steinrawr Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 (endret) Heisann. Jeg har en liten utfordring med youtube, og rettigheter til musikk. Bakgrunnsinfo: - Jeg har lastet opp 70 hjemmevideoer til YT for å laste dem ned igjen med en kodek jeg kan redigere i (har brukt noe jallaprogram for å ta opp fra kassett, som jeg ikke klarte å redigere i noen programmer) - Videoene er listet som "privat" altså kan ingen andre se dem, og er helt tydelig hjemmevideoer filmet på tidlig 90-tall med dårlig kvalitet. 4 av disse 70 videoene ble låst på grunn av brudd på opphavsrett: innholdt musikk. Musikken spilles på radio i bakgrunnen, og er lett gjengkjennbar. Jeg har sendt inn en bestridelse av alle kravene, og redegjort for at dette er private videoer, som ikke er ment offentlige fora, og som ikke vil være av betydning for markedet eller generere inntekt eller tap for opphavseieren. Det er (så vidt jeg klarer å se) dessverre ikke mulig å se bestridelsen. Jeg får ingen annen begrunnelse enn at "videoen inneholder vårt innhold. Du må fjerne den" Etter at bestridelsen ble avvis, kunne jeg anke: noe jeg gjorde. Jeg referte til amerikansk lovgivning om opphavsrett og min mulighet for å bruke innhold til privat bruk osv, og at jeg var innenfor unntaket. Igjen avvist med begrunnelsen "videoen inneholder vårt innhold. Du må fjerne den" For meg virker dette helt håpløst, og jeg har ingen muligheter til å ta tak i det, annet enn å fjerne videoen, eller ta direkte kontakt med TuneCore. Det eneste jeg vil, er å laste ned vidoen, slik at jeg kan spille den av og bruke den, men det er ikke mulig når den er "låst." Hva kan en stakkar egentlig gjøre? Dette er svaret på anken: Hi Emiro,After reviewing your appeal, TuneCore Publishing has confirmed that your video contains copyrighted material that hasn’t been approved for use in your video.Video title: Mallorca, juni 1996Copyrighted song: I AM THE MUSIC MANClaimed by: TuneCore PublishingTuneCore Publishing wants to give you an opportunity to cancel your appeal within the next 7 days. Canceling your appeal will return your video to the state it was in before you began this dispute.View claim detailsIf no action is taken, your video will be taken down from YouTube on Sep 30, 2016, and a copyright strike will be applied to your account. If you still believe you have the rights to use this material, you can file a counter-notification after that date.Why this can happenThe copyright owner disagrees with your dispute, but is giving you a chance to keep your video on YouTube.The reason you gave for disputing the claim may have been insufficient or invalid.- The YouTube Team Endret 28. september 2016 av steinrawr Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 Jeg har vanskelig for å se at du vil nå frem med dette. Du kan jo vurdere å skaffe deg Adobe Media Encoder. En månedsleie av Premiere koster ikke allverden, og da tror jeg Media Encoder er inkludert. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 (endret) Det er ikke brudd på opphavsrett om du hører på radio i videoen så lenge den ikke handler om musikken som er på radioen. Faktisk er det lov med begrenset bruk av opphavsrett beskyttet materiale så lenge det ikke bryter med den retten. F.eks er det en hel del kreative verk som bruker opphavsrettsbeskyttet materiale i begrenset omfang og har en bekjentgjørelse av det som sier noe slik som jeg bruker copyright material under "fair use" prinsippet. Teknisk sett er "fair use" underlagt Amerikansk copyrightlovgivning, og er såvidt jeg vet ikke del av Europeisk copyright lovgivning. Dog er youtube på Amerikanske servere stort sett, og en Amerikansk tjeneste. Det er jo et kompleks spørsmål i seg selv. Her er en artikkel som air use prinsippet: http://www.adweek.com/socialtimes/fair-use-youtube/62896 Og wikipedia artikkel (som jeg ikke har lest): https://en.wikipedia.org/wiki/Fair_use Selv vil jeg tro at om noe spilles på radio i bakgrunnen så vil ikke det falle under fair use engang, det vil ikke være relevant i forhold til copyright, siden det er originalt materiale og under din copyright. Såfrem selvfølgelig, man ikke kan misforstå inneholdet som å være en kopi, hvor formålet er å fremføre musikken ved kopi. Tjenester som Google og andre slike selskaper kan være rimelig drakoniske og vanskelig å ha med å gjøre. Inneholdet ditt er jo også privat. Så her er det nok youtube som har feilet. Endret 28. september 2016 av zeebra Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 Samme skjedde med noen av mine private videoer, og jeg kom ingen vei. Du møter en vegg av standarmail, og det virker egentlig ikke som noe menneske noen gang leser mailene du sender. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 Hva kan en stakkar egentlig gjøre? Bruk ffmpeg til å konvertere filene dine istedenfor youtube. 3 Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 Hva kan en stakkar egentlig gjøre? Bruk ffmpeg til å konvertere filene dine istedenfor youtube. Der kom det riktige svaret Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 Hva kan en stakkar egentlig gjøre? Bruk ffmpeg til å konvertere filene dine istedenfor youtube. Der kom det riktige svaret Og Kdenlive til å redigere? Lenke til kommentar
guest_anon Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 Youtube er ikke noe videokonverteringstjeneste.... bruk noe annet. Punktum 1 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 Hva kan en stakkar egentlig gjøre? Bruk ffmpeg til å konvertere filene dine istedenfor youtube. Youtube er ikke noe videokonverteringstjeneste.... bruk noe annet. Punktum Enig. Men slike ting er jo kronglete for folk som bruker Windows. Første bud er jo at han bør bruke GNU/Linux. Lenke til kommentar
guest_anon Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 Hva kan en stakkar egentlig gjøre? Bruk ffmpeg til å konvertere filene dine istedenfor youtube. Youtube er ikke noe videokonverteringstjeneste.... bruk noe annet. Punktum Enig. Men slike ting er jo kronglete for folk som bruker Windows. Første bud er jo at han bør bruke GNU/Linux. neida, tull. Videoredigering kan gjøres på 100% profft nivå på Windows... men det koster penger for god software. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 (endret) neida, tull. Videoredigering kan gjøres på 100% profft nivå på Windows... men det koster penger for god software. Selvsagt kan det det, men jeg snakker ikke om profft nivå, jeg snakker om hobbynivå. Windows er såpass dårlig tilpasset brukere at de må tilpasse seg til dårlige metoder som OP, heller enn å bruke skikkelige metoder og verktøy. Det er faktisk normalen i Windows verden. Windows er dårlig for samfunnet. Endret 28. september 2016 av zeebra Lenke til kommentar
guest_anon Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 neida, tull. Videoredigering kan gjøres på 100% profft nivå på Windows... men det koster penger for god software. Selvsagt kan det det, men jeg snakker ikke om profft nivå, jeg snakker om hobbynivå. Windows er såpass dårlig tilpasset brukere at de må tilpasse seg til dårlige metoder som OP, heller enn å bruke skikkelige metoder og verktøy. Det er faktisk normalen i Windows verden. Windows er dårlig for samfunnet. Windows er dårlig for samfunnet faktisk..... jeg tenker nå at alle operativsystemene har sin plass og sin bruk, de tilføyer alle variasjon og mangfold i samfunnet.... ingen av dem er dårlige for samfunnet. Hvis du tror det så vet jeg ikke hva jeg skal svare rett og slett... du er enten 14 år gammel eller u-utdannet på området... jeg kan ikke tenke noen annen grunn til å lire utav seg en slik påstand Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 29. september 2016 Forfatter Del Skrevet 29. september 2016 (endret) Takk for svar folkens! Fair use - er nøyaktig det jeg mener mine videoer går under, og var det jeg valgte da jeg sendte inn min bestridelse. Jeg tok direkte kontakt Med TuneCore og skrev NØYAKTIG det samme som jeg gjorde i bestridelsen min: Etter 2 timer, så var saken løst og kravet trukket fra videoen min. Det virker som at de faktisk ikke behandler sakene gjennom youtube, men bare holder på kravet sitt til noen gjør mer motstand enn youtube tillater i sin tjeneste. Jeg kunne vært situasjonen foruten om jeg hadde orignalprogramvaren til opptaksutstyret, men lisensen der er utgått for lengst. Skal teste flere programmer, men har vært uten hell på alt jeg har prøvd så langt... #noob Endret 29. september 2016 av steinrawr Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå