Gå til innhold

Se ned, leveringsdroner. Her er det selvgående kjøretøyet bransjen ønsker seg

Anbefalte innlegg

Hvor lang tid tar det før kriminelle stjeler bagasjen fra rullebåndet, kjører den til et øde sted, åpner den med vinkelsliper og stjeler innholdet? Det høres ut som en noe overdrevet risiko. Det skjer sikkert fra tid til annen, men det er jo ikke noen landeplage akkurat. Litt svinn har vi jo også med postbiler som kjører i elva, postfly som ramler ned, containere som ramler av fraktskip osv.

Forskjellen er kanskje at hverken postbiler, postfly eller containere flyr i veien for deg på fortauet?

Men jeg tror heller ikke det blir det største problemet. Jeg tror at konseptet bare funker der det er brede fortau og lysregulerte fotgjengeroverganger over alt - d.v.s. i bysentrum utenom vintertid. Under alle andre forhold vil problemer med kollisjoner med kjøretøy (husk at det er noe knehøyt uforutsigbart som skal over, eller kjøre langs, veien) være den største svinnfaktoren. Og vil kundene akseptere at viktig-posten deres blir fraktet på en måte som er befengt med en viss grad av svinn?

All post har en viss grad med svinn. Sier ikke at denne løsningen er supergod, men folk har veldig god fantasi når det gjelder å kokkelere opp scenarioer for hvorfor ting kan gå galt som er like tilstedet i dag med dagens ordninger.

AtW

Jeg vil vil vel heller påstå at jeg er en realist, som ikke kaster meg ukritisk over ny teknologi bare fordi den er ny. Men har du lyst til å investere i produksjon av bud-droner har du min velsignelse. :-)

Jeg ser bare noen praktiske utfordringer som gjør at sykkelbud foreløpig utkonkurrerer denne med god margin på hastighet, kvalitet, fleksibilitet, service og forutsigbarhet. Hvis det er andre faktorer som er vesentlig for en bud-kunde kan det godt hende dronen kan konkurrere der.

Endret av toffo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er en annen faktor som er svært vesentlig, og hovedgrunnen til å bruke droner. Pris.

AtW

Ved lik servicegrad, ja. 

Og pris har vi vel ingen som helst mulighet til å diskutere før vi vet innkjøpspris og vedlikeholdskostnader for en drone med tilsvarende leveringsdyktighet. Så kan vi jo snakkes igjen da.

Lenke til kommentar

Ja, det er en annen faktor som er svært vesentlig, og hovedgrunnen til å bruke droner. Pris.

AtW

Ved lik servicegrad, ja. 

Og pris har vi vel ingen som helst mulighet til å diskutere før vi vet innkjøpspris og vedlikeholdskostnader for en drone med tilsvarende leveringsdyktighet. Så kan vi jo snakkes igjen da.

Det er ingen tvil om at droner som faktisk kommer til å settes i drift er vesentlig billigere å drive enn å lønne en person. Du er jo villig til å diskutere de praktiske problemene før det er satt i drift, så jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke synes det er interessant å diskutere de praktiske fordelene også.

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar

AtW

Ved lik servicegrad, ja. 

Det er ingen tvil om at droner som faktisk kommer til å settes i drift er vesentlig billigere å drive enn å lønne en person. Du er jo villig til å diskutere de praktiske problemene før det er satt i drift, så jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke synes det er interessant å diskutere de praktiske fordelene også.

AtW

Kanskje fordi de praktiske fordelene er ganske åpenbare - forutsatt at de kommer så langt at de fungerer etter hensikten. Jeg har ingen ting i mot at noen prøver, men jeg ser at i den byen jeg kjenner og bruker budtjenester i ville et slikt produkt som artikkelen beskriver ikke være i stand til å levere.

Da har jeg mye større tro på flyvende droner, som kan unngå alt av trafikkproblemer (forutsatt at de greier å lage systemer som unngår kollisjoner med andre droner, antenner, strømledninger o.l. under alle værforhold, men det bør være løsbart).

Lenke til kommentar

AtW

Ved lik servicegrad, ja. 

AtW

Ser også at servicegraden kan økes, ved at dronene leverer til forretningskunder på dagtid, og til privatkunder om ettermiddag/kveld. Den koster minimalt i ekstrakostnader å drive i flere timer per dag, og ved å fordele leveranser utover døgnet, så trengs det færre enheter.

Kan de få den til å levere på avtalt tidspunkt, slipper vi å vente 6-10 timer på at sjåføren skal komme frem til der kunden bor.

Ser og at slike vil være perfekt til å levere mat fra pizzakjeder og andre som leverer til kunden.

Venter dog på at de kommer med modeller som kan kjøre ut vaskemaskinen og TVen, og fremdeles klatre opp og ned trapper for virkelig "door to door"-levering.

:-)

Lenke til kommentar

Ser og at slike vil være perfekt til å levere mat fra pizzakjeder og andre som leverer til kunden.

Tja, med toppfart 6,5 km/t vil de ikke bruke så mye mer enn en time fra pizzasjappa og ut til meg. Håper da at den har innebygget pizzaovn.  ;-)

Hehehe!

La ikke merke til toppfarten som kun stod i bildeteksten helt øverst etter det jeg kan se.

;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...