Raptor97 Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 Jeg hadde parkert på kiwi, så når jeg kom det plutselig en kar i firma bilen sin og før eg klarte å bremsa sa det pang og side døra og passasjer døra ble bulket inn (gammal peogot partner) mens på min bil er det ikke en skramme har noen noe ide på hvem sin feil det var eller på hvor mye dette vil koste meg? Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 Ja, du som rygget har alt ansvar. Og det blir dyrt, her er det nok bare å bruke forsikringen. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 (endret) Du må nesten komme med mer informasjon. Kom han fra offentlig vei, mens du skulle svinge ut fra parkeringsplassen? Eller var begge to inne på parkeringsplassen? Hva det vil koste kommer an på om du velger å bruke forsikring eller ikke etc. EDIT: Så ikke før nå at det sto at du rygget. Når man rygger har man alltid vikeplikt så da er det din skyld ja. Endret 28. september 2016 av TMB Lenke til kommentar
Raptor97 Skrevet 28. september 2016 Forfatter Del Skrevet 28. september 2016 Du må nesten komme med mer informasjon. Kom han fra offentlig vei, mens du skulle svinge ut fra parkeringsplassen? Eller var begge to inne på parkeringsplassen? Hva det vil koste kommer an på om du velger å bruke forsikring eller ikke etc. EDIT: Så ikke før nå at det sto at du rygget. Når man rygger har man alltid vikeplikt så da er det din skyld ja. Det var inne på parkerings plass eg kjekte speil og blind sone på venstre side og så på høyre skulle til å se over på venstre igjen såg kun den bilen så stod besiden av meg kryper meg ut og pang Lenke til kommentar
johanf Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 Jeg hadde nektet og hevdet han kjørte veldig fort og at det var umulig for deg å stoppe. Du skal hele tiden se deg rundt for å passe på at ingen kommer, og du kan bare se én vei om gangen - det at du rygger betyr ikke at han kan "hoppe inn" foran deg og gi deg all skyld. 1 Lenke til kommentar
Raptor97 Skrevet 28. september 2016 Forfatter Del Skrevet 28. september 2016 Jeg hadde nektet og hevdet han kjørte veldig fort og at det var umulig for deg å stoppe. Du skal hele tiden se deg rundt for å passe på at ingen kommer, og du kan bare se én vei om gangen - det at du rygger betyr ikke at han kan "hoppe inn" foran deg og gi deg all skyld. Du forstår hva jeg ville fram til eller prøvde å skrive. Men vet du hvor mye bonus tap dette kan bli? Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 Jeg hadde nektet og hevdet han kjørte veldig fort og at det var umulig for deg å stoppe. Du skal hele tiden se deg rundt for å passe på at ingen kommer, og du kan bare se én vei om gangen - det at du rygger betyr ikke at han kan "hoppe inn" foran deg og gi deg all skyld. Javell, hva tror du er lettest å bevise: at TS rygget eller at den som ble rygget på "hoppet" inn bak TS? 1 Lenke til kommentar
Raptor97 Skrevet 28. september 2016 Forfatter Del Skrevet 28. september 2016 Jeg hadde nektet og hevdet han kjørte veldig fort og at det var umulig for deg å stoppe. Du skal hele tiden se deg rundt for å passe på at ingen kommer, og du kan bare se én vei om gangen - det at du rygger betyr ikke at han kan "hoppe inn" foran deg og gi deg all skyld. Javell, hva tror du er lettest å bevise: at TS rygget eller at den som ble rygget på "hoppet" inn bak TS? Ingen er lette å bevise men delansvar hadde vert best etter som jeg mener at begge var uoppmerksome Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 Jeg hadde parkert på kiwi, så når jeg kom det plutselig en kar i firma bilen sin og før eg klarte å bremsa sa det pang og side døra og passasjer døra ble bulket inn (gammal peogot partner) mens på min bil er det ikke en skramme har noen noe ide på hvem sin feil det var eller på hvor mye dette vil koste meg? Hva som er fasiten i ditt tilfelle skal jeg ikke avgjøre, men dessverre så tror jeg at du ikke har oddsene på din side etter som du rygget. Min far opplevde nesten det samme som deg for noen år siden, og selv med vitner som fortalte at den andre sjåføren ikke kjørte helt slik en burde inne på en parkeringsplass (litt vell høy fart, i flg vitners uttalelser), så hjalp det ingenting. Min far så først til høyre, så til venstre og så til høyre igjen og det var klart, da begynte han å rygge ut av sin parkeringsplass, og så smalt det. Vitnene mente at det nesten virket som den andre sjåføren oppsøkte min fars bil for å bli truffet, men det kom de ingen vei med. Bilen til min far var i bevegelse bakover, og dermed fikk han også all skyld. Selv etter mange ‹‹protester›› og vitners utsagn, så endte det med at min far fikk skylda. Dette var før tiden med overvåkningskameraer på slike steder, men det kan jo hende at det er noe slikt der du parkerte, som kanskje kan vise litt bedre for din del hvordan dette skjedde. Jeg sier ikke dermed at det er din skyld og ferdig med det. Men om du rygget og var i bevegelse når bilene traff hverandre, så har du nok ikke så gode odds, men det får dere enten ordne opp i selv eller la forsikringsselskapene løse. Om noen så hva som skjedde, så kan jo det kanskje hjelpe deg, uten at det gjorde det for min far......... Kostbart blir det uansett hvilken alder det er på den andre bilen, for verksted kostnadene til bl.a. oppretting og lakkering koster jo like mye på en gammel bil som det gjør på en nyere bil. Det eneste kan jo være om det finnes noen hele og pene dører på en bilskrot i samme farge, som kunne ha blitt satt over på hans og så byttet låser på, men om han går med på det er jo en helt annen sak. Det kan jo være verdt et forslag, og er vel det eneste jeg kunne tenke meg som kan redusere dine kostnader litt. Ellers så er nok gjerne dette slike tilfeller som en gjerne benytter forsikringen til, uten at jeg påstår at det er den rette løsningen. Hva din egenandel er og hva det faktisk vil utgjøre i bonustap (i kroner og øre for din del) er jo noe som du må ta med i vurderingen. Bare for å si noe om kostnader, jeg ønsket å lakkere mitt panser pga mange små steinsprut skader (ingen bulker, bare hakk i lakken), og det skulle de ha 14 - 16.000,- for å gjøre, spurte på 3 forskjellige billakkering verksteder (dette var riktignok metallic lakk). Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 (endret) I bilansvarssaker reguleres spørsmålet av bilansvarslova § 8: § 8. (samanstøyt og anna). Skade som ei motorvogn gjer på ei anna motorvogn eller ei skjenegangsvogn eller på folk eller gods i slike vogner, går inn under trafikktrygdinga åt vogna berre når skaden kjem av a) at eigaren, brukaren eller køyraren eller nokon annan som var med i vogna, ikkje bar seg forsvarleg åt, eller b) at vogna ikkje var i orden eller svikta, eller c) at vogna elles vart køyrd, fråsegsett eller handsama slik at ho kom i strid med gjeldande trafikkreglar. Var det på skadelidar-sida òg, slike omstende som er nemnde i fyrste leden, avgjer retten om det skal svarast skadebot etter fyrste leden og då kor stor summen skal vera. Avgjerda skal retta seg etter åtferda på kvar side og tilhøva elles. Grunnvilkåret i første ledd bokstav a vil som oftest være oppfylt - kollisjon ved rygging innebærer i praksis alltid at "køyraren ... ikjke bar seg forsvarleg åt". For at det i slike tilfeller skal bli delt skyld må for det første også skadelidte ha opptrådt uforsvarlig, og det skal foretas en helhetlig vurdering av situasjonen med utgangspunkt i oppførselen på hver side. Som oftest vil dette føre til full skyld til sjåføren av det ryggende kjøretøyet, men det kan tenkes at skadelidte må bære deler av skaden selv. Her som ellers er det svært viktig å sikre bevis. For det første bør du skrive ned din versjon av hva som skjedde, og datere det. Dette vil du som regel ha gjort i skademeldingen. For det andre bør du vurdere om det fantes noen som observerte kollisjonen, og sjekke hva deres oppfatning av situasjonen var. De fleste firmabiler har imidlertid fradragsrett for merverdiavgift, noe som innebærer at eventuell erstatning du betaler selv skal være eks.mva. Endret 28. september 2016 av krikkert Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 Jeg hadde parkert på kiwi, så når jeg kom det plutselig en kar i firma bilen sin og før eg klarte å bremsa sa det pang og side døra og passasjer døra ble bulket inn (gammal peogot partner) mens på min bil er det ikke en skramme har noen noe ide på hvem sin feil det var eller på hvor mye dette vil koste meg? Hva sa karen i firmabilen om kollisjonen og skyldspørsmål? Lenke til kommentar
Raptor97 Skrevet 28. september 2016 Forfatter Del Skrevet 28. september 2016 Jeg hadde parkert på kiwi, så når jeg kom det plutselig en kar i firma bilen sin og før eg klarte å bremsa sa det pang og side døra og passasjer døra ble bulket inn (gammal peogot partner) mens på min bil er det ikke en skramme har noen noe ide på hvem sin feil det var eller på hvor mye dette vil koste meg?Hva sa karen i firmabilen om kollisjonen og skyldspørsmål?Han sa ingen ting angående skyld men sa heller at det kom til å ordne seg. Han var ikke sur eller viste noen tegn på at eg sko få svi Lenke til kommentar
Raptor97 Skrevet 28. september 2016 Forfatter Del Skrevet 28. september 2016 Og eg har ingen lakk rester på plastiken (støtfangeren) eller noe annen form for tegn på kollisjon Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 Jeg hadde parkert på kiwi, så når jeg kom det plutselig en kar i firma bilen sin og før eg klarte å bremsa sa det pang og side døra og passasjer døra ble bulket inn (gammal peogot partner) mens på min bil er det ikke en skramme har noen noe ide på hvem sin feil det var eller på hvor mye dette vil koste meg? Og eg har ingen lakk rester på plastiken (støtfangeren) eller noe annen form for tegn på kollisjon Ingen er lette å bevise men delansvar hadde vert best etter som jeg mener at begge var uoppmerksome Selvfølgelig. Men erfaringsmessig har jeg ikke opplevd eller hørt om noen som har rygget på noen andre å fått noe annet enn full skyld. Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 Tips: Rygg inn på parkeringsplasser. 5 Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 Tips: Rygg inn på parkeringsplasser. JEG tar fra samboeren lappen hvis hun ikke rygger inn med bilen Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 Tips: Rygg inn på parkeringsplasser. Eventuelt kjør med fronten inn og rygg forsiktig ut Lenke til kommentar
Vegard# Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 Hele poenget er å unngå måtte rygge ut i trafikk. Rygger du inn har du bare din egen bil å passe på, rygger du ut er du avhengig av samspill med andre (til tider uforutsigbare) trafikanter. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 Joda, men vi snakker om en parkeringsplass og da skal bilene holde lave hastigheter. Så hvis man smyger seg ut i sneglefart så er risikoen liten. Husk også at mange bilister (hovedsaklig kvinnfolk) har manglende ryggeferdigheter og sliter med å rygge inn på en parkeringslomme. Lettere ryggeteknisk å rygge ut. Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 Joda, men vi snakker om en parkeringsplass og da skal bilene holde lave hastigheter. Så hvis man smyger seg ut i sneglefart så er risikoen liten. Husk også at mange bilister (hovedsaklig kvinnfolk) har manglende ryggeferdigheter og sliter med å rygge inn på en parkeringslomme. Lettere ryggeteknisk å rygge ut. Mindre, men fortsatt mye større for å treffe noe i et område der biler og mennesker beveger seg enn i en lomme der bilen skal stå. Joda, men vi snakker om en parkeringsplass og da skal bilene holde lave hastigheter. Så hvis man smyger seg ut i sneglefart så er risikoen liten. Husk også at mange bilister (hovedsaklig kvinnfolk) har manglende ryggeferdigheter og sliter med å rygge inn på en parkeringslomme. Lettere ryggeteknisk å rygge ut. Er det så mye vanskeligere å rygge inn på en parkeringsplass da? Det ER lov til å rette opp både en og to ganger for å komme seg inn på en ålreit måte, og andre biler har fint tid til å vente på at du plasserer bilen. Da ser de tydelig at du er i bevegelse. Det er verre å se en liten Fiesta som står parkert mellom to Land Cruisere komme ryggende ut før man selv har vinduet nesten ved siden av bagasjerommet dens. For Fiestaen er det minst like umulig å se bilen som kommer kjørende. Jeg klarer ikke å se annet enn EN eneste god grunn til å parkere med rumpa ut: I tilfeller der man skal laste inn noe langt/stort noe i bilen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå