KnutValentino Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 (endret) I forbindelse med søking av bostøtte så er det et spørsmål i søknadsprosessen av denne som jeg blir noe forvirret av. I søknadsprosessen så stilles det bla. Spørsmål om hvor mange rom boligen min har. Men hva er egentlig et rom? Er et Bøttekott et rom, per definisjon? Hvordan er det med Soverom, Oppholdsrom og Kjøkken som ikke har noen skillevegg eller lignende? Er disse å betrakte som ett eller 3 rom? Er gangen i en leilighet med egen inngang regnet som et rom? Noen av dere som vet dette? Endret 28. september 2016 av KnutValentino Lenke til kommentar
Zash Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 Google hadde gitt deg svaret, men kort fortalt er det soverom og stue som går under rom. Det står og på søknaden til Husbanken, som jeg regner med du fyller ut at: Hvor mange rom har boligen (oppholdsrom/soverom)? Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 Jeg har en leilighet med soverom, gang, kjøkken, kott, bad og stue. Det er en relativt standard to-roms, der bare soverom og stue som teller som oppholdsrom. (selv om man oppholder seg passe mengde tid på både kjøkken og toalett iløpet av et døgn...) Lenke til kommentar
KnutValentino Skrevet 29. september 2016 Forfatter Del Skrevet 29. september 2016 (endret) Google hadde gitt deg svaret, men kort fortalt er det soverom og stue som går under rom. Det står og på søknaden til Husbanken, som jeg regner med du fyller ut at: Hvor mange rom har boligen (oppholdsrom/soverom)? Dessverre så ga ikke google meg noen gode svar på det jeg lurte på. Iallefall ikke som jeg forstod. Når det gjelder oppholdsrom; Er ikke oppholdsrom bare et annet navn for Stue? Når jeg fyller ut søknaden så opplyses det kun om at jeg skal "regne med oppholdsrom og kjøkken". Det står ikke noe om at det kun er disse som skal inkluderes når det skal oppgir antall rom. Og om jeg ikke tar helt feil så betyr "regne med" det samme som "inkluder"(?) Endret 29. september 2016 av KnutValentino Lenke til kommentar
KnutValentino Skrevet 29. september 2016 Forfatter Del Skrevet 29. september 2016 (endret) Dersom soverommet ikke har noen vegg eller dør som skiller den fra stuen; Vil ikke dette bety at soverommet og stuen betraktes som ett rom, og at Soverom og Stue betraktes som 2 ulike rom dersom det er en dør eller vegg som skiller Soverommet fra Stuen? Hva visst det er en dør som skiller Stuen fra Gangen, vil dette da bety at Gangen og Stuen betraktes som 2 ulike rom? Og hva med et bøttekott som har en dør som skiller den fra gangen? Vil dette bety at Bøttekottet og Gangen betraktes som 2 ulike rom? Endret 29. september 2016 av KnutValentino Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 (endret) Dersom soverommet ikke har noen vegg eller dør som skiller den fra stuen; Vil ikke dette bety at soverommet og stuen betraktes som ett rom, og at Soverom og Stue betraktes som 2 ulike rom dersom det er en dør eller vegg som skiller Soverommet fra Stuen? I denne forbindelse er rom, et oppholdsrom. Gennerelt så er "oppholdsrom" (for varig opphold), alle; stuer, soverom og kjøkken. Men i gitte tilfeller kan også andre rom som brukes regelmessig og tilfredstiller kravene (eks. til soverom) også betraktes som oppholdsrom. Eks., et hjemmekontor, o.l., som brukes regelmessig. Alle "nye" oppholdsrom må tilfredstille spesifikke krav i TEK., bl.a. dagslyskrav, minste volum (15 m3), m.m. Men hus som har "gammel" godkjenning, har ikke de spesifikke kravene som er nevnt i TEK. Har besvart dine siste spørsmål, i det jeg har skrevet over. Så til soverom/stue, med åpning. Hvis det ikke er noen vegg, eller en stor åpning, mellom stue og sovrom, bør det betraktes som et rom. Spessielt hvis det er bygget slik. Sjekk godkjente plantegninger. Hadde vært bedre om du var litt mer pressis her. Er det dør, stor åpning, eller ingen vegg? Endret 29. september 2016 av Friluftskar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå