Gå til innhold

«Seks grep du bør starte med for å omstille bedriften digitalt»

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Norge må satse bredt på digitale ferdigheter."

Nokså ullent hva Håkon Haugli egentlig mener, og meningene føyer seg inn i rekken fra hva forståsegpåere kommer med fra tid til annen.

Jeg utdannet meg innen elektronikk på 70-tallet, og har jobbet som lærer på elektro i v.g. skole i 31 år.

Jeg har med andre ord vokst opp med digitaliseringen og brukte Internett for å handle bilen min i Sveits i 1999.

Det som har forundret og irritert er den manglende kunnskapen konsulentene myndighetene har brukt for å utforme læreplanene på dette området.

Vi hadde gode læreplaner innen elektronikk og digitalisering på 80-tallet, hvor elektroelevene skulle lære litt om programmering.

Reform 94 til Hærnes sa at eksamensoppgavene på dette feltet skulle være virkelighetsnære, noe som førte til at enkelte år var oppgavene svært gode men andre år helt elendige.

Problemet er selvsagt at virkelighetsnære oppgaver inne digitalelektronikk nødvendigvis blir for komplisert for elever med 1 år på skole.

Så kom katastrofen(etter min mening) når Kunnskapsløftet ble innført i 2007, hvor en ble usikker på om de praktiske oppgavene vi jobbet med innen digitalelektronikk egentlig var innenfor læreplanen.

Ved å studere læreplanen på elektro ble en også usikker på om noe så sentralt som ohms`s lov var noe alle skulle kunne.

Inntrykket mitt var at alle læreplanene innen yrkesfag skulle ha nokså lik formulering(etter mal fra advokat), for å unngå søksmål for manglende undervisning.

Det faglige innholdet innen faget digitalelektronikk ble utvasket.

Utviklingen har med andre ord gått feil vei på dette området, og jeg tror egentlig det er stor mangel på grunnleggende digital forståelse.

I dag har den digitale revolusjonen gjort sitt inntog i på alle områder, men politikere, ingeniører, offentlig forvaltning, forsvar, musikk,film og handel(for å nevne noen områder) har alle forskjellige behov.

Det må bli ullent dersom en skal peke på alle behovene samtidig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...