Gå til innhold

Volkswagen lover 600 km rekkevidde i sin nye elbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Verdens nest største bilprodusent skal altså levere en bil om 4 år, tilsvarende en som Tesla har laget i 2-3 år allerede? Hadde tatt seg ut om de faktisk hadde kommet med noe som var imponerende.

 

Tesla Model S er en luksusbil, Model 3 vil være mer lik den fra VW, og det er flere år til den kommer. Nissan Leaf er mer lik VW's konsept, bortsett fra en viktig ting: rekkevidde.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Verdens nest største bilprodusent skal altså levere en bil om 4 år, tilsvarende en som Tesla har laget i 2-3 år allerede? Hadde tatt seg ut om de faktisk hadde kommet med noe som var imponerende.

Tesla Model S er en luksusbil, Model 3 vil være mer lik den fra VW, og det er flere år til den kommer. Nissan Leaf er mer lik VW's konsept, bortsett fra en viktig ting: rekkevidde.

 

 

Nå er model 3 sagt å være klar i 2017. Klart det er nok liten sjangs for at det skjer, men det er fortsatt 3 år før VW og det kan jo bli endringer der også.

 

I tillegg kommer opel med en langdistanse rytter i 2017(mer sannsynlig at den faktisk kommer da) i tillegg til at renault dobbler kapasiteten på sin bil og også får god rekkevidde. VW er absolutt sent ute. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Verdens nest største bilprodusent skal altså levere en bil om 4 år, tilsvarende en som Tesla har laget i 2-3 år allerede? Hadde tatt seg ut om de faktisk hadde kommet med noe som var imponerende.

Tesla Model S er en luksusbil, Model 3 vil være mer lik den fra VW, og det er flere år til den kommer. Nissan Leaf er mer lik VW's konsept, bortsett fra en viktig ting: rekkevidde.

 

 

Nå er model 3 sagt å være klar i 2017. Klart det er nok liten sjangs for at det skjer, men det er fortsatt 3 år før VW og det kan jo bli endringer der også.

 

I tillegg kommer opel med en langdistanse rytter i 2017(mer sannsynlig at den faktisk kommer da) i tillegg til at renault dobbler kapasiteten på sin bil og også får god rekkevidde. VW er absolutt sent ute. 

 

 

Det er også flere konkurrenter på gang med saker de holder mer stilt om. Skal vedde på at tilbudet av elbiler med lang rekkevidde ser helt annerledes ut om 4 år. 

 

Men VW er desperate etter positive meldinger som kan ta fokus litt bort fra eget juks og bedrag og må flashe det de har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forsvinnende ratt beviser vel at konseptbilen er laget for messepresentasjon og ikke reelle planer for massemarkedet. Det er nesten å regne som et forpeik på utviklingen; rattet antas å bli irrelevant over denne tidsperioden. Mekanisk sett ville det tatt større plass, ha risiko for personskade og slitasje, og drive kostnadene opp. Pluss - rattet er for å ta manuell kontroll men skal man ta manuell kontroll kan det ikke ta flere sekunder før rattet kommer fram.

 

2020 er fortsatt ganske langt unna for det norske markedet, spesielt med tanke på at vi vil avvikle de økonomiske incentivene lenge før den tid.

 

Mest optimistisk er jeg i forhold til at jeg tror 600 markedsføringskilometer er oppnåelig til 2020.

 

Det mest interessante i denne artikkelen er kanskje utsagnet "- Vår fremtid er elektrisk".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Verdens nest største bilprodusent skal altså levere en bil om 4 år, tilsvarende en som Tesla har laget i 2-3 år allerede? Hadde tatt seg ut om de faktisk hadde kommet med noe som var imponerende.

Tesla Model S er en luksusbil, Model 3 vil være mer lik den fra VW, og det er flere år til den kommer. Nissan Leaf er mer lik VW's konsept, bortsett fra en viktig ting: rekkevidde.

 

 

Hvis Leaf fortsatt er på markedet i 2020, hva er rekkevidden på den dyreste batteripakka da? 

Jeg synes denne er mer som en i3 å regne. I3... I.D... 

Lenke til kommentar

Om rattet skal forsvinne, så må bilfabrikantene først få tillatelse til Fly-by-Wire. Dagens system nøyer seg med å aktuere de for øvrig fast tilkoblede systemene rattstamme og brems. Nuvel, money talks. 

 

Som eier av dagens e-Golf tar jeg meg nær av påstander som at denne bilen får innvendig plass som en Passat. Skal dette være en nummer 1 bil så må den ha innvendig bagasjeplass som en Passat. Beklager, nedslåtte bakseter teller ikke. Og siden denne bilen er kortere som e-Golf, så vet vi svaret på den saken. Tilhengerfeste? Glem det. Takstativ? Type mikro. 

 

Hvorfor kan de ikke bare levere en fullelektrisk, firehjulsdreven, femseters Passat, Caddy eller Touran? Ja akkurat, Tesla klasse pris...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

2020 er fortsatt ganske langt unna for det norske markedet, spesielt med tanke på at vi vil avvikle de økonomiske incentivene lenge før den tid.

Enig i at 2020 er langt fram for det norske markedet, all den tid folk har gått mann av huse for Model 3. Men å tro at de økonomiske incentivene er borte før 2020 er som å tro på julenissen, det er ikke mange statsbudsjetter igjen før den tid.

Det vil tidligst skje etter valget i 2021, husk at politikerne kun tenker neste valg og jeg tviler på at andre enn FrP tørr å gå til valg på "avgiftsheving" for elbiler neste år.

 

Selvfølgelig vil fritak for bompenger og betaling for parkering etc reguleres ulikt i den enkelte kommune, men Oslo er førende og MdG skal sitte i byråd til 2019 der så tviler strengt tatt på det og...

Endret av Snabelkese
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Verdens nest største bilprodusent skal altså levere en bil om 4 år, tilsvarende en som Tesla har laget i 2-3 år allerede? Hadde tatt seg ut om de faktisk hadde kommet med noe som var imponerende.

Tesla Model S er en luksusbil, Model 3 vil være mer lik den fra VW, og det er flere år til den kommer. Nissan Leaf er mer lik VW's konsept, bortsett fra en viktig ting: rekkevidde.

Model 3 er ute lenge før 2020. Bilen de viser frem er jo en vits, helt usaklig at vi i 2020 skal trykke på rattet og se rattet forsvinne bort uten mulighet til å gripe inn i autopiloten.

Autopilot vil utvikle seg veldig hurtig mot 98% pålitelighet, men de sisste par prosentene vil ta mange år enda. Det er de som er vanskelige.

Så ja, autopilot er kommet for å bli, men ikke full-autonome biler. De eksisterer rett og slett ikke enda. Ikke bare eksisterer de ikke, men ingen som lever i dag har full oversikt og forståelse for alle utfordringene som må løseses for å komme dit. Heller ikke Tesla og i allefall ingen av de store gamle bilprodusentene, hvor VW står langt bak i køen hva autonomi angår.

Endret av Odd Arne Roll
Lenke til kommentar

 

 

Model 3 er ute lenge før 2020. Bilen de viser frem er jo en vits, helt usaklig at vi i 2020 skal trykke på rattet og se rattet forsvinne bort uten mulighet til å gripe inn i autopiloten.

Autopilot vil utvikle seg veldig hurtig mot 98% pålitelighet, men de sisste par prosentene vil ta mange år enda. Det er de som er vanskelige.

Så ja, autopilot er kommet for å bli, men ikke full-autonome biler. De eksisterer rett og slett ikke enda. Ikke bare eksisterer de ikke, men ingen som lever i dag har full oversikt og forståelse for alle utfordringene som må løseses for å komme dit. Heller ikke Tesla og i allefall ingen av de store gamle bilprodusentene, hvor VW står langt bak i køen hva autonomi angår.

 

 

Man vill aldri få 100% pålitelighet, det må en bare ta inn over seg. Men en tilnærming kan vi gjerne få. 

 

Men ja, bil uten styre i 2020 er litt håpløst. Men de kommer nok med styre og andre forandringer om den kommer seg på veien :) 

Lenke til kommentar

 

2020 er fortsatt ganske langt unna for det norske markedet, spesielt med tanke på at vi vil avvikle de økonomiske incentivene lenge før den tid.

Enig i at 2020 er langt fram for det norske markedet, all den tid folk har gått mann av huse for Model 3. Men å tro at de økonomiske incentivene er borte før 2020 er som å tro på julenissen, det er ikke mange statsbudsjetter igjen før den tid.

Det vil tidligst skje etter valget i 2021, husk at politikerne kun tenker neste valg og jeg tviler på at andre enn FrP tørr å gå til valg på "avgiftsheving" for elbiler neste år.

 

Selvfølgelig vil fritak for bompenger og betaling for parkering etc reguleres ulikt i den enkelte kommune, men Oslo er førende og MdG skal sitte i byråd til 2019 der så tviler strengt tatt på det og...

 

 

Skal ikke si at du tar feil, men problemstillingen er motsatt når det gjelder avgifter. Incentivene er sikret frem til 2017. Fra 2017 må de aktivt forlenges, ikke aktivt tas bort. Det er i så fall Stortinget som må bli enige om en forlengelse.

Lenke til kommentar

 

2020 er fortsatt ganske langt unna for det norske markedet, spesielt med tanke på at vi vil avvikle de økonomiske incentivene lenge før den tid.

Enig i at 2020 er langt fram for det norske markedet, all den tid folk har gått mann av huse for Model 3. Men å tro at de økonomiske incentivene er borte før 2020 er som å tro på julenissen, det er ikke mange statsbudsjetter igjen før den tid.

Det vil tidligst skje etter valget i 2021, husk at politikerne kun tenker neste valg og jeg tviler på at andre enn FrP tørr å gå til valg på "avgiftsheving" for elbiler neste år.

