Gå til innhold

Viftekontroll

Kristian--

Anbefalte innlegg

Jeg har 3stk kabinettvifter i PC`n min. Jeg synes den ene viften bråker for mye, og ønsker å redusere støyen ved å skru ned viftehastigheten. Nå har det seg slik at viftene er koblet direkte til strømforyningen, og jeg kan derved ikke justere hvor mye strøm viften skal ha i BIOS. Er det noen som vet om et program eller liknende jeg kan stille dette med? eller kanskje det finnes andre måter?

Endret av Kristian--
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan kjøpe en sunbeam kontroll http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=SBRHBUK3SI som kontrollerer dine vifter. Det gjorde jeg og det er genialt, for da kan du stille viftene etter eget behov. Ser du skrev at du hadde viftene koplet rett på strømforsyningen og da er det en 4-pins kontakt, er jeg sikker på. Da nårr du bestiller kontrollern, bestiller du i samme slengen 3 eller 4 stk av denne adapteren: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=DI4PA . Den gjør kontakten til viftene dine fra 4 pins til 3 pins. :thumbup:

Lenke til kommentar

Et lite tips som ikke koster noe å teste :-)

Sett på 4-pins kontakten (molex) feil vei. Dvs. snu den 180 grader og press den på (dette krever litt makt og lirking). resultatet blir at vifta får 5Volt istedet for 12Volt og hastigheten blir omtrent halvert.

NB! Har brukt dette trikset i mange år uten å ødelegge hverken vifter eller PSU.

Lenke til kommentar

Sett på 4-pins kontakten (molex) feil vei. Dvs. snu den 180 grader og press den på (dette krever litt makt og lirking). resultatet blir at vifta får 5Volt istedet for 12Volt og hastigheten blir omtrent halvert.

NB! Har brukt dette trikset i mange år uten å ødelegge hverken vifter eller PSU.

Men da blir kontakten litt ødelagt? Jeg pleier hertfall å bytte plass på den svarte nermest den gule med den røde ledningen på en av PSU kontakene. Da før den 5v på - og 12v på + som blir 7v til vifta! Stille og rolig :yes:

Lenke til kommentar

Altså hvis du ikke skjønte helt den forklaringa mi (som var litt rotete) så er dette en bedre:

Vifta har to (kansje tre) ledninger, en svart og en rød. den røde skal gå som normalt til den gule på kontakten, men den svarte skal byttes om fra å gå til svart, til å gå til rød ;)

Endret av jonas22282460
Lenke til kommentar

Damn!

Hvorfor har jeg ikke tenkt på det før? Det er jo genialt! Og simpelt å utføre..Det får jeg teste senere idag, må bare bruke molex adapteren istedet for den lille 3 pins vifte kontakten...

Lenke til kommentar

Genialt, rett og slett genialt! Nå har jeg snudd kontakten "feil" vei og det fungerer akkurat som du sa! vifta går ved halv styrke og den kan ikke høres.

Likevel er det et minus, i vifta var det et lys (dioder) som var det eneste lyset jeg har i kabinettet, det lyser ikke lenger, men det hadde jeg ikke regna med heller. Takk for et knallbra forslag :D

Lenke til kommentar

Tusen, tusen takk!

Ah... The sweet sound of silence.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...