Gå til innhold

Musk vil gjøre det like billig å flytte til Mars som å kjøpe bolig i USA


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

... fem millioner prosent rimeligere ...

Enkelte i redaksjonen må slite med prosentregning.
Spenstig den der ja. Så man vil få betalt 50000 ganger hva det nå ville kostet å flytte dit? Høres ut som en god deal!

 

Edit: 49999 ganger det det tidligere kostet blir vel betalingen man får om jeg har tenkt riktig ;)

Endret av benjamin84
Lenke til kommentar

Lurer på hvilke lover de kommer til å lage seg på Mars, da de helt tydelig kan bestemme/utvikle disse selv. Ingen kan jo irettesette dem uten først å tilbakelegge mange måneder i transporttid først. Og når de først ankommer for å tukte noen, så slipper de ikke inn via luftslusene fordi befolkningen nekter dem å komme inn på besøk.  :p

Endret av G
Lenke til kommentar

Lurer på hvilke lover de kommer til å lage seg på Mars, da de helt tydelig kan bestemme/utvikle disse selv. Ingen kan jo irettesette dem uten først å tilbakelegge mange måneder i transporttid først. Og når de først ankommer for å tukte noen, så slipper de ikke inn via luftslusene fordi befolkningen nekter dem å komme inn på besøk.  :p

 

Sender vel sannsynligvis med noen ordensmennesker som har fått i oppgave å håndheve ting som oppstår :). Også kalt politi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man trenger ikke gjøre det rimeligere å ta en svipptur tul Mars for å få folk dit, man kan bare sponse turen for de man sender dit. Økonomiaspektet er dog viktig for at det skal være bærekraftig i forhold til hva folka med penger bestemmer.

 

Feil. Pengene det koster å få noen til Mars er penger som omsettes i produksjon av utstyr, utvikling og tjenester. Folk jobber ikke gratis. Å sponse slike reiser på dette nivået ville kreve at alle som er involvert i prosjektet på en eller annen måte, inklusive en hver underleverandør, vil måtte jobbe nær sagt gratis så lenge prosjektet vedvarer.

 

Det er ikke slik at disse pengene kun eksisterer i lommene på de rike, selv om de har mye av dem.

Lenke til kommentar

Man trenger ikke gjøre det rimeligere å ta en svipptur tul Mars for å få folk dit, man kan bare sponse turen for de man sender dit. Økonomiaspektet er dog viktig for at det skal være bærekraftig i forhold til hva folka med penger bestemmer.

Feil. Pengene det koster å få noen til Mars er penger som omsettes i produksjon av utstyr, utvikling og tjenester. Folk jobber ikke gratis. Å sponse slike reiser på dette nivået ville kreve at alle som er involvert i prosjektet på en eller annen måte, inklusive en hver underleverandør, vil måtte jobbe nær sagt gratis så lenge prosjektet vedvarer.

 

Det er ikke slik at disse pengene kun eksisterer i lommene på de rike, selv om de har mye av dem.

 

Nå mente jeg selvfølgelig de som bestemmer over penger/ ressurser og hvis de av en eller annen merkelig grunn synes det er greit å sponse turene så trenger det ikke bli billigere. Du forsto kanskje ikke poenget som var at det ikke er mulig å sende store mengder folk til Mars fordi ingen vil gi bort så mye. Det er "bærekraftig" hvis folk betaler for seg og det er mulig å tape så lite som mulig/ tjene penger.

 

Det må være et insentiv for å gjøre ting og penger er altfor ofte det insentivet.

Lenke til kommentar

 

 

Man trenger ikke gjøre det rimeligere å ta en svipptur tul Mars for å få folk dit, man kan bare sponse turen for de man sender dit. Økonomiaspektet er dog viktig for at det skal være bærekraftig i forhold til hva folka med penger bestemmer.

Feil. Pengene det koster å få noen til Mars er penger som omsettes i produksjon av utstyr, utvikling og tjenester. Folk jobber ikke gratis. Å sponse slike reiser på dette nivået ville kreve at alle som er involvert i prosjektet på en eller annen måte, inklusive en hver underleverandør, vil måtte jobbe nær sagt gratis så lenge prosjektet vedvarer.

 

Det er ikke slik at disse pengene kun eksisterer i lommene på de rike, selv om de har mye av dem.

 

Nå mente jeg selvfølgelig de som bestemmer over penger/ ressurser og hvis de av en eller annen merkelig grunn synes det er greit å sponse turene så trenger det ikke bli billigere. Du forsto kanskje ikke poenget som var at det ikke er mulig å sende store mengder folk til Mars fordi ingen vil gi bort så mye. Det er "bærekraftig" hvis folk betaler for seg og det er mulig å tape så lite som mulig/ tjene penger.

 

Det må være et insentiv for å gjøre ting og penger er altfor ofte det insentivet.

