... Det er allereie fullt mogeleg å produsere ein elbil med låg rekkjevidde til under prisen av ein eksosbil...Hvilken bil tenkte du på da? Jeg sammenliknet prisene på Renault Clio vs Zoe i våres og da var fortsatt Zoe ca 1/3 dyrere enn Clio. (innstegsmodeller, *uten* avgifter) Nå er det vel produsert ca 100 Clio for hver Zoe så vi burde kanskje la oss imponere av at Zoe 'bare' er 1/3 dyrere? I dag kom for øvrig norske priser på Zoe ze 40, 220k-ish, noe som nesten er uforskammet mye rekkevidde for pengene men det bringer også prisforskjellen mellom Zoe og Clio opp i 40-50%. Renault kan med en viss rett hevde at de nå har 'kommet i mål' for elektriske småbiler men det må jobbes med prisforskjellen! 1 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 (endret) Det er slik store firma dør ut. Sakte melking av eksisterende produkter. I mellomtiden går verden videre. Tesla har allerede kjørt fullstendig fra de luftige 2020-2025 planene til VW og Mercedes, med produkter de har levert i markedet siden 2012. Trist at ikke Tesla får bedre konkuranse, det fortjener de. Vi står helt soleklart forran en enorm omveltning i bilindustrien hvor gamle bautaer for alvor tar spadetak og graver sine egne graver. Tesla er en nisjebil, som selger bra i nisjemarked og markeder med store fordeler for elbiler. Norge er jo et eksempel på det, og er stort sett det eneste store markedet utenfor USA. Europa har et elendig marked for elbiler, fordi vanlige biler ikke er beskattet noe særlig, noe som gir dem fordel over dyrere elbiler. Grunnen til elbiler selger i Norge er fordi de kommer med fordeler og ikke beskattes på samme måte som vanlige biler, noe som gjør dem relativt billigere enn vanlige biler. Noe slik finnes ikke i Europa. Det går ikke å fjerne allerede lave eller ikke eksisterende skatter i Europa for bilsalg. Det vil ikke hjelpe. Det hjelper ei heller med små fordeler som å kunne kjøre i feltet sammen med kollektivtransport. Fordelene er for små. Elbilene er rundt 1/3 dyrere enn tilsvarende vanlige bilmodeller, og da er det stort sett økonomi som bestemmer for folk flest, noe det i bunn og grunn også er i Norge og Tesla sitt nisjemarked i USA. Det BMW, Mercedes, Audi og Porsche holder på med idag er utvikling av teknologi som kan konkurrere med andre om det blir nødvendig. Per idag er det ikke nødvendig, fordi elbilsalget i Europa er irrelevant og et nisjemarked. Blir markedet stort vil BMW, Mercedes, Audi, Volkswagen, Porsche og co knuse Tesla i Europa, det er det ingen tvil om. De har teknologien om de vil og kan lage den akkurat så bra og konkurransedyktig som de ønsker. Per idag finnes det lite insentiv for disse bilprodusentene til å gjøre det. Så de gjør akkurat det som er nødvendig, et halvhjertet forsøk som gjør at de kan bli kjent med og videreutvikle teknologien til bruk, hvor de kan implementere den når det er behov for det. Kjedelig men sant! Jeg skulle selv ønske Europa la på beskatning på vanlige biler, med planer om å gradvis øke den og fase ut fossilbiler, og lar elbiler forbli skattefri. Det er dog for mange interessekonflikter til at slikt kan skje nå. Endret 29. september 2016 av zeebra 1 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 (endret) Kommer i salg innen tre år. Dette er Mercedes' kommende elbil Bra det, men feiltrekk å erstatte bilens interiør med en skjerm. Det er implementering av dårlig design, bare fordi det er slik i Tesla. Kopi av dårlig teknologi. Lag nå heller en egen og bedre løsning. Å bruke skjerm i bilen til å erstatte alt virker litt lavkvalitet. Feildesign på samme måte som å designe moderne mobiler i portrettmodus, noe som holder kvaliteten tilbake den dag idag og essensielt gjør produktet mye dårligere enn det burde være. Endret 29. september 2016 av zeebra 1 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 De fleste av de store sitter fremdeles på gjerdet, med noen unntak for å tilfredsstille markedsføringsavdelingen. Foreløpig er markedet ALT for lite til å tjene særlig penger. Men den dagen markedet løsner rauser det nok inn med konkurrenter til pionerene - det er jo ikke akkurat rocket science vi snakker om. Når dette kommer til å skje er det stort sett politikerne som bestemmer - inntil kostnaden ved å produsere batteriene kommer ned på en brøkdel av dagens.Tja. Det å utvikle, typegodkjenne og masseprodusere en bil er ikke lett eller billig. Utviklingskostnadene for en ny bilmodell er ofte rundt 1 mrd. dollar (8 mrd. kr), og enkelte har faktisk brukt opptill 6 mrd. dollar (48,4 mrd, kr) for en helt ny platform. Lenke til kommentar
toffo Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 De fleste av de store sitter fremdeles på gjerdet, med noen unntak for å tilfredsstille markedsføringsavdelingen. Foreløpig er markedet ALT for lite til å tjene særlig penger. Men den dagen markedet løsner rauser det nok inn med konkurrenter til pionerene - det er jo ikke akkurat rocket science vi snakker om. Når dette kommer til å skje er det stort sett politikerne som bestemmer - inntil kostnaden ved å produsere batteriene kommer ned på en brøkdel av dagens.Tja. Det å utvikle, typegodkjenne og masseprodusere en bil er ikke lett eller billig. Utviklingskostnadene for en ny bilmodell er ofte rundt 1 mrd. dollar (8 mrd. kr), og enkelte har faktisk brukt opptill 6 mrd. dollar (48,4 mrd, kr) for en helt ny platform. Og nettopp derfor sitter de store på gjerdet, de ser foreløpig ikke muligheten til å tjene inn igjen utviklingskostnadene til en el-bil. Og foreløpig gjetter jeg at det kun er Nissan (og kanskje BYD) som har greidd å tjene penger på en ren el-bil. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 Det som virkelig er lureri er alle disse hybridbilene med knøttlite batteri som ikke er noe nyttig å lade,mye kraft og stor avgiftslette og tre ganger meir forbruk enn oppgitt. Og dette kan du dokumentere? Gjennomsnittlig reisedistanse (I.e. avstand kjørt pr. tur, ikke pr tid) i norge er 15km godt innenfor batterikapasiteten til ladehybridene. Volvo har oppgitt at deres ladbare hybrider kjører halvparten elektrisk i.h.t. telemetri. Så lenge tilgang til batterier er begrensende for hvor mye batteribiler som kan produseres gir ladehybrider mening siden de maksimerer hvor mye elektrisk distanse som kan kjøres elektrisk pr. enhet batteri. I.e. de 8 ladehybridene som kan lages med samme mengde batterier som en tesla vil kjøre lengre elektrisk over sin livstid samlet enn hva teslaen vil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå