Gå til innhold

Noen som kan gi forklaring på 4g+?


Anbefalte innlegg

Slik jeg forstår det bruker de fleste mobiler\utstyr 4g med frekvensen 800 mhz.

 

Men er det sli med 4g+ bruker flere av disse samtidig?

800/1800/2600

 

Så er man i et området som støtter 4g+ kan hastigheten økes?

 

Eller er det slik den henter frekvensbånd fra andre sender i samme frekvens?

Slik står man mellom 2 sendere så kan man få bedre hastighet hvis en er lite brukt og en mye?

Er det ikke slik hvis begge er 95% belastet man maks bruker en?

 

Må antennen være 4g+ (Flere kabeler) minst 4 ledninger?

Eller hvordan funger det?

 

Sammenlignet med topp morderne Asus ac88u eller ac3100 som har flere antenner.

Er det samme med 4g+. Derfor er nok mobilen dårligere en god 4g+ router?

 

Eller må utstyret (Senderen støtte LTE mimo) eller SU mimo ellers blir det ikke raskere?

http://www.teletopix.org/4g-lte/how-su-mimo-framework-in-lte-rel-8/

 

http://www.unwiredinsight.com/2013/lte-mimo

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kort fortalt så har en telefon med 4G+ muligheten for å sende og motta data over flere frekvensband på en gang.

 

En vanlig 4G telefon benytter enten 800, 1800 eller 2600 båndet når den er tilkoblet og den sender og mottar bare data på et frekvensbånd om gangen.

 

En telefon med 4G+ støtte kan sende og motta på flere bånd samtidig.  Det betyr at dersom LTE senderen som din telefon er tilkoblet har utstyr for både å dekke 800 og 1800, så kan telefonen sende og motta paralllelt på disse frekvensbåndene.  Hvor mye som sendes på hvert bånd er avhengig av kapasitet og diverse andre radioparametre som operatøren styren.  For operatøren betyr det bedre utnyttelse av radiospektrummet og for deg vil det som regel bety bedre ytelse i form av enten lavere latency eller bedre hastighet.

 

Og så kommer vi til "marketing".  Telenor kaller sine antennemaster for 4G, 4G+ eller 4G++.  4G+ betyr at antennemasten støtter opptil 2 samtidige frekvensbånd (800/1800, 1800/2600, 800/2600) og 4G++ betyr at den støtter alle 3 båndene (800/1800/2600) på en gang.   Telia har valgt å bruke 4G+ (som i grunnen vel er mest korrekt) på master som støtter 2 eller flere parallelle frekvensbånd (2 eller 3).

 

Fremover så vil også 900 Mhz (i dag GSM/3G) og 2100 Mhz (i dag 3G) bli brukt til 4G teknologi i fremtiden.  Basert på Telenors markedsføring vil en sender som støtter 4G samtidig på alle disse båndene kalles for 4G++++    :rofl:

Endret av Øystein H
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men hvor bra er disse:

4g+:

  • Huawei E5786s (4g+)
  • Huawei E5186s (4g+)

Eller finnes det bedre 4g+ gateway\routere?

Forstår ikke hvorfor det ikke er mulig å få mere en 50 mbit opplasting?

Eller mener dere 4g+ mobiler er vesentlig bedre en disse?

 

For mener jeg hørte telia støtter kun 2 mino eller noe slik.

Altså ikke 4g++.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Skal sjekke det ut, har åpenkjøp bortsett fra mobildata.

Enkelte sier det har fått mellom 100-150 mbit på 4g+ mobil å skal sjekke det kan være mulig I så fall har det blitt vesentlig bedre de siste årene. Da 25-40 mbit har vært vanlig siden 2012. Eller noe slik når 4g var maks.

 

Da kan man droppe DSL bortsett fra kvoten på nedlasting.

Lenke til kommentar

 

Edit fant denne:

http://meremobil.dk/2014/11/mini-test-af-huawei-e5186s/

 

Så 136 mbit ned 22 mbit opp bør denne klare.

Hvorfor det? 

 

Radio er delt medium, og du har ingen kjennskap til grunnbelastning på nettet, så du kan ikkje på grunnlag av teoretiske antakelser konkludere om praktiske forhold.

 

Faktisk så målte jeg opp mot 120 mbit ned og 30 mbit opp.

Får 25 i ping mot normalsett 1-5 i ping på speedtest coax.

 

Ikke så dårlig med kontantavtale med 300 MB fri begrensing.

 

Dog med standard antenne, så kan være jeg kan i teorien få bedre hvis antenne var bedre.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hva er vitsen med tåpelig rekame fra telehor?

 

Vil kvitte meg med telenor\canaldigital.

Hvorfor det? Telenor er en av de mest kompetente ISPene jeg har hatt. De er relativt tidlig ute med ting som IPv6, og har et solid og stabilt nett. Prismessig er de i midtsjiktet, men de leverer stortsett nøyaktig det de påstår.

Lenke til kommentar

 

Hva er vitsen med tåpelig rekame fra telehor?

 

Vil kvitte meg med telenor\canaldigital.

Hvorfor det? Telenor er en av de mest kompetente ISPene jeg har hatt. De er relativt tidlig ute med ting som IPv6, og har et solid og stabilt nett. Prismessig er de i midtsjiktet, men de leverer stortsett nøyaktig det de påstår.

 

De er like håpløse som viken fiber  har ikke dato for docsis 3.1 eller g.fast tilbyr ikke fiber.

DSL er langt dårligere en telia mobilnett hos meg.

 

http://www.digi.no/artikler/da-telenor-skulle-bytte-ut-gamle-gatewayer-slo-det-ut-posten-sine-it-systemer-i-flere-dager/359014

Glad dette ikke er meg som opplevde det, virker som telenor klarer å kløne ned alt de kommer over, ser kurrupsjons skandalen med VimpelCom.

Lenke til kommentar

De er like håpløse som viken fiber  har ikke dato for docsis 3.1 eller g.fast tilbyr ikke fiber.

DSL er langt dårligere en telia mobilnett hos meg.

Så at de bruker lenger tid enn antatt på å rulle ut utstyr er grunn nok? Er det ikke et kvalitetstegn at de bruker den tiden som er nødvendig på å oppdatere utstyr, istedetfor å kaste det inn i nettet? Forøvrig er det vel ingen andre ISPer i Norge som har docsis 3.1?

 

Det virker som det er du som mildt sagt har urealistiske forventninger.

http://www.digi.no/artikler/da-telenor-skulle-bytte-ut-gamle-gatewayer-slo-det-ut-posten-sine-it-systemer-i-flere-dager/359014

Glad dette ikke er meg som opplevde det, virker som telenor klarer å kløne ned alt de kommer over, ser kurrupsjons skandalen med VimpelCom.

Ja, sånn sett bort fra at Telenor er Norges desidert største ISP, med stortsett veldig stabil infrastruktur? Og en av Europas største mobilselskaper?

 

Kritikken din fremstår ikke som spesielt seriøs. Lykke til med å finne den utopiske ISPen din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...