Greit nok, mulig jeg fremdeles ikke forstår deg, men selv om en nasjon som USA skulle bestemme seg for å sponse et slikt prosjekt ville det ikke være bærekraftig på den skala som presenteres her. Altså kontinuerlig transport av mennesker og utstyr til og fra Mars for å etablere en selvforsynt koloni. Kostnadene ville blitt så store at det ville ført til alt for store innhugg i den nasjonale økonomien. Selv stater kan gå tom for penger, og mange er allerede tomme. Pengene må komme fra et sted.

 

I et diktatur der alle får like mye/lite og alle produserer det de får beskjed om vil slike kostbare prosjekter kunne iverksettes forutsatt at det ikke medfører alt for store påvirkninger i produksjon av mat og andre varer. Problemet er at teknologisk utvikling i slike land er kraftig begrenset av enkeltindividers mulighet, vilje og evne til å skape noe nytt. Svært mye av invasjon innad i slike land går ut på å produsere ut av ideer andre har kommet på.

Lenke til kommentar
Vil bane vei for kolonisering ved å gjøre turen fem millioner prosent rimeligere enn i dag.

For å klage på noe annet enn prosentene, sammenligningen var ikke i dag, men ~50 år gammel Apollo-teknologi ekstrapolert til en lengre ferd enn til månen og sikkert inflasjonsjustert.

 

140 000 $/tonn er uhørt billig. Ca 1100 kr/kg. Tidligere har man hatt en tommelfingerregel om at transport opp til lav jordbane koster røffly det samme som sin egen vekt i gull. (Gull koster for tiden ca 350 000 kr/kg). Her reiser man helt til Mars, for en brøkdel av prisen.

 

Man trenger ikke gjøre det rimeligere å ta en svipptur tul Mars for å få folk dit, man kan bare sponse turen for de man sender dit. Økonomiaspektet er dog viktig for at det skal være bærekraftig i forhold til hva folka med penger bestemmer.

Musk er vist åpen for flere måter å betale billettene på. Private som kjøper sin egen, bedrifter som vil ha arbeid utført på Mars, myndigheter som har sine interesser for å ha folk der. Kan se for meg at det blir flere myndigheter som sender hver sine sterke team for å ta styringen over samfunnet der ute og erklære sitt lands interesser for å være de rådende interessene på planeten. Litt fluenes herre-tilstander. Jeg er spent på hvordan de skal etablere et fungerende samfunn der med myndighetsorganer og en fin sammensetning av fagkunnskap til å utføre en stor variasjon av jobber.

 

Lurer på hvilke lover de kommer til å lage seg på Mars, da de helt tydelig kan bestemme/utvikle disse selv. Ingen kan jo irettesette dem uten først å tilbakelegge mange måneder i transporttid først. Og når de først ankommer for å tukte noen, så slipper de ikke inn via luftslusene fordi befolkningen nekter dem å komme inn på besøk.  :p

Sender vel sannsynligvis med noen ordensmennesker som har fått i oppgave å håndheve ting som oppstår :). Også kalt politi.

Billettene selges til de som kjøper. Musk nevner ikke om å ha egne ansatte på planeten for å tilrettelegge for andre, men han nevner at det ikke vil bli mangel på jobber der. Politi er en åpenbar ledig stilling.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Er det noen egentlig har lyst til å bo på Mars da?

 

Tenk på de enkle ting her i livet, det å gå ut en vakker sommerdag, legge seg på gresset lukke øya og døse i sola.

 

Rusle en tur ute uten mål og mening når man virkelig fortjener fri.

 

Et opphold på Mars må da vitterlig føles som et fengselsopphold. Tror det rett og slett vil klikke for folk og at de får klaustrofobi over tid over å ikke komme ut i friluft og det å kun møte et fåtall mennesker. Tipper en slik base vil kollapse av psykologiske faktorer hos folk som bor der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kun møte et fåtall mennesker? Planen er å befolke planeten med 1 million innbyggere i løpet av 40-100 år, altså 60% av antall innbyggere på Manhatten. Det må nødvendigvis også bety ganske mye fysisk plass, selv om man bor tett, så man kan oppdage nye plasser hver dag, innenfor bebyggelsen. Det blir garantert en store grønne lunger også blant annet for matproduksjon til en så stor befolkning. På sikt (jeg fikk ikke med meg noe tidsestimat) var også terraforming en del av planen.

Lenke til kommentar

Et land klarer da fint å dekke det om det er snakk om 200 000 dollar per person? Men det er ekstremt optimitisk som tall.

 

AtW

 

Hvis det var meg du svarte til så mente Slik går no dagan at man ikke behøvde gjøre reisene billigere om de som styrer over pengene bestemmer seg for å sponse turene. Om jeg da forsto ham/henne riktig.

 

Det skal også legges til at vi her ikke snakker enkeltreiser for enkeltpersoner. Musk ville ha tusen skip. Med 100 personer om bord til 200 000 per person koster da en enkelt tur 20 000 000 dollar. Med tusen skip ender vi så opp på 20 000 000 000 dollar før skipene starter på tur nummer to. Da har vi fremdeles bare 100 000 personer på mars. 200 000 000 000 dollar senere er vi i mål. Og det er med de optimistiske tallene. Så dette er også et tall som kjennes på lommeboka til en stat.

 

Jeg husker ikke formelen Musk brukte for å finne dagens pris lenger, men den billettprisen må ganges opp betraktelig.

 

Videre har man fremdeles ikke brukt penger på infrastruktur på Mars. Dette kommer også til å koste penger. Masse penger.

Lenke til kommentar

 

Et land klarer da fint å dekke det om det er snakk om 200 000 dollar per person? Men det er ekstremt optimitisk som tall.

 

AtW

Hvis det var meg du svarte til så mente Slik går no dagan at man ikke behøvde gjøre reisene billigere om de som styrer over pengene bestemmer seg for å sponse turene. Om jeg da forsto ham/henne riktig.

 

Det skal også legges til at vi her ikke snakker enkeltreiser for enkeltpersoner. Musk ville ha tusen skip. Med 100 personer om bord til 200 000 per person koster da en enkelt tur 20 000 000 dollar. Med tusen skip ender vi så opp på 20 000 000 000 dollar før skipene starter på tur nummer to. Da har vi fremdeles bare 100 000 personer på mars. 200 000 000 000 dollar senere er vi i mål. Og det er med de optimistiske tallene. Så dette er også et tall som kjennes på lommeboka til en stat.

 

Jeg husker ikke formelen Musk brukte for å finne dagens pris lenger, men den billettprisen må ganges opp betraktelig.

 

Videre har man fremdeles ikke brukt penger på infrastruktur på Mars. Dette kommer også til å koste penger. Masse penger.

 

 

Det er ikke neglisjerbart, men 200 milliarder dollar er ikke mer enn man får med å skatte de 5 rikeste i USA ned til en "fornuftig" formue. Det er godt innafor å få til uten massive endringer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Selvforsynt koloni på Mars!!! Dette må være det endelige beviset på at det har klikket fullstendig for Musk.

 

Han er for seg selv veldig smart. Det i tillegg til en stor håndfull med forskere og romfarts eksperter.

 

Det mot en tilfeldig kommentator i et teknologi magasin.

 

Man må tro hvem som kan stoles mest på her. Hm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Et land klarer da fint å dekke det om det er snakk om 200 000 dollar per person? Men det er ekstremt optimitisk som tall.

 

AtW

Hvis det var meg du svarte til så mente Slik går no dagan at man ikke behøvde gjøre reisene billigere om de som styrer over pengene bestemmer seg for å sponse turene. Om jeg da forsto ham/henne riktig.

 

Det skal også legges til at vi her ikke snakker enkeltreiser for enkeltpersoner. Musk ville ha tusen skip. Med 100 personer om bord til 200 000 per person koster da en enkelt tur 20 000 000 dollar. Med tusen skip ender vi så opp på 20 000 000 000 dollar før skipene starter på tur nummer to. Da har vi fremdeles bare 100 000 personer på mars. 200 000 000 000 dollar senere er vi i mål. Og det er med de optimistiske tallene. Så dette er også et tall som kjennes på lommeboka til en stat.

 

Jeg husker ikke formelen Musk brukte for å finne dagens pris lenger, men den billettprisen må ganges opp betraktelig.

 

Videre har man fremdeles ikke brukt penger på infrastruktur på Mars. Dette kommer også til å koste penger. Masse penger.

 

 

Det er ikke neglisjerbart, men 200 milliarder dollar er ikke mer enn man får med å skatte de 5 rikeste i USA ned til en "fornuftig" formue. Det er godt innafor å få til uten massive endringer.

 

AtW

 

Ja, men det er fremdeles den mest optimistiske prisen. Sånn går no dagan mener at man kan sponse uten å utvikle teknologi som reduserer prisen. Om man skal sponse turen uten å senke billettprisene blir det noe helt annet. Jeg skrev ikke dagens priser fordi jeg ikke husker hva Musk sa, men kikket på videoen igjen nå.

 

Med tradisjonelle metoder anslår Musk at prisen per hode er 10 000 000 000 dollar. (for den som lurer er en amerikansk billion det samme som en norsk milliard). En enkelt tur med 100 passasjerer vil da koste 100 000 000 000 dollar. Skal man ha over en million mennesker ender prislappen på 10 000 000 000 000 000 dollar. Altså ti billiarder (1015) dollar, altså tallet som kommer etter den norske billionen, som i sin tur kommer etter milliard.

Dette er uhorvelig mye penger. Hele det amerikanske statsbudsjettet er på 2.5 amerikanske trillioner (1012) dollar, eller omregnet til norske tall 2,5 billioner (1012) dollar. 

 

Det jeg mener er altså at staten ikke uten videre kan sponse en millionby med dagnes teknologi.

 

Og som jeg skrev, da har man ikke bygd infrastrukturen der ute enda. Bare fraktet folk og deres bagasje.

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...