Redaksjonen. Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 Det tror mannen som designet batteripakken til elmotorsykkelen Zero.«Concorde-vinger» av batteri kan gi elektriske fly Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 Skeptisk. Det blir høy landingsvekt. Det er nok noen batterigenerasjoner til det er mulig. 8 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 Så... tilbake til propellfly? 3 Lenke til kommentar
gjestela Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 Kult - men skal like å se den hurtigladeren som gir 44 MWh mens flyet snur. Ett atomkraftverk per gate? 1 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 Kult - men skal like å se den hurtigladeren som gir 44 MWh mens flyet snur. Ett atomkraftverk per gate? Eller bytte batteripakke Lenke til kommentar
YS5CKTLC Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 http://www.extremetech.com/extreme/168964-volvo-develops-battery-infused-carbon-fiber-body-panels Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 44MWh, ladet på en time trenger vi 44MW. Gitt solceller som yter 200W/m2 trenger vi da 220 mål med solceller. Er ikke det ganske tett på arealet til en flystripe? Legg til taxebaner og områdene rundt så kan solen gi nok strøm til 5-10 avganger i timen.. Dette er rett før det høres realistisk ut. 4 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 Skal batteriene være selve bærestrukturen eller kommer det i tillegg? Hva skjer om man får en birdstrike rett i en LiPo-celle? Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 Hvor kommer spekulasjonene om overlydsfart fra? Fant ingen referanser til dette i linkene, og det er ulogisk både med hensyn på energiforbruk og motoriserte vifteblader/propeller som dermed også må bryte lydmuren. 2 Lenke til kommentar
kmlund Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 Hva vil skje om flyet blir truffet av lynet? Fulle batterier? :-) 4 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 Hvor kommer spekulasjonene om overlydsfart fra? Artikkelen i New Atlas. Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 Vel, overlydsfart passer også veldig dårlig med kjøling av batteriene. Det blir ganske varmt på overflaten av både skrog og vinger når et fly flyr i overlydsfart... 2 Lenke til kommentar
V4AWNTGC Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 Hva med batterikapasitet ved -50 gr.? Finnes det løsning for dette? 1 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 Hva med kraftelektronikken som skal drive motorene? Denne er både tung og dyr (kopper og elektrolyttkondensatorer). I tillegg må elektromotorene inneholde store mengder jern for å føre magnetismen, men radielle elektromotorer har kommet langt i det siste for å få ned vekt per effekt. Man trenger dessuten "tunge, dyre kabler" mellom omformer og motor. 1 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 Hvor kommer spekulasjonene om overlydsfart fra?Artikkelen i New Atlas. Men det er jo kun overskriften der som handler om supersonic, artikkelen handler kun om batteriet. Lenke til kommentar
Knut Baardsen Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 Flyvinger med batterier, neppe. Bare tenk på hvor mye bevegelse det er i en flyvinge. Kan ha tro på elektrisk drift av fly, men ikke med batterier som kraftkilde. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 Hvor kommer spekulasjonene om overlydsfart fra?Artikkelen i New Atlas. Men det er jo kun overskriften der som handler om supersonic, artikkelen handler kun om batteriet. Les vi same artikkel? Ordet supersonic står fem gonger i artikkelen, i tillegg til overskrifta. Kva med "Now, he believes he's worked out a unique battery design that could open the door to long-range, supersonic, electric aviation on a commercial scale – proper airliner-size beasts." Frå http://newatlas.com/axial-stack-battery-supersonic-electric-airliners/45537/ Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 Hva med batterikapasitet ved -50 gr.? Finnes det løsning for dette? Jet-A1 er heller ikkje flytande ved -50. Friksjonen og varme frå kompresjon av lufta framfor vengjene, varmar tankane innanfor slik at drivstoffet ikkje frys. Fysikken har fungert i alle år. Eg har aldri høyrt om at eit fly har styrta fordi drivstoffet fraus. I supersonisk fart vert flyet ganske varmt. 1 Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 Og hva slags motor ser de for seg at man skal ha? Det blir iallefall ikke jet-motorer. Når det tar 9 timer+ Oslo-Boston med jet, vil tiden i luften fortone seg noe lang vil jeg tro med propell. Selv innenlands fly i ett land som norge vil slite om man gikk over til propell fly. Så dette er ikke bare ett spørsmål om batteriteknologien utvikler seg i riktig retning, og ikke minst når er energitettheten høy nok til praktisk anvendelse. Dette er minst like mye ett spørsmål om motorteknologi. Skal du klare å matche effektutbytte fra en moderne jet motor må du introdusere noe mer enn bare batterier. Dette "noe" må da også ha mindre miljøskadelige utslipp skal det ha noe miljømessig poeng. Så batteri alene vil ikke erstatte kommersiell luftfart. Til sine enkelte begrensede formål.. jada helt greit, men ikke en hel fly industri. Sorry Musk... Vi er altså der med elfly debatten som elbil debatten allerede har strandet. Man må ha en annen kilde i tillegg. Derfor har jeg større tro på en reaktor løsning basert på aneutron fusjon. Men det krever at forsker verdenen slutter å lese "min mote", stikker finger`n i jorden og ser edruelig på problemstillingen. Batterier leverer ikke, sånn er det bare. Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 Hvor kommer spekulasjonene om overlydsfart fra?Artikkelen i New Atlas. Men det er jo kun overskriften der som handler om supersonic, artikkelen handler kun om batteriet. Les vi same artikkel? Ordet supersonic står fem gonger i artikkelen, i tillegg til overskrifta. Kva med "Now, he believes he's worked out a unique battery design that could open the door to long-range, supersonic, electric aviation on a commercial scale – proper airliner-size beasts." Frå http://newatlas.com/axial-stack-battery-supersonic-electric-airliners/45537/ For å si det slik en som kommenterte artikkelen sa det.: "Workman was talking about using the surface area of a supersonic jet and not necessarily talking about using the battery to power a jet to supersonic speeds. " Det var det første som slo meg også. Det er ikke ett ord om hvordan man skal nå supersoniske hastigheter i artikkelen. Kun noen drodlinger om hvordan løse ett og annet problem med å bli kvitt overskuddsvarme. Samt vyer om supersonisk hastighet, men ikke hvordan det skal løses. Men, for all del, ducted-fan teknologien funker forsåvidt, og man har jo alltids arcjet's, men de krever også en form for fosilfuel i tillegg. Mulilgens denne teknologien allikevel forurenser mindre. men en ren el-motor som overgår moderne jet-motorer har jeg liten tro på og som i tillegg skal gi supersoniske hastigheter. Ett par andre ting som jeg undrast på er hvordan lade disse batteriene raskt nok. På en av Teslas ladestasjoner? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå