Gå til innhold

Rygget på bil


Raptor97

Anbefalte innlegg

Utrolig enkel sak, da...

Du rygger, du har vikeplikt.

 

Sålenge din bil var i bevegelse og du traff noe så er det ditt ansvar med mindre du kan påvise at hans fire dekk kan vende sideveis og han kjørte sidelengs inn i din bil mens du sto stille. Eller som andre har nevnt er det isåfall du som må kunne bevise at han har kjørt mer uforsvarlig enn du som rygget på og det skal nok godt gjøres.

 

Om du får hans forsikringsselskap til å godta at det var hans feil at han ble truffet av ræva di i sida så vil jeg vite hva selskap han har sånn at jeg kan styre unna det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
 

 

Mindre, men fortsatt mye større for å treffe noe i et område der biler og mennesker beveger seg enn i en lomme der bilen skal stå.

 

Joda, men vi snakker om en parkeringsplass og da skal bilene holde lave hastigheter. Så hvis man smyger seg ut i sneglefart så er risikoen liten.

Husk også at mange bilister (hovedsaklig kvinnfolk) har manglende ryggeferdigheter og sliter med å rygge inn på en parkeringslomme. Lettere ryggeteknisk å rygge ut.

 

Er det så mye vanskeligere å rygge inn på en parkeringsplass da?

Det ER lov til å rette opp både en og to ganger for å komme seg inn på en ålreit måte, og andre biler har fint tid til å vente på at du plasserer bilen.

 

Da ser de tydelig at du er i bevegelse.

Det er verre å se en liten Fiesta som står parkert mellom to Land Cruisere komme ryggende ut før man selv har vinduet nesten ved siden av bagasjerommet dens.

For Fiestaen er det minst like umulig å se bilen som kommer kjørende.

 

Jeg klarer ikke å se annet enn EN eneste god grunn til å parkere med rumpa ut: I tilfeller der man skal laste inn noe langt/stort noe i bilen.

 

I trange parkeringshus kan det ofte være vanskeligere å parkere med fronten først da det ikke alltid er nok svingradius til at du kommer inn på ett forsøk. Ved å rygge inn får man større svingradius og vil med litt trening klare å komme inn i de trangeste luker på første forsøk. I tillegg til 1Dr.E sa om mindre risiko og bedre oversikt ved å gjøre dette. 

Lenke til kommentar

Skrive gjerne i skademeldingen at han kom raskt inn bak bilen din, men dessverre, som flere skriver her, så har du en dårlig sak.

 

Det er ingen skade på din bil, så det blir ingen reparasjon på din bil, men din forsikring vil bli brukt til å dekke den andre bilens skader.

 

 

Støtter flere her, rygg alltid inn i parkeringplass

Lenke til kommentar

Skrive gjerne i skademeldingen at han kom raskt inn bak bilen din, men dessverre, som flere skriver her, så har du en dårlig sak.

 

Det er ingen skade på din bil, så det blir ingen reparasjon på din bil, men din forsikring vil bli brukt til å dekke den andre bilens skader.

 

 

Støtter flere her, rygg alltid inn i parkeringplass

Skulle gjerne ha rygget inn men eg måtte ha baklukene slik at eg kunne laste inn og ut etter som eg har kassa bil. Men eg mistenke forsikring svindel etter som at bulken var ganske lågt på bilen mens min bil er ganske høy men dette skal bekreftes senere
Lenke til kommentar

 

Skrive gjerne i skademeldingen at han kom raskt inn bak bilen din, men dessverre, som flere skriver her, så har du en dårlig sak.

Det er ingen skade på din bil, så det blir ingen reparasjon på din bil, men din forsikring vil bli brukt til å dekke den andre bilens skader.

Støtter flere her, rygg alltid inn i parkeringplass

Skulle gjerne ha rygget inn men eg måtte ha baklukene slik at eg kunne laste inn og ut etter som eg har kassa bil. Men eg mistenke forsikring svindel etter som at bulken var ganske lågt på bilen mens min bil er ganske høy men dette skal bekreftes senere

Hvordan opplevde du sammenstøtet? Kraftig dult eller knapt merkbart?

Lenke til kommentar

I trange parkeringshus kan det ofte være vanskeligere å parkere med fronten først da det ikke alltid er nok svingradius til at du kommer inn på ett forsøk. Ved å rygge inn får man større svingradius og vil med litt trening klare å komme inn i de trangeste luker på første forsøk.

 

 

Endrer virkelig svingradius seg når man rygger? Hva er egentlig forklaringen på det, det høres helt ulogisk ut...?

Lenke til kommentar

 

I trange parkeringshus kan det ofte være vanskeligere å parkere med fronten først da det ikke alltid er nok svingradius til at du kommer inn på ett forsøk. Ved å rygge inn får man større svingradius og vil med litt trening klare å komme inn i de trangeste luker på første forsøk.

 

 

Endrer virkelig svingradius seg når man rygger? Hva er egentlig forklaringen på det, det høres helt ulogisk ut...?

 

Det har vel med plasseringen av bilens rotasjonspunkt (pivot point) å gjøre. Det er plassert over midten av bakakslingen.

 

Denne artikkelen forklarer egentlig fordelen med å rygge inn ganske bra: Why Do People Back Up into Parking Spaces?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Skrive gjerne i skademeldingen at han kom raskt inn bak bilen din, men dessverre, som flere skriver her, så har du en dårlig sak.

Det er ingen skade på din bil, så det blir ingen reparasjon på din bil, men din forsikring vil bli brukt til å dekke den andre bilens skader.

Støtter flere her, rygg alltid inn i parkeringplass

Skulle gjerne ha rygget inn men eg måtte ha baklukene slik at eg kunne laste inn og ut etter som eg har kassa bil. Men eg mistenke forsikring svindel etter som at bulken var ganske lågt på bilen mens min bil er ganske høy men dette skal bekreftes senere
Hvordan opplevde du sammenstøtet? Kraftig dult eller knapt merkbart?
Knapt merkbart
Lenke til kommentar

 

 

 

Skrive gjerne i skademeldingen at han kom raskt inn bak bilen din, men dessverre, som flere skriver her, så har du en dårlig sak.

Det er ingen skade på din bil, så det blir ingen reparasjon på din bil, men din forsikring vil bli brukt til å dekke den andre bilens skader.

Støtter flere her, rygg alltid inn i parkeringplass

Skulle gjerne ha rygget inn men eg måtte ha baklukene slik at eg kunne laste inn og ut etter som eg har kassa bil. Men eg mistenke forsikring svindel etter som at bulken var ganske lågt på bilen mens min bil er ganske høy men dette skal bekreftes senere
Hvordan opplevde du sammenstøtet? Kraftig dult eller knapt merkbart?
Knapt merkbart

Jeg synes det er noe som mangler her..

Når du dulterinn i en annen bil så er det vel normalt å gå ut av bilen og besiktige situasjonen, og da står vel bilene mot hverandre. I tillegg sjekker vel begge parter skader på begge biler, og da burde vel du reagere hvis det ikke er skade på din bil og en bulk på den andre? Synes også det er merkelig om dere ikke tar en diskusjon om skyldspørsmålet, det burde vel være det aller første man tar opp?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Skrive gjerne i skademeldingen at han kom raskt inn bak bilen din, men dessverre, som flere skriver her, så har du en dårlig sak.

Det er ingen skade på din bil, så det blir ingen reparasjon på din bil, men din forsikring vil bli brukt til å dekke den andre bilens skader.

Støtter flere her, rygg alltid inn i parkeringplass

Skulle gjerne ha rygget inn men eg måtte ha baklukene slik at eg kunne laste inn og ut etter som eg har kassa bil. Men eg mistenke forsikring svindel etter som at bulken var ganske lågt på bilen mens min bil er ganske høy men dette skal bekreftes senere
Hvordan opplevde du sammenstøtet? Kraftig dult eller knapt merkbart?
Knapt merkbart

Jeg synes det er noe som mangler her..

Når du dulterinn i en annen bil så er det vel normalt å gå ut av bilen og besiktige situasjonen, og da står vel bilene mot hverandre. I tillegg sjekker vel begge parter skader på begge biler, og da burde vel du reagere hvis det ikke er skade på din bil og en bulk på den andre? Synes også det er merkelig om dere ikke tar en diskusjon om skyldspørsmålet, det burde vel være det aller første man tar opp?

 

 

Vil på det sterkeste fraråde rådet du gir til slutt om å diskutere skyldspørsmålet på skadestedet da det uansett ikke er partene som skal avgjøre dette. Prat minst mulig bare fyll ut skademelding, få oversikt over eventuelle vitner, ta bilder og gjør deg opp din egen mening. Har selv fått erfare å bli truet på livet av en fyr i en ny audi til 600000 bare fordi han fikk trykt inn en skjerm og et par dører.

Lenke til kommentar

 

Endrer virkelig svingradius seg når man rygger? Hva er egentlig forklaringen på det, det høres helt ulogisk ut...?

Det har vel med plasseringen av bilens rotasjonspunkt (pivot point) å gjøre. Det er plassert over midten av bakakslingen.

 

Denne artikkelen forklarer egentlig fordelen med å rygge inn ganske bra: Why Do People Back Up into Parking Spaces?

 

Jeg stoler på svaret, men hjernen min forstår det likevel ikke...! :hmm:

Lenke til kommentar

Det har vel med plasseringen av bilens rotasjonspunkt (pivot point) å gjøre. Det er plassert over midten av bakakslingen.

 

Denne artikkelen forklarer egentlig fordelen med å rygge inn ganske bra: Why Do People Back Up into Parking Spaces?

 

Eg er enig i at det totalt sett er ein fordel å rygge inn av fleire grunnar.

Men det som den fordelen som artikkelen viser ved at det er lettare å plassere bilen i ei trang luke dersom du rygger forutsetter at begrensninga ligg i at det er ei trang parkeringsluke, og ikkje at det er begrensa med plass ved innkjøyringa.

Lenke til kommentar

 

Det har vel med plasseringen av bilens rotasjonspunkt (pivot point) å gjøre. Det er plassert over midten av bakakslingen.

 

Denne artikkelen forklarer egentlig fordelen med å rygge inn ganske bra: Why Do People Back Up into Parking Spaces?

 

Eg er enig i at det totalt sett er ein fordel å rygge inn av fleire grunnar.

Men det som den fordelen som artikkelen viser ved at det er lettare å plassere bilen i ei trang luke dersom du rygger forutsetter at begrensninga ligg i at det er ei trang parkeringsluke, og ikkje at det er begrensa med plass ved innkjøyringa.

 

Det går jo på begge deler. Om det er speilknusende trang luke og det er 20m til neste rad med biler blir det mye enklere å posisjonere bilen for å kjøre rett inn. Motsatt hvis det er veldig trangt mellom radene av biler, men hvis luka du skal inn i er 5m bred trenger man knapt full rattutslag for å få bilen inn med snuta først på første forsøk. 

 

Derfor mener jeg fortsatt at om det er kort avstand mellom radene så vil man få mer hjelp av svingradiusen ved rygging for å komme inn på ett forsøk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har konsekvent rygget inn, alltid, i 10 12 år. Dette har resultert i at jeg faktisk ikke klarer å kjøre med snuten inn først, men jeg klarer å rygge inn i alle situasjoner fra alle vinkler.

 

Edit: Drar fortere på åra enn først antatt :)

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...