 

Selvfølgelig vil fritak for bompenger og betaling for parkering etc reguleres ulikt i den enkelte kommune, men Oslo er førende og MdG skal sitte i byråd til 2019 der så tviler strengt tatt på det og...

 

 

Det er heller å tro at de forblir som er å tro på julenissen. 

 

Gratis parkering har allerede begynt å forsvinne, og bompenger er det neste. 

Eksempel: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/tesla-motors/slutt-paa-gratis-tesla-passering-oslo-innfoerer-elbil-bompenger/a/23703413/

 

Nå kan det være at man opprettholder samme avstanden mellom bompenger for elbil og fossilbil mange plasser, men det vil bli lokale variasjoner som man ikke kan budsjettere langt fram med. 

 

Så at ikke de økonomiske incentivene er på vikende front kan jeg ikke si meg enig i.

 

Og videre er det snakk om å fjerne momsfritaket og erstatte det med tilskudd i stedet. 

Eksempel: https://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2015/05/06/2226/Bilavgifter/samarbeidspartiene-enige-om-bilavgifter

 

Det høres kanskje uproblematisk ut, men det har mange bakdeler i forhold til momsfritak. 

Avhengig av implementasjon betyr dette normalt sett etterskuddsvis, søknadsbasert tilbakebetaling av en vesentlig kostnad som man da må dekke gjennom økt lånesum. Bilen blir dyrere, formuen vil øke også. Og er det søknadsbasert refusjon vil utnyttelsesprosenten være langt lavere enn 100%, spesielt blant vanskeligstilte.

 

En annen bakdel med tilskuddet, er at man enkelt kan justere det ved hvert nasjonalbudsjett og revidert nasjonalbudsjett. Et momsfritak kan man ikke justere, og man kan ikke la være å søke om det - enten har man det eller så har man det ikke. Det var garantert til 2017 eller 50.000 solgte biler. Så ble den biten med 50.000 solgte biler ikke nevnt mer når vi passerte det, som jo er bra. Men det er endel statsbudsjetter og reviderte statsbudsjetter før 2020.

 

Og underveis dit kan vel det raskt forsvinne noen miljøstemmer fra Stortinget også: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/venstre/sv-venstre-og-mdg-under-sperregrensen/a/23758905/ Det er jo valg i 2017, og FrP kommer ikke til å gå til valg på allerede upopulær subsidiering av elbiler. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

 

Model 3 er ute lenge før 2020.

 

Før 2020 har de kanskje også rukket å få noen varianter? 

 

Vil tro at det norske markedet ville elsket et Model /// stasjonsvogn. Og kanskje til og med en Model /// hatchback. 

Noen har i alle fall sett for seg tanken:

 

tesla-model-3-hatchback-rendering-1.jpg

model-s-wagon.jpg

 

Obs! Jeg tror disse er fra før noen hadde sett en Model 3...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Model 3 er ute lenge før 2020.

 

Før 2020 har de kanskje også rukket å få noen varianter? 

 

Vil tro at det norske markedet ville elsket et Model /// stasjonsvogn. Og kanskje til og med en Model /// hatchback. 

Noen har i alle fall sett for seg tanken:

 

tesla-model-3-hatchback-rendering-1.jpg

model-s-wagon.jpg

 

Obs! Jeg tror disse er fra før noen hadde sett en Model 3...

 

 

Antagelig. Dårlig kamuflert Opel Astra hatchback og Jaguar XF stv?

Men hverken hatchback eller stv selger noe særlig i US, så de kan vi nok se langt etter.

Lenke til kommentar

 

 

Obs! Jeg tror disse er fra før noen hadde sett en Model 3...

 

 

Antagelig. Dårlig kamuflert Opel Astra hatchback og Jaguar XF stv?

Men hverken hatchback eller stv selger noe særlig i US, så de kan vi nok se langt etter.

 

 

Mulig. Forresten sjekket jeg opp han duden som lagde de rendrene og hatchbacken var ny mens stv nok var fra 2014. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Obs! Jeg tror disse er fra før noen hadde sett en Model 3...

 

 

Antagelig. Dårlig kamuflert Opel Astra hatchback og Jaguar XF stv?

Men hverken hatchback eller stv selger noe særlig i US, så de kan vi nok se langt etter.

 

 

Mulig. Forresten sjekket jeg opp han duden som lagde de rendrene og hatchbacken var ny mens stv nok var fra 2014. 

 

 

OK. Uten at jeg er helt up to date på Tesla-rykter ville jeg satt pengene mine på en Light Truck (pickup) og en etterfølger til Speedsteren som mest logiske steg i modellutvidelser fra den kanten. Hatchback-feltet er vel allerede i ferd med å bli fullt av europeiske og asiatiske konkurrenter, stasjonsvogn er det foreløpig lite av, snodig nok, men det snur seg nok fort - og senest når BYD (som faktisk er verdens største produsent av el-biler) fokuserer på det europeiske markedet. De har både stv og flerbruksbil i fullt salg